Educational technology for promoting quality of life of people living with hiv
DOI:
https://doi.org/10.5935/1415-2762.20160011Keywords:
Health Education, HIV, Acquired Immunodeficiency Syndrome, Quality of Life, NursingAbstract
The objective of this study was to report the experience of nursing undergraduate students in conducting health education workshops with people living with HIV. The workshops were held from a university extension project aimed at people living with HIV, held in a waiting room of a Specialized Care Service in HIV/AIDS. A total of 64 actions were held from March 2013 to December 2014, by using educational technologies such as the preparation of didactic-pedagogical materials by nursing undergraduate students. The workshops have enabled the HIV-positive individuals to overcome the difficulties of acceptance of the diagnosis, sharing personal experiences and discussion self-care strategies. Moreover, given the applicability in developing educational workshops, they were implemented in the service routine, thereby being carried out by professionals who work in it. The practices have contributed to a better living with the disease by the re-construction of knowledge about treatment adherence and healthy living habits, with a view to promoting quality of life.
Downloads
References
Ministério da Saúde (BR). Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de DST, AIDS e Hepatites Virais. Histórias da luta contra a AIDS. A união de todos os atorespara o enfrentamento da AIDS. 2015[citado em 2014 ago 20];(1). Disponível em: http://www.aids.gov.br/sites/default/files/anexos/noticia/2015/57648/fasciculo_01_pdf_22535.pdf
Figueiredo LA, Lopes LM, Magnabosco GT, Andrade RLP, Faria MF, Goulart VC, et al. Oferta de ações e serviços de saúde para o manejo do HIV/aids, sob a perspectiva dos usuários. Rev Esc Enferm USP. 2014[citado em 2014 ago 20];48(6):1026-34. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S008062342014000601026&script=sci_arttext&tlng=pt
World Health Organization. WHOQOL-HIV Intrument: users manual. Scoring and Coding for the WHOQOL-HIV Instruments. Geneva: WHO; 2002.
Ilias M, Carandina L, Marin MJS. Adesão à terapia antirretroviral de portadores do vírus da Imunodeficiência humana atendidos em um ambulatório da cidade de Marília, São Paulo. Rev Baiana Saúde Pública. 2011[citado em 2014 ago 20];35(2):471-84. Disponível em: http://files.bvs.br/upload/S/0100-0233/2011/v35n2/a2470.pdf
Nunes JM, Oliveira EN, Machado MFAS, Costa PNP, Vieira NFC. A participação de agentes comunitários de saúde em grupo de educação em saúde. Rev Rene. 2012[citado em2014 ago 20];13(5):1084-91. Disponível em: http://www.revistarene.ufc.br/revista/index.php/revista/article/view/1164
Nascimento DC, Pereira LS, Carvalho JN, Fideralino JCT. O lúdico e a educação em saúde: uma proposta de ensino do autocuidado às crianças. Rev Enferm UFPE on line. 2013[citado em 2014 ago 20];7(esp):5799-805. Disponível em: http://www.revista.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/article/view/4846/pdf_3536
Santos MV. O processo participativo de idosos através de experiências e práticas do movimento de educadores populares. Rev APS. 2011[citado em 2014 ago 20];14(4):378-88. Disponível em: http://aps.ufjf.emnuvens.com.br/aps/article/view/628
Ministério da Saúde (BR). Secretaria de Políticas de Saúde. Coordenação Nacional de DST e Aids. Manual do multiplicador: adolescente. Brasília: MS; 2000. 160p.
Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43ª ed. São Paulo: Paz e Terra; 2011.
Cervera DPP, Parreira BDM, Goulart BF. Educação em saúde: percepção dos enfermeiros da atenção básica em Uberaba (MG). Ciênc Saúde Coletiva. 2011[citado em 2014 ago 20];16(sup.1):1547-54. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232011000700090
Montgomery CM, Watts C, Pool R. HIV and dyadic intervention: an interdependence and communal coping analysis. PLos ONE. 2012[citado em 2014 ago 20];7(7):1-8. Disponível em: http://www.plosone.org/article/fetchObject.action?uri=info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0040661&representation=PDF
Silva KL, Maia CC, Dias FLA, Vieira NFC, Pinheiro PNC. A educação em saúde junto aos adolescentes para a prevenção de doenças sexualmente transmissíveis. REME - Rev Min Enferm. 2011[citado em 2014 ago 20];15(4):607-11. Disponível em: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/77
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Reme: Revista Mineira de Enfermagem

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.