Aprendendo com Ryuko Kubota
linguística aplicada, raça, identidade e abordagens críticas
Palavras-chave:
Linguística Aplicada, raça, identidade, abordagens críticasResumo
Desde os anos 1990, Ryuko Kubota tem pesquisado temas relacionados à raça, identidade e abordagens críticas de formação de professores na área de Linguística Aplicada (LA). Recentemente, sua produção inclui a relevância da translinguagem e seu trabalho contínuo com as Sister Scholars. Nesta entrevista, fruto do nosso interesse nas discussões propostas pela pesquisadora, Kubota discute os desafios que a LA tem enfrentado nos últimos anos, bem como as complexidades de se trabalhar no Norte Global. Ademais, a estudiosa fornece contribuições valiosas sobre uma pedagogia antirracista e o papel do educador Paulo Freire no ensino de língua inglesa.
Downloads
Referências
ACCENTS (Fair Housing PSA). [S. l.: s. n.], 2008. 1 video (1 min). Published by the channel The Leadership Conference. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=84k2iM30vbY. Accessed on: 12 Apr. 2022.
CURTIS, A.; ROMNEY, M. (Eds.) Color, race, and English language teaching: Shades of meaning. Mahwah, NJ: Routledge, 2006.
KUBOTA, R. Critical antiracist pedagogy of English as an additional language. ELT Journal, v. 75, n. 3, p. 237-246, 2021. DOI: 10.1093/elt/ccab015. Available at: https://doi.org/10.1093/elt/ccab015. Accessed on: 26 Feb. 2022.
KUBOTA, R. Neoliberal paradoxes of language learning: Xenophobia and international communication. Journal of Multilingual and Multicultural Development, v. 37, n. 5, p. 467-480, 2016. DOI: 10.1080/01434632.2015.1071825. Available at: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01434632.2015.1071825. Accessed on: 26 Feb. 2022.
KUBOTA, R. Race and language learning in multicultural Canada: Towards critical antiracism. Journal of Multilingual and Multicultural Development, v. 36, n. 1, p. 3-12, 2015. DOI: 10.1080/01434632.2014.892497. Available at: http://dx.doi.org/10.1080/01434632.2014.892497. Accessed on: 26 Feb. 2022.
KUBOTA, R.; LIN, A. Race, culture, and identities in second language education: Introduction to research and practice. In: KUBOTA, R.; LIN, A. (Eds.) Race, culture, and identity in second language education: Exploring critically engaged practice. New York, NY: Routledge, 2009, p. 1-22.
KUBOTA, R. Critical approaches to culture and pedagogy in foreign language contexts. In: SHARKEY, J.; JOHNSON, K. E. (Eds.) The TESOL Quarterly dialogues: Rethinking issues of language, culture and power. Alexandria, VA: TESOL, 2003, p. 114-121.
MOTHA, S. Race, empire, and English language teaching: Creating responsible and ethical anti-racist practice. New York, NY: Teachers College Press, 2014.
SEO, Y.; KUBOTA, R. Exploring lived experiences of Black female English teachers in South Korea: Understanding travelling intersectionality and subjectivities. Language, Culture and Curriculum, v. 36, n.1, p. 21-38, 2023. DOI: 10.1080/07908318.2022.2045303. Available at: https://doi.org/10.1080/07908318.2022.2045303. Accessed on: 03 May 2022.
SISTER SCHOLARS. Strategies for sisterhood in the language education academy. Journal of Language, Identity, and Education. 2021. DOI: 10.1080/15348458.2020.1833725. Available at: https://doi.org/10.1080/15348458.2020.1833725. Accessed on: 26 Feb. 2022.
SOUSA SANTOS, B. The end of the cognitive empire: the coming of age of epistemologies of the South. Durham, NC: Duke University Press, 2018.
VILLEGAS TORRES, P.; STUKAN, D. Racial bias within the TESOL profession and its implications in the EFL context: Interview with Ryuko Kubota. MEXTESOL Journal, v. 43, n. 1, p. 1-9, 2019. Available at: http://www.mextesol.net/journal/index.php?page=journal&id_article=5693. Accessed on: 10 Feb. 2022.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2023 Ryuko Kubota, Denise Akemi Hibarino, Jhuliane Evelyn da Silva

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


