Online educational activity on breastfeeding to improve the knowledge of community health workers

A quasi-experimental study

Authors

  • Emilia Soares Chaves Rouberte Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB, Instituto de Ciências da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Redenção, CE - Brasil. https://orcid.org/0000-0001-9758-7853
  • Antonia Lucileide Andrade da Cunha Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira – UNILAB, Instituto de Ciências da Saúde, Curso de Graduação em Enfermagem. Redenção, CE - Brasil. https://orcid.org/0000-0002-4418-8397
  • Bruna Kely Oliveira Santos Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira – UNILAB, Instituto de Ciências da Saúde, Curso de Graduação em Enfermagem. Redenção, CE - Brasil. https://orcid.org/0000-0002-6938-5055
  • Daniela Raulino Cavalcante Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB, Instituto de Ciências da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Redenção, CE - Brasil. https://orcid.org/0000-0002-9741-4888
  • Alana Santos Monte Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB, Instituto de Ciências da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Redenção, CE - Brasil. https://orcid.org/0000-0002-8626-3527
  • Jamile Magalhães Ferreira Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira – UNILAB, Instituto de Ciências da Saúde, Curso de Graduação em Farmácia e Enfermagem. Redenção, CE - Brasil. https://orcid.org/0000-0001-9069-4584
  • Jairo Domingos de Morais Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira – UNILAB, Instituto de Ciências da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Saúde da Família PPGSF/RENASF. Redenção, CE - Brasil. https://orcid.org/0000-0002-8383-7871
  • Anne Fayma Lopes Chaves Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB, Instituto de Ciências da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Redenção, CE - Brasil. https://orcid.org/0000-0002-7331-1673

DOI:

https://doi.org/10.35699/2316-9389.2023.39067

Keywords:

Breast Feeding, Health Education, Community Health Workers, Knowledge, Information Technology

Abstract

Objective: to evaluate the efficacy of an online educational activity on breastfeeding (BF) for the cognitive knowledge of community health agents (CHAs). Methods: quasi experimental study, carried out with community health agents. Previously, a knowledge test on breastfeeding was applied. Then, the participants were submitted to the theoretical and practical online educational activity. Subsequently, the post-test was applied. Results: the sample consisted of 53 professionals. The activity proved to be effective, as it was able to improve the professionals' cognitive knowledge about breastfeeding. There were significant statistics in the variables on physiology (p<0.001) and benefits of breastfeeding (p<0.003), breastfeeding position (p<0.002), intervals between feedings (p<0.001), breast complications (p<0.001) and conservation of milk (p<0.005). Conclusion: the online educational strategy was effective in improving the CHAs’ cognitive knowledge about BF in all aspects addressed. Statistical evidence is highlighted regarding the difference between prior cognitive knowledge and knowledge after the online educational activity in the variables on physiology and benefits of breastfeeding, breastfeeding technique, intervals between feedings, breast complications and milk conservation.

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Published

2023-05-23

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
Online educational activity on breastfeeding to improve the knowledge of community health workers: A quasi-experimental study. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2023 May 23 [cited 2025 Jun. 7];27. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/39067

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