Assistance convergent research

nursing team sharing occupational risk knowledgeand proposing interventions

Authors

  • Marli Maria Loro Universidade Regional do Noroeste do Rio Grande do Sul, Departamento de Ciências da Vida, Ijuí RS , Brazil, Enfermeira. Doutora em Ciências. Professora. Universidade Regional do Noroeste do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ, Departamento de Ciências da Vida - DCVida. Ijuí, RS - Brasil, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul
  • Vivian Lemes Lobo Bittencourt Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Departamento de Ciências da Saúde, Santo Ângelo RS , Brazil, Enfermeira. Mestre em Atenção Integral à Saúde. Professora. Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI, Departamento de Ciências da Saúde. Santo Ângelo, RS - Brasil, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões
  • Regina Célia Gollner Zeitoune Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Enfermagem Anna Nery, Departamento de Enfermagem de Saúde Pública, Rio de Janeiro RJ , Brazil, Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Titular. Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Escola de Enfermagem Anna Nery - EEAN, Departamento de Enfermagem de Saúde Pública. Rio de Janeiro, RJ - Brasil, Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20170054

Keywords:

Nursing, Occupational Risks, Health Education, Occupational Health, Protective Devices

Abstract

Objective: analyze an educational practice about occupational risks developed with a nursing team that works in a hospital emergency unit. Method: qualitative, developed with the Assistance Convergent Research modality. Participants were 24 workers at an Emergency and Emergency Unit of a hospital in the Northwest of the State of Rio Grande do Sul. Data were collected through participant observation, interviews, and educational workshops, and later analyzed in the light of the thematic analysis. The research was approved by the Research Ethics Committee under CAAE: 03182412.8.0000.5505. Results: the educational actions involved the team in a participatory and reflexive process, in order to allow a critical look at the work process and to decide what strategies needed to promote, maintain and recover the health. Encourage workers to reflect on their practices and perceive weaknesses in the process, implies taking the attitude of the group with a view to anticipating the possibilities of exposure. Conclusion: educational activities, in which the worker assumes the role of protagonist of the work process, through the socialization of experiences, allows them to implement propositions with the potential to culminate in safe behavior in the face of occupational risks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Mendonça KM, Tipple AFV, Sousa ACS, Pereira MS, Rapparini C. Acidentes com material biológico em serviços de urgência e emergência. Ciênc Enferm. 2014[citado em 2017 jan. 15];20(2):65-71. Disponível em: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95532014000200007&lng=es

Mori K, Tateishi S, Hiraoka K, Kubo T, Okazaki R, Suzuki K, et al. How occupational health can contribute in a disaster and what we should prepare for the future-lessons learned through support activities of a medical school at the fukushima daichi nuclear power plant in summer. J Occup Health. 2013[citado em 2017 jan. 15];55:6-10. Disponível em: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23183025

Loro MM, Zeitoune RCG, Guido LA, Silva RM, Kolankiewicz ACB. Occupational risks and health of nursing workers - seeking evidences. Rev Pesqui Cuid Fundam online. 2014[citado em 2017 jan. 15];6(4):1610-21. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/308

Rieth GH, Loro, MM, Stumm EMF, Rosanelli CLSP, Kolankiewicz ACB, Gomes JS. Use of individual protection equipments by nursing in an hospital emergency unit. Rev Enferm UFPE online. 2014[citado em 2017 jan. 15];8(2):321-7. Disponível em: http://www.revista.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/article/viewArticle/3381

Ferreira MD, Pimenta FR, Facchin LT, Gir E, Canini SRMS. Subnotificação de acidentes biológicos pela enfermagem de um hospital universitário. Ciênc Enferm. 2015[citado em 2017 jan. 15];21(2):21-9. Disponível em: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95532015000200003&lng=es

Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43ª ed. São Paulo: Paz e Terra; 2011.

Borges AMS, Silva DF; Almeida MCV, Rocha LP, Bonow CA, Cezar-Vaz MR. Avaliação do ensino em saúde do trabalhador por acadêmicos de enfermagem. Rev Pesqui Cuid Fundam. 2014[citado em 2017 jan. 15];6(4):1349-60. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/3324/pdf_649

Freire P. Pedagogia do oprimido. 60ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2016.

