Validation of content of an instrument for the evaluation of training in cardiopulmonary resuscitation
DOI:
https://doi.org/10.5935/1415-2762.20180061Keywords:
Nursing, Validation Studies, Health Education, Cardiopulmonary ResuscitationAbstract
The aim of this study was to validate the content of an instrument for the evaluation of training in cardiopulmonary resuscitation for health professionals. This
is a validation of the content and appearance of a data collection instrument, consisting of the steps of assessment and preparation of the final version of the
instrument. Five evaluators / judges participated and the representativeness of the items in relation to the content was measured using the Content Validity
Index (CVI), calculated by the number of evaluators according to the item by the total number of evaluators. The adjustments of the instrument of data
collection were carried out in agreement with the contributions coming from the evaluators and analysis of the scientific literature. The instrument, based on
international guidelines for cardiopulmonary resuscitation, in its final version, after the content and appearance validation process, presents eighteen items
aimed at assessing the impact and quality of training of health professionals in the care of the victims at standstill Cardiopulmonary resuscitation.
Downloads
References
Gonzalez MM, Timerman S, Gianotto-Oliveira R, Polastri TF, Canesin MF, Schimidt A, et al. I Diretriz de ressuscitação cardiopulmonar e cuidados cardiovasculares de emergência da Sociedade Brasileira de Cardiologia. Arq Bras Cardiol. 2013[citado em 2017 jan. 17];101(Supl.3):1-221. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0066-782X2013000200001
American Heart Association (AHA). Atualização das diretrizes de RCP e ACE. Guideline 2015-2016. [citado em 2017 dez. 16]. Disponível em: https://eccguidelines.heart.org/wp-content/uploads/2015/10/2015-AHAGuidelines-Highlights-Portuguese.pdf
Perkins GD, Handleyc AJ, Koster RW, Castréne M, Smytha MA, Olasveengen T, et al. European resuscitation council guidelines for resuscitation 2015: section 2. Adult basic life support and automated external defibrillation. Resuscitation. 2015[citado em 2017 jan. 12];95:81-99. Disponível em: http://ercguidelines.elsevierresource.com/european-resuscitation-councilguidelines-resuscitation-2015-section-2-adult-basic-life-support-and/fulltext
Soar J, Nolan JP, Böttiger BW, Perkins GD, Lott C, Carli P, et al. European resuscitation council guidelines for resuscitation 2015: section 3. Adult advanced life support. Ressuscitation. 2015[citado em 2017 fev. 15];95:100-47. Disponível em: http://ercguidelines.elsevierresource.com/european-resuscitation-councilguidelines-resuscitation-2015-section-3-adult-advanced-life-support/fulltext
Greif R, Lockey AS, Conaghanc P, Lippert A, Vries W, Monsieurs KG, et al. European resuscitation council guidelines for resuscitation 2015: section 10. Education and implementation of resuscitation. Resuscitation. 2015[citado em 2017 mar. 11];95:288-301. Disponível em: http://ercguidelines.elsevierresource.com/european-resuscitation-council-guidelinesresuscitation-2015-section-10-education-and-implementation/fulltext
Ferreira DF, Timerman A, Stapheton E, Timerman S, Ramires JAF. Aplicação prática do ensino em emergências médicas. Rev Soc Cardiol. 2011[citado em 2017 ago. 17];11(2):505-11. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v49n6/pt_0080-6234-reeusp-49-06-0908.pdf
Lima NDC, Silva VM, Beltrão BA. Construção e validação de conteúdo de instrumento de coleta de dados em unidade neonatal. Rev Rene. 2009[citado em 2017 jan. 17];10(3):97-106. Disponível em: http://www.revistarene.ufc.br/revista/index.php/revista/article/view/542/pdf
Natalio MA, Faria CDCM, Teixeira-Salmela LF, Michaelsen SM. Content validation of a clinical assessment instrument for stair ascent and descent in individuals with hemiparesis. Braz J Phys Ther. 2014[citado em 10 jun. 2017];18(4):353-63. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25054384
Tannure MC, Chianca TCM, Bedran T, Werli A, Andrade CR. Validação de instrumentos de coleta de dados de enfermagem em unidade de tratamento intensivo de adultos. REME - Rev Min Enferm. 2008[citado em 2017 jan. 22];12(3):370-80. Disponível em: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/279.
Bellucci Júnior JA, Matsuda LM. Construção e validação de instrumento para avaliação do acolhimento com classificação de risco. Rev Bras Enferm. 2012; 65(5):751-7. [citado em 30 mar. 2017]. Disponível em: http://bases.bireme.br/cgi-bin/wxislind.exe/iah/online/?IsisScript=iah/iah.xis&src=google&base=BDENF&lang=p&nextAction=lnk&exprSearch=16349&indexSearch=ID
Martins GA. Sobre confiabilidade e validade. RBGN. 2006[citado em 2017 dez. 25];8(20):1-12. Disponível em: http://www.redalyc.org/html/947/94782002/
Alexandre NMC, Coluci MZO. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Ciênc Saúde Coletiva. 2011[citado em 2017 jul. 14];16(7):3061-8. Disponível em: http://www.redalyc.org/html/630/63019107006/
Silva MAR, Vedovato TG, Lopes MHBM, Monteiro MI, Guirardello EB. Estudos de validação na enfermagem: revisão integrativa. Rev Rene. 2013[citado em 2017 jun. 12];14(1):218-28. Disponível em: http://www.redalyc.org/html/3240/324027985024/
Ludikhuize J, Brunsveld-Reinders AH, Dijkgraaf MG, Smorenburg SM, Rooij SE, Adams R, et al. Outcomes associated with the nationwide introduction of rapid response systems in the netherlands. Crit Care Med. 2015[citado em 2017 jul. 17];43(12):2544-51. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26317569
Polit DF, Beck CT, Hungler BP. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: avaliação de evidências para a prática de enfermagem. Porto Alegre: Artmed; 2011.
Sampieri RH, Collado CF, Lucio PB. Metodologia da pesquisa. Porto Alegre: AMGH; 2013.
Morais DA, Carvalho DV, Correa AR. Parada cardíaca extra hospitalar: fatores determinantes da sobrevida imediata após manobras de ressuscitação cardiopulmonar. Rev Latino-Am Enferm. 2014[citado em 2017 ago. 27];22(4):562-8. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v22n4/pt_0104-1169-rlae-22-04-00562.pdf
Kawakame PMG, Miydahira AMK. Avaliação do processo ensinoaprendizagem de estudantes da área da saúde: manobras de ressuscitação cardiopulmonar. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2015[citado em 22 ago. 2017];49(4):657-64. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103402
Carneiro VF, Pequeno AMC, Machado MFAS, Aguiar DML, Carneiro C, Carneiro RF. Avaliação da aprendizagem: concepções e olhares de docentes do curso de odontologia. Rev Ibero-Am Est Educ. 2017[citado em 2017 ago. 22];12(esp):900-15. Disponível em: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8486.
Meira Júnior LE, Souza FM, Almeida LC, Veloso GGV, Caldeira AP. Avaliação de treinamento em suporte básico de vida para médicos e enfermeiros da atenção primária. Rev Bras Med Fam Comunidade. 2016[citado em 2017 nov. 18];11(38):1-10. Disponível em: https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/1231/815
Kalhori RP, Jalali A, Naderipour A, Almasi A, Khavasi M, Rezaei M, et al. Assessment of Iranian nurses and emergency medical personnel in terms of cardiopulmonary resuscitation knowledge based on the 2010 guideline. Irã J Nurs Midwifery Res. 2017[citado em 2017 out. 15];22(3):184-9. Disponível em: http://www.ijnmrjournal.net/article.asp?issn=1735-9066;year=2017;volume=22;issue=3;spage=184;epage=189;aulast=Kalhori
Miyadahira AMK. Capacidades motoras envolvidas na habilidade psicomotora da técnica de ressuscitação cardiopulmonar: subsídios para o processo ensino-aprendizagem. Rev Esc Enferm USP. 2001[citado em 2018 jan. 21];35(4):366-73. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342001000400009&lng=pt.
Petitpas F, Guenezan J, Vendeuvre T, Scepi M, Oriot D, Mimoz O. Use of intra-osseous access in adults: a systematic review. Crit Care. 2016[citado em 2017 fev. 21];20:102. Disponível em: https://ccforum.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13054-016-1277-6
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Reme: Revista Mineira de Enfermagem

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


































