(In)congruence in assisting women in situations of abortion

what academics say about their training processes

Authors

  • Lídia Christina Vasconcelos Borges Universidade Federal de São João del-Rei - UFSJ, Divinópolis MG , Brasil, Universidade Federal de São João del-Rei - UFSJ, Campus Centro-Oeste Dona Lindu - CCO. Divinópolis, MG - Brasil http://orcid.org/0000-0002-7089-9942
  • Nathália Rezende Clemente Universidade Federal de São João del-Rei - UFSJ, Divinópolis MG , Brasil, Universidade Federal de São João del-Rei - UFSJ, Campus Centro-Oeste Dona Lindu - CCO. Divinópolis, MG - Brasil http://orcid.org/0000-0002-2039-0574
  • Luciana Netto Universidade Federal de São João del-Rei - UFSJ, Divinópolis MG , Brasil, Universidade Federal de São João del-Rei - UFSJ, Campus Centro-Oeste Dona Lindu - CCO. Divinópolis, MG - Brasil http://orcid.org/0000-0001-6573-5006

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20200026

Keywords:

Abortion, Professional Training, Students, Education, Higher, Perception

Abstract

Abortion is among the main causes of maternal death and is a public health problem. In assisting women in this situation, health professionals are unprepared, which interferes with the quality of abortion care, with losses for women and professionals. Objective: to analyze the ethical, legal, biomedical and psychic preparation on abortion, of Nursing, Medicine, Psychology and Social Work students from higher education institutions in a city in the center-west of Minas Gerais, Brazil. Method: in 2018, 46 academics were interviewed, transcribed considering the characteristics of the speech and analyzed by the content. Results: the findings revealed that the academic training of health professionals to work in comprehensive and humanized care for women in situations of abortion includes ethical, legal, biomedical and psychological preparation. The academic contexts most favorable to the training of these professionals are those that contain the intrinsic affinity with the theme, the acquisition of teachings through experiences, in addition to questions about the knowledge acquired, associated with the social limitations to the theme. Conclusion: betting on the articulation between higher education and the health system and changes in the training process are suggested that directly reflect on the quality of the assistance provided, such as reassessment of curricular matrices, stimulating teachers and future professionals to train themselves on the thematic and broadening of the discussion of the topic in society, since the courses are proposed in accordance with social demands and local contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ministério da Saúde (BR). Atenção humanizada ao abortamento: norma técnica. 2ª ed. Brasília: Ministério da Saúde; 2011. 60 p.

Diniz D, Medeiros M, Madeiro A. Pesquisa Nacional de Aborto 2016. Ciênc Saùde Colet. 2017[citado em 2018 nov. 13];22(2):653-60. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v22n2/1413-8123-csc-22-02-0653.pdf

Martins EF, Almeida PFB, Paixão CO, Bicalho PG, Errico LSP. Causas múltiplas de mortalidade materna relacionada ao aborto no Estado de Minas Gerais, Brasil, 2000-2011. Cad Saúde Pública. 2017[citado em 2018 dez. 21];33(1):1-11. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csp/v33n1/1678-4464-csp-33-01-e00133115.pdf

Adesse L, Jannotti CB, Silva KS, Fonseca VM. Aborto e estigma: uma análise da produção científica sobre a temática. Ciênc Saùde Colet. 2016[citado em 2018 dez. 21];21(12):3819-32. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v21n12/1413-8123-csc-21-12-3819.pdf

Moreira GAR, Freitas KM, Cavalcanti LF, Vieira LJES, Silva RM. Qualificação de profissionais da saúde para atenção às mulheres em situação de violência sexual. Trab Educ Saúde. 2018[citado em 2018 dez. 21];16(3):1039-55. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tes/v16n3/1678-1007-tes-1981-7746-sol00156.pdf

Farias RS, Cavalcanti LF. Atuação diante das situações de aborto legal na perspectiva dos profissionais de saúde do Hospital Municipal Fernando Magalhães. Ciênc Saúde Colet. 2012[citado em 2018 nov. 13];17(7):1755- 63. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v17n7/14.pdf

Deitos JM, Sobzinski JS. O materialismo histórico e dialético: contribuições para a análise de políticas educacionais. Impulso. 2015[citado em 2018 dez. 21];25(63):101-18. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15600/2236-9767/impulso.v25n63p101-118

Zanolla SRS. Dialética negativa e materialismo dialético: da subjetividade decomposta à objetividade pervertida. Kriter Rev Filos. 2015[citado em 2018 nov. 13];56(132):451-71. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/kr/v56n132/0100-512X-kr-56-132-0451.pdf

Taquette SR, Minayo MCS, Rodrigues AO. Percepção de pesquisadores médicos sobre metodologias qualitativas. Cad Saúde Pública. 2015[citado em 2018 set. 14];31(4):722-32. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csp/v31n4/pt_0102-311X-csp-31-04-00722.pdf

Fontanella BJB, Luchesi BM, Saidel MGBB, Ricas J, Turato ER, Melo DG. Amostragem em pesquisas qualitativas: proposta de procedimentos para constatar saturação teórica. Cad Saúde Pública. 2011[citado em 2018 dez. 21];27(2):388-94. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csp/v27n2/20.pdf

Koch IV. A inter-ação pela linguagem. São Paulo: Contexto; 2010.

Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; 2011.

Tong A, Sainsbury P, Craig J. Consolidated criteria for reporting qualitative research: a 32-item checklist for interviews and focus groups. Int J Qual Heal Care. 2018[citado em 2018 nov. 13];19(6):349-57. Disponível em: https://doi.org/10.1093/intqhc/mzm042

Vieira LJES, Silva ACF, Moreira GAR, Cavalcanti LF, Silva RM. Protocolos na atenção à saúde de mulheres em situação de violência sexual sob a ótica de profissionais de saúde. Ciênc Saúde Colet. 2016[citado em 2018 nov. 13];21(12):3957-65. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v21n12/1413-8123-csc-21-12-3957.pdf

Arnemann CT, Kruse MHL, Gastaldo D, Jorge ACR, Silva AL, Margarites AGF. Práticas exitosas dos preceptores de uma residência multiprofissional: interface com a interprofissionalidade. Interface Comun Saúde Educ. 2018[citado em 2018 dez. 18];22(suppl 2):1635-46. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/icse/v22s2/1807-5762-icse-22-s2-1635.pdf

Carvalho WM, Cawahisa PT, Scheibel PC, Botelho JN, Terada RSS, Rocha NB, et al. Aceitação da utilização de metodologias ativas nos estágios no SUS por discentes da graduação e pós-graduação em Odontologia. Rev ABENO. 2016[citado em 2018 dez. 21];16(1):88-98. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/224/204

Hashimoto PC, Ciaccio MCM, Guerra GM. A tendência do papel do professor no processo de aprendizagem. Nursing. 2018[citado em 2018 dez. 21];21(242):2264-71. Disponível em: http://portal.fundacaojau.edu.br:8077/sif/revista_nursing/Revista Nursing_242.pdf

Martineli DCY. A formação humanista na educação profissional: estudo de caso em uma escola de ensino técnico na região de Limeira - SP. São Paulo: Centro Universitário Salesiano; 2016.

Presado MHCV, Colaço S, Rafael H, Baixinho CL, Félix I, Saraixa C, et al. Aprender com a Simulação de Alta Fidelidade. Ciênc Saúde Colet. 2017[citado em 2018 set. 14];23(1):51-9. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v23n1/1413-8123-csc-23-01-0051.pdf

Duarte AC, Almeida DV, Popim RC. A morte no cotidiano da graduação: um olhar do aluno de medicina. Interface Comun Saúde Educ. 2015[citado em 2018 dez. 21];19(55):1207-19. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/icse/v19n55/1807-5762-icse-1807-576220141093.pdf

Konrath A, Cerutti BB. Competências dos formandos em administração do Centro Universitário Univates. Estud Debate. 2015[citado em 2018 dez. 21];22(1):60-77. Disponível em: http://univates.br/revistas/index.php/estudoedebate/article/view/631/621

Lima LM, Gonçalves SS, Rodrigues DP, Araújo ASC, Correia AM, Viana APS. Cuidado humanizado às mulheres em situação de abortamento: uma análise reflexiva. Rev Enferm UFPE online. 2017[citado em 2018 nov. 17];11(12):8-12. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/download/25126/25346

Mendes TMC, Bezerra HS, Carvalho YM, Silva LG, Souza CMCL, Andrade FB. Interação ensino-serviço-comunidade no Brasil e o que dizem os atores dos cenários de prática: uma revisão integrativa. Rev Ciência Plur. 2018[citado em 2018 dez. 21];4(1):98-116. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/14283/9823

Reis BB, Diehl L. Planejamento de carreira de formandos e recém-formando do ensino superior. Rev Carreiras Pessoas. 2017[citado em 2018 nov. 18];7(2):564- 75. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/ReCaPe/article/view/32752/22618

Published

2020-06-08

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
(In)congruence in assisting women in situations of abortion: what academics say about their training processes. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2020 Jun. 8 [cited 2025 Dec. 22];24. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/49954

Most read articles by the same author(s)