Trentini M, Paim L. Pesquisa convergente-assistencial. 2ª ed. Florianópolis: Insular; 2004.

Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43ª ed. São Paulo: Paz e Terra; 2011.

Uchiyama A, Odagiri Y, Ohya Y, Takamiya T, Inoue S, Shimomitsu T. Effect on mental health of a participatory intervention to improve psychosocial work environment: a cluster randomized controlled trial among nurses. J Occup Health. 2013[citado em 2017 jan. 15];55:173-83. Disponível em: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23585499

Souza GC, Peduzzi M, Silva JAM, Carvalho BG. Teamwork in nursing: restricted to nursing professionals or an interprofessional collaboration? Rev Esc Enferm USP. 2016[citado em 2017 jan. 15];50(4):642-9. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342016000400642&lng=en

Lima GHA, Sousa SMA. Violência psicológica no trabalho da enfermagem. Rev Bras Enferm. 2015[citado em 2017 jan. 15];68(5):817-23. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672015000500817&lng=en

Loro MM, Zeitoune RCG, Guido LA, Silveira CR, Silva RM. Desvelando situações de risco no contexto de trabalho da Enfermagem em serviços de urgência e emergência. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2016[citado em 2017 jan. 15];20(4):e20160086. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000400204&lng=en

Ritter CB, Aires M, Rotoli A, Santos JLG. Group as a care technology for nursing work in public health. Saúde Transform Soc. 2014[citado em 2017 jan. 15];5(3):83-90. Disponível em: http://stat.saudeetransformacao.incubadora.ufsc.br/index.php/saudeetransformacao/article/view/2494/4023

Nery VAS. Práticas educativas contemporâneas e suas contribuições na promoção da saúde de pessoas com hipertensão arterial. C&D-Revista Eletrônica da Fainor, Vitória da Conquista. 2013[citado em 2017 jan. 15];6(1):119-31. Disponível em: http://srv02.fainor.com.br/revista/index.php/ memorias/article/view/199

Ministério do Trabalho (BR). Normas regulamentadoras: segurança e medicina do trabalho. São Paulo: Atlas; 2013.

Sulzbacher E, Fontana RT. Concepções da equipe de enfermagem sobre a exposição a riscos físicos e químicos no ambiente hospitalar. Rev Bras Enferm. 2013[citado em 2017 jan. 15];66(1):25-30. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672013000100004

Freire P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido . 9ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2002.

Donatelli S, Vilela RAG, Almeida IM, Lopes MGR. Acidente com material biológico: uma abordagem a partir da análise das atividades de trabalho. Saúde Soc. 2015[citado em 2017 jan. 15];24(4):1257-72. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12902015000401257&lng=en

Luz FR, Loro MM, Zeitoune RCG, Kolankiewicz ACB, Rosanelli CSP. Occupational risks of a shoe industry from the workers' perspective. Rev Bras Enferm. 2013[citado em 2017 jan. 15];66(1):67-73. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672013000100010

Ribeiro G, Pires DEP, Scherer MDA. Práticas de biossegurança no ensino técnico de enfermagem. Trab Educ Saúde. 2016[citado em 2017 jan. 15];14(3):871-88. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000300871&lng=en&nrm=iso

Dehdashti A, Mehralizadeh S, Kashani MM. Incorporation of Project-based Learning into an Occupational Health Course. J Occup Health. 2013[citado em 2017 jan. 15];55(1):125-31. Disponível em: http://joh.sanei.or.jp/pdf/E55/E55_3_02.pdf 24.

Asim S, Sadhu HG. Occupational injury proneness in young workers: a survey in stone quarries. J Occup Health. 2013[citado em 2017 jan. 15];55(5):333-9. Disponível em: https://www.jstage.jst.go.jp/article/joh/55/5/55_12-0150-OA/_html

Published

2018-03-05

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
Assistance convergent research: nursing team sharing occupational risk knowledgeand proposing interventions. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2018 Mar. 5 [cited 2025 Dec. 12];21. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/49853

Most read articles by the same author(s)