Interaction and Multimodality on Instragram

A Study of Language in the Digital Environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17851/2237-2083.31.4.1988-2008

Keywords:

linguistic interactions, digital environment, technological resources, social networks

Abstract

The present text brings discussions related to linguistic interactions in a digital environment. Particularly, this study reinforces that the appropriation of technological resources requires specific skills of reading practices in the computerized universe. To discuss this, we use as bibliographical reference authors such as Lévy (1999), who discusses cyberculture; Ribeiro (2009), with discussions on digital literacy; Kleiman (2014), about heterogeneous and dynamic language present in the virtual context in addition to Rojo (2013), Kress (2003, 2010), Kress, Leite-Garcia e Van Leeuwen (2000) with studies on multimodality field. We also mention debates about Applied Linguistics and interactivity and, finally, we present the description of a webpage Instagram seeking to expand the debate about linguistic interactions in the digital environment through social networks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA FILHO, J. Dimensões Comunicativas no Ensino de Línguas. Campinas: Pontes Editores, 1993.

ARAÚJO, L. A variação e a mudança linguísticas pela sociolinguística: pressupostos para o estudo da língua em uso. RevLet – Revista Virtual de Letras, Jataí, v. 11, n. 1, p. 126-142, 2019.

BARTON, D.; LEE, C. Linguagem Online: textos e práticas digitas. Tradução de Milton Camargo Mota. 1°ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

CELANI, M. A. A relevância da Linguística Aplicada na formulação de uma política educacional brasileira. In: FORTKAMP, M. TOMITCH, L. (orgs.). Aspectos da Linguística Aplicada: Estudos em homenagem ao Prof. Hilário Inácio Bohn. Florianópolis: Insular, 2000. p. 17-32.

CHARTIER, R. As aventuras do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: UNESP, 1999.

CHARTIER, R. Sem livros. Revista Linguasagem, São Carlos, v.32, n. temático, p. 6-17, 2019.

DUDENEY, G; H, N.; PEGRUM, M. Letramentos Digitais. Tradução de Marcos Marcionilo, 1. Ed. São Paulo: Parabóla Editorial, 2016.

GONÇALVES, L. et al. Diálogos entre semiótica e análise de discurso: uma reflexão sobre o ‘emitir para existir’ na linguagem do Instagram do @reveillondosmilagres. Ciências humanas e sociais, Maceió, v. 3, n.2. p. 183-198, 2016.

GOULART, I.; GLÓRIA, J.; ARAÚJO, M. A ação leitora na contemporaneidade: da multimodalidade textual à pluralidade de sentidos. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. Esp. p. 172-187, 2020. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12nEspp172-187

KLEIMAN, A. Letramento na contemporaneidade. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, v. 9, n. 2, p. 79-97, 2014.

KRESS, G.; LEITE-GARCIA, R.; VAN LEEUWEN, T. Semiótica Discursiva. In: VAN DIJK, T. A. El discurso como estructura y processo. Barcelona: Gedisa Editorial, 2001. p.107-170.

KRESS, G. Literacy in the New Media Age. London: Routledge, 2003.

KRESS, G. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge, 2010.

LÉVY, Pierre. Cybercultura. Traduzido por Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34 Ltda., 1999.

RIBEIRO, A. COSCARELLI, C. Letramento digital. In: FRADE, I. C. A.; VAL, M. G.; BREGUNCI, M. G. C. (orgs). Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2014. p s/n.

RIBEIRO, A. Letramento digital: um tema em gêneros efêmeros. Revista da ABRALIN, v. 8, n.1, p. 15-38, 2009.

ROJO, R; BARBOSA, J. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

ROJO, R. Língua Portuguesa: Ensino Fundamental. In: ROJO, Roxane. Alfabetização e letramentos múltiplos: como alfabetizar letrando? Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. p. 15-36.

ROJO, RMOURA, E. (orgs.). Multiletramentos na escola.São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SANTAELLA, L. Como eu ensino: leitura de imagens. Editora Melhoramentos, 2012.

SANTAELLA, L. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

SILVA, A. et al. A ampliação da linguagem no ambiente digital. In: V CONGRESSO NACIONAL D EDUCAÇÃO, 2018, Campina Grande. Anais… Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/45539>. Acesso em: 12 mar 2021.

SOARES, M. Letramento e escolarização. In: RIBEIRO, V.(org.). Letramento no Brasil. São Paulo: Global, 2003. p.89-115.

STREET, B. Multimodalidade. In: FRADE, I. C. A.; VAL, M. G.; BREGUNCI, M. G. C. (orgs). Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2014. p. s/n.

Published

2024-10-11

How to Cite

CASAGRANDE, T. de C.; ALMEIDA, P. V.; GOULART, I. do C. V. Interaction and Multimodality on Instragram: A Study of Language in the Digital Environment. Revista de Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 31, n. 4, p. 1988–2008, 2024. DOI: 10.17851/2237-2083.31.4.1988-2008. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/relin/article/view/55257. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Thematic issue 31:4 (2023): Multimodality through the lenses of Kress’ Social Semiotics