Social Semiotics and Multimodality through the Lenses of Kress

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17851/2237-2083.31.4.1685-1699

Keywords:

social semiotics, multimodality, motivated sign, meaning making

Abstract

This article provides a discussion on Multimodal Social Semiotics. For this purpose, we gather the main works that represent the thinking of Gunther Kress and collaborators. In this sense, when reviewing his works, we found Michael Halliday’s (1978) theoretical formulations that grounded the sociosemiotic vision such as choice, interest, motivated sign, all functions that guide a specific vision of language and grammar. In the scope of the theory, we find the contributions of Kressian thought on multimodality with an interest in exploring the forms of modern meaning. Thus, based on these principles, we present a set of research that brings reflections of his thinking to the studies of language and communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Záira Bomfante dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), São Mateus, Espírito Santo / Brasil

Possui graduação em Letras, especialização em Língua Inglesa pela PUC-MG (2005), mestre em Linguística do Texto e do Discurso (2009) e doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais. Faz parte do Grupo de Pesquisa em analise do discurso - NAD- da UFMG, Estudos em Gramática Funcional - da UFOP e líder do grupo GEMULTE/UFES/CEUNES. Atua no ensino de Língua Inglesa e Língua Portuguesa. Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Espírito Santo - CEUNES/UFES no Departamento de Educação e Ciências Humanas- DECH e professora Permanente no Programa de Pós-graduação em Ensino na Educação Básica - PPGEEB CEUNES/UFES

Vânia Soares Barbosa, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina, Piauí / Brasil

professora adjunto da Universidade Federal do Piauí, lotada na Coordenação de Letras Estrangeiras, membro do Colegiado e do Núcleo Estruturante daquela Coordenação. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas, e interesse em ensino, tecnologia e formação de professores, com pesquisas que tratam de cinema e literatura (tradução intersemiótica e intertextualidade) e, mais recentemente, multimodalidade, multiletramentos, letramento visual e leitura de textos multimodais.

References

BARBOSA, V. S. Multimodalidade e letramento visual: uma proposta de intervenção pedagógica para integrar as habilidades de ler e ver no processo de ensino e aprendizagem de inglês como língua estrangeira. 2017. 414 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Centro de Humanidades da Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza-Ceará, 2017.

BEZEMER, J. KRESS, G. Multimodality, Learning and Communication. London: Routledge, 2016.

GUALBERTO, C.; KRESS, G. Social Semiotics. In: HOBBS, R.; MIHAILIDIS, P. The International Encyclopedia of Media Literacy. Nova Iorque: Wiley-Blackwell, 2019. p.01-09.

GUALBERTO, C. L.; SANTOS, Z. B. Multimodalidade no contexto brasileiro: um estado de arte. Revista D.E.L.T.A., São Paulo, v. 35, n.2, p. 1-30, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1678-460X2019350205

HODGE, R.; KRESS, G. Language as ideology. London and Boston: Routledge & Kegan Paul, 1979.

HODGE, R.; KRESS, G. Social Semiotics. London: Polity Press, 1988.

HALLIDAY, M. A. K. Language as social semiotic. London: Edward Arnold, 1978.

HALLIDAY, M.A.K. An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold, 1985.

KRESS, G. Before writing: rethinking the paths to literacy. London: Routledge, 1997.

KRESS, G. Literacy in the new media age. London: Routledge, 2003.

KRESS, G. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge, 2010.

KRESS, G. Discourse Analysis and Education: A Multimodal Social Semiotic Approach. In: ROGERS, R. (ed.). An introduction to critical discourse analysis in education. 2nd ed., 2011, p.204 -226.

KRESS, G. Semiotic work Applied Linguistics and a social semiotic account of Multimodality. AILA Review, Cidade, n.28, v.1, p.49–71, 2015. John Benjamins Publishing Company DOI:10.1075/aila.28.03kre

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London; New York: Routledge, 2021 [2006].

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London; New York: Routledge, 2006 [1996].

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Hodder Arnold, 2001.

Published

2024-10-11

How to Cite

SANTOS, Z. B. dos; BARBOSA, V. S.; GUALBERTO, C. L. Social Semiotics and Multimodality through the Lenses of Kress. Revista de Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 31, n. 4, p. 1685–1699, 2024. DOI: 10.17851/2237-2083.31.4.1685-1699. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/relin/article/view/55207. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Thematic issue 31:4 (2023): Multimodality through the lenses of Kress’ Social Semiotics