Educational technology for promoting quality of life of people living with hiv

Authors

  • Juliana da Rocha Cabral Universidade de Pernambuco, Programa de Residência de Enfermagem, Recife PE , Brazil, Enfermeira. Residente em Infectologia. Universidade de Pernambuco - UPE. Programa de Residência de Enfermagem. Recife, PE - Brasil, Universidade de Pernambuco
  • Luciana da Rocha Cabral UPE, Faculdade de Enfermagem Nossa Senhora das Graças, Recife PE , Brazil, Acadêmica do Curso de Enfermagem. UPE, Faculdade de Enfermagem Nossa Senhora das Graças. Recife, PE - Brasil, Universidade de Pernambuco
  • Rebeca Coelho de Moura Angelim UPE, Recife PE , Brazil, Enfermeira. Mestranda. UPE/Universidade Estadual da Paraíba - UEPB. Programa Associado de Pós-graduação em Enfermagem. Recife, PE - Brasil, Universidade de Pernambuco
  • Anna Karla Oliveira Tito Borba Universidade Federal de Pernambuco, Programa de Pós-Graduação em Nutrição, Recife PE , Brazil, Enfermeira. Doutoranda. Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, Programa de Pós-Graduação em Nutrição. Professor Assistente. UFPE, Departamento de Enfermagem. Recife, PE - Brasil, Universidade Federal de Pernambuco
  • Eliane Maria Ribeiro de Vasconcelos UFPE, Departamento de Enfermagem, Recife PE , Brazil, Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Adjunta. UFPE, Departamento de Enfermagem. Recife, PE - Brasil, Universidade Federal de Pernambuco
  • Vânia Pinheiro Ramos UFPE, Departamento de Enfermagem, Recife PE , Brazil, Enfermeira. Doutora em Neuropsiquiatria e Ciências do Comportamento. Professora Titular. UFPE, Departamento de Enfermagem. Recife, PE - Brasil, Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20160011

Keywords:

Health Education, HIV, Acquired Immunodeficiency Syndrome, Quality of Life, Nursing

Abstract

The objective of this study was to report the experience of nursing undergraduate students in conducting health education workshops with people living with HIV. The workshops were held from a university extension project aimed at people living with HIV, held in a waiting room of a Specialized Care