Association between intrafamily violence and bullying in school adolescents
DOI:
https://doi.org/10.5935/1415-2762.20180072Keywords:
Adolescent, Domestic Violence, Bullying, EducationAbstract
Objective: To estimate prevalence of intra-family violence and its association to bullying among teenagers of a public school located in Salvador, Bahia,
Brazil. Materials and method. Cross section type investigation. Data collection was with 239 students using standard form. Data were processed in Stata
12 software. Results. There was an association between living intra-family violence (general and psychological) and high risk to direct bullying (prevalence
ratio = 1.89 and confidence interval, 95 % = 1.11-3.21; prevalence ratio = 2.76 and confidence interval, 95 % = 1.57-4.85), relational (prevalence ratio = 2.59
and confidence interval, 95 % = 1.49-4.49; prevalence ratio = 2.89 and confidence interval, 95 % = 1.64-5.09) and victimization (prevalence ratio = 2.02 and
confidence interval, 95 % = 1.19-3.43; prevalence ratio = 3.10 and confidence interval, 95 % = 1.71-5.64). Conclusion. The association between living intrafamily
violence and bullying shows the need of prevention strategies, mainly mixing health and education areas.
Downloads
References
Gessner R, Fonseca RMGS, Oliveira RNG. Violence against adolescents: an analysis based on the categories gender and generation. Rev Esc Enferm USP. 2014[citado em 2017 fev. 21];(48):104-10. Disponível em: http://www. scielo.br/pdf/reeusp/v48nspe/0080-6234-reeusp-48-esp-104.pdf
Presidência da República (BR). Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília: MS; 1990. [citado em 2017 fev. 21]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm.
Zequinão MA, Medeiros P, Pereira B, Cardoso FL. School bullying: a multifaceted phenomenon. Educ Pesqui. 2016[citado em 2017 fev. 21];42(1):181-98. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v42n1/en_1517-9702-ep-42-1-0181.pdf
Wolke D, Lereya ST. Long-term effects of bullying. Arch Dis Child. 2015[citado em 2018 jun. 28];100(9):879-85. Disponível em: https://www.mentalhelp.net/articles/the-long-term-effects-of-bullying/
World Health Organization. Global School-based student health survey 2011 country report Republic of Mauritius. Mauritius: Ministry of Health & Quality of Life; 2013. [citado em 2017 dez. 21]. Disponível em: http://www.who.int/chp/gshs/Mauritius-GSHS-Country-Report-2011.pdf.
Center for Disease Control and Prevention. Adolescent and school health: sexual risk behavior guidelines & resources. 2014. [citado em 2017 set. 15]. Disponível em: http://www.cdc.gov/healthyyouth/sexualbehaviors/ strategies.htm.
Child Fund Alliance. Third International Conference. 2015. [citado em 2017 set. 15]. Disponível em: https://childfundalliance.org/
Silva MCM, Brito AM, Araújo AL, Abath MB. Caracterização dos casos de violência física, psicológica, sexual e negligências notificados em Recife, Pernambuco, 2012. Epidemiol Serv Saúde. 2013[citado em 2017 fev. 21];22(3):403-12. Disponível em: http://scielo.iec.gov.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1679-49742013000300005&lng=pt&nrm=is
Pan American Child and Adolescent Congress. Thematic focus: twentyfive years after the adoption of the convention on the rights of the child: Building peaceful environments; 2013. [citado em 2017 jan. 26]. Disponível em: http://xxicongresopanamericano.org/en/documentos-generadosdurante-el-congreso.
Mota RS, Gomes NP, Rodrigues AD, Camargo CL, Couto TM, Diniz NMF. Histórias de violência na infância na perspectiva de adolescentes grávidas. Rev Eletrônica Enferm. 2014[citado em 2017 fev. 21];16(3):583-9. Disponível em: https://www.fen.ufg.br/revista/v16/n3/pdf/v16n3a12.pdf
Almodovar MBM, Triana AEL, Montesinos AD, Plá MMT. Violencia intrafamiliar y trastornos psicológicos enniños y adolescentes del área de salud de Versalles, Matanzas. Rev Med Electrón. 2015[citado em 2017 fev. 21]:37(3):237-45. Disponível em: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_ar ttext&pid=S1684-18242015000300006
Becerra JD. Violencia intrafamiliar: un análisis desde la psicología humanista. Rev Hosp Psiquiatr Habana. 2013[citado em 2017 fev. 21];10(1). Disponível em: http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=41322
Abranches CD, Assis SG, Pires TO. Violência psicológica e contexto familiar de adolescentes usuários de serviços ambulatoriais em um hospital pediátrico público terciário. Ciênc Saúde Coletiva. 2013[citado em 2017 fev. 21];18(10):2995-3006. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/ icict/7007
Ferraz MIR, Labronici LM. Fragments of female corporeality in victims of domestic violence: a phenomenological approach. Texto Contexto Enferm. 2015[citado em 2017 fev. 21];24(3):842-9. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072015000300842
Braga LL, Dell'aglio DD. Exposição à violência em adolescentes de diferentes contextos: família e instituições. Estud Psicol. 2012[citado em 2017 fev. 21];17(3):413-20. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epsic/v17n3/09.pdf
Soares EMR, Silva NLL, Matos MAS, Araújo ETH, Silva LSR, Lago EC. Perfil da violência sexual contra crianças e adolescentes. R Interd. 2016[citado em 2017 fev. 21];9(1):87-96. Disponível em: https://revistainterdisciplinar. uninovafapi.edu.br/index.php/revinter/article/download/754/pdf_288
Peixoto J, Matos M, Machado C. Violência sexual no namoro: Os atletas universitários como grupo de risco?. Psicologia. 2013[citado em 2017 fev. 21];XXVII(1):133-56. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/psi/ v27n1/v27n1a08.pdf
Oliveira WA, Silva MMA, Silva JL, Mello FCM, Prado RR, Malta DC. Associations between the practice of bullying and individual and contextual variables from the aggressor' perspective. J Pediatr. 2016[citado em 2017 fev. 21];92(1):32-9. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_art text&pid=S0021-75572016000100032
Malta DC, Prado RR, Dias AJR, Mello FCM, Silva MAI, Costa MR, et al. Bullying and associated factors among Brazilian adolescents: analysis of the National Adolescent School-based Health Survey (PeNSE 2012). Rev Bras Epidemiol. 2014[citado em 2017 fev. 21];17(1):131-45. Disponível em: http://www.scielo. br/scielo.php?pid=S1415-790X2014000500131&script=sci_arttext&tlng=pt
Bandeira CM, Hutz CS. Bullying: prevalência, implicações e diferenças entre os gêneros. Psicol Esc Educ. 2012[citado em 2017 fev. 21];16(1);35-44. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid =S1413-85572012000100004
Malta DC, Porto DL, Crespo CD, Silva MMA, Andrade SSC, Mello FCM, et al. Bullying in Brazilian school children: analysis of the National Adolescent School-based Health Survey (PeNSE 2012). Rev Bras Epidemiol. 2014[citado em 2017 fev. 21];17(1):92-105. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo. php?pid=S1415-790X2014000500131&script=sci_arttext&tlng=pt
Azeredo CM, Levy RB, Araya R, Menezes PR. Individual and contextual factors associated with verbal bullying among Brazilian adolescents. BMC Pediatrics. 2015[citado em 2017 fev. 21];15(1):1-11. Disponível em: https://bmcpediatr.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12887-015-0367-y
Presidência da República (BR). Decreto nº 6.286, de 5 de dezembro de 2007. Institui o Programa Saúde na Escola - PSE, e dá outras providências. Brasília; 2007. [citado em 2017 abr. 17]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6286.htm
Silva MAI, Silva JL, Pereira BO, Oliveira WA, Medeiros M. The view of teachers on bullying and implications for nursing. Rev Esc Enferm USP. 2014[citado em 2017 fev. 21];48(4):723-30. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0080-62342014000400723&script=sci_abstract
Salum GB, Monteiro LAS. Educação em saúde para adolescentes na escola: um relato de experiência. REME - Rev Min Enferm. 2015[citado em 2017 fev. 21];19(2):246-57. Disponível em: http://www.reme.org.br/exportarpdf/1019/v19n2a19.pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Reme: Revista Mineira de Enfermagem

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


































