Attention deficit hyperactivity disorder
a social and historical analysis
Keywords:
ADHD, pathologization of education, subjectivity, learningAbstract
This paper aims at reflecting about the process of pathologization of education through the case study of a girl diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The results show that the discourses that are established around the student considered as hyperactive/inattentive end up compromising her subjectivity and learning, once she starts to internalize part of the perceptions of her living group. Based on the postulates of Vygotsky (1984), that cognitive functions are formed in the presence of intersubjectivity, and of Bakhtin (2006), according to whom we construct our self-image amid the gaze of the other, we are led to conclude that the child is not born ADHD, but may show signs of inattention/hyperactivity depending on the quality of the social interactions he takes part in.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem São Paulo: HUCITEC, 2006.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, M .O Freudismo São Paulo: Perspectiva, 2009.
BARKLEY, R. Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade: manual para diagnóstico e tratamento. Porto Alegre: Artmed, 2006.
CONNOR, D. F. Outros medicamentos. In: BARKLEY, R. Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade: manual para diagnóstico e tratamento. Porto Alegre: Artmed, 2006, p. 670-690.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir Petrópolis: Vozes, 2009.
FREITAS, M. T. Bakhtin e a psicologia. In: FARACO, C. A.; TEZZA, C.; CASTRO, G. (Org.). Diálogos com Bakhtin Curitiba: Editora UFPR, 2007, p. 141-160.
KLEIMAN, A. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: ______. Os significados do letramento Campinas: Mercado de Letras, 2008, p. 15-64.
LURIA, A. R. Vygotsky. In: VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem São Paulo: Ícone, 1988, p. 21-37.
LURIA, A. R. Curso de psicologia geral. Volume III. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.
MOYSÉS, M. A. A institucionalização invisível: crianças-que-não-aprendem-na-escola. São Paulo: Mercado de Letras, 2001.
ROHDE, L.; MATTOS, P. Princípios e práticas em TDAH Porto Alegre: Artmed, 2003.
SILVA, M. L. Q. Desempenho em leitura e escrita de alunos com diagnóstico de TDAH Mestrado em Educação. Curitiba: UFPR, 2006.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
VYGOTSKY, L. S. Psicologia pedagógica São Paulo: Martins Fontes, 2010.
WAJNSZTEJN, R. O Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade e suas implicações no processo de aprendizagem. Curso de curta duração. CEFAC, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Revista Brasileira de Linguística Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


