Multimodality Issues in a Text from TAG Livros on Instagram

design, layout, framing e outros desafios para linguistas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17851/2237-2083.31.4.1700-1722

Keywords:

multimodality, multimodal texts, design, visual literacy

Abstract

This article discusses the design elements of a text composed of six pieces/ cards published by TAG Livros on Instagram on the International Day Against Homophobia, Transphobia and Biphobia, in Brazil, on May 17, 2022. Despite the enormous political and humanitarian relevance of this theme, we will restrict ourselves to the elements that make up the cards, producing a reading exercise of their production and consumption processes, informed by multimodality. The cards, directly selected from the TAG Books Instagram profile, were then downloaded and organized for analysis. The results of this theoretical incursion into the full text, especially informed by the books Multimodal discourse and Reading images, by Kress and Van Leeuwen (2001; 2006), favor questions and reflections about our conceptions of text and design. Also on the agenda are the scope and reach of linguistic studies as well as the linguists’ education, in the face of such complex and, at the same time, socially current objects. Some categories of this approach are debated here, based on the materiality of the selected text. In the final considerations, we ask new questions regarding compositions like the one we focus on here, in addition to proposing a constant exercise of broadening the horizons of linguists and teachers of reading and text production.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAZDEN, C. et al. A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. Harvard Educational Review, v.66, n.1, p. 60-93, 1996. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u

CAZDEN, C. et al. Uma pedagogia dos multiletramentos. Desenhando futuros sociais. Tradução: Adriana Alves Pinto et al. In: RIBEIRO, A. E.; CORRÊA, H. T. (orgs.) Belo Horizonte: CEFET-MG/LED, 2021. p. 11-60. Disponível em https://www.led.cefetmg.br/uma-pedagogia-dos-multiletramentos/

GUALBERTO, C. L., & SANTOS, Z. B. dos. Multimodalidade no contexto brasileiro: um estado de arte. DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 35, n. 2, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1678-460X2019350205

KATO, M. A. Apresentação. In: KATO, M. A. A concepção da escrita pela criança. 3 ed. Campinas, SP: Pontes, 2002. p.7-8.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Multimodal discourse. The modes and media of contemporary communication. London: Hodder Arnold, 2001.

KRESS; G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images. The grammar of visual design. 2 ed. London: Routledge, 2006.

KRESS; G.; VAN LEEUWEN, T. Colour as a semiotic mode: notes for a grammar of colour. Visual Communication, v.1, n.3, p. 343-368, 2002. DOI: https://doi.org/10.1177/147035720200100306

MAZZALOMO, L. Diseño gráfico editorial. In: SAGASTIZÁBAL, L. de; ESTEVES FROS, F. El mundo de la edición de libros. Buenos Aires: Paidós, 2009. p.139-160.

MOREIRA, N. da C. R. Portadores de texto: concepções de crianças quanto a atributos, funções e conteúdo. In: KATO, M. A. A concepção da escrita pela criança. 3 ed. Campinas, SP: Pontes, 2002.

PAIVA, F. A. Práticas de letramento e produção de sentido de layouts na multimodalidade. Texto Digital, Florianópolis, v. 17, n. 1, p. 98-127, 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/1807-9288.2021.e81241

PELED-ELHANAN, N. Layout as punctuation of semiosis: some examples from Israeli schoolbooks, Visual Communication, v. 8, n. 91, 2009. DOI: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1470357208099149

RIBEIRO, A. E. Textos multimodais na sala de aula: exercícios. Revista Triângulo, Uberaba, v. 13, n. 3 p. 24-38, set./dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.18554/rt.v13i3.5005

RIBEIRO, A. E. Manifestações e polarização ideológica durante a pandemia do novo coronavírus: discurso e multimodalidade em peças gráficas via redes sociais. In: SILVA, R. C.; QUEIROZ, L. A. A. (orgs.) Multimodalidade e Discursos. São Paulo: Pimenta Cultural, 2021. p. 105-123.

RIBEIRO, A. E. De Tolstói a Toy Story: um caso de texto multimodal e seus estratos digitais. Texto Digital, Florianópolis, v. 17, n. 1, p. 7-21, 2021a. DOI: https://doi.org/10.5007/1807-9288.2021.e79867.

RIBEIRO, A. E. Pandemia e desinformação: aspectos da linguagem e da multimodalidade em campanha do Tribunal Superior Eleitoral. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 19, n. 1, p. 47-62, 2021b. DOI: https://doi.org/10.4013/cld.2021.191.04

RIBEIRO, A. E. Textos multimodais: camadas, dimensões e níveis. In: RIBEIRO, A. E. Multimodalidade, textos e tecnologias. Provocações para a sala de aula. São Paulo: Parábola, 2021c. p. 123-138.

VAN LEEUWEN, T. Ten Reasons Why Linguists Should Pay Attention to Visual Communication. In: LEVINE, P; SCOLLON, R. (ed.). Discourse & Technology: multimodal discourse analysis. Washington: Georgetown University Press, 2004. p. 7-20.

Published

2024-10-11

How to Cite

RIBEIRO, A. E. Multimodality Issues in a Text from TAG Livros on Instagram: design, layout, framing e outros desafios para linguistas. Revista de Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 31, n. 4, p. 1700–1722, 2024. DOI: 10.17851/2237-2083.31.4.1700-1722. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/relin/article/view/55219. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Thematic issue 31:4 (2023): Multimodality through the lenses of Kress’ Social Semiotics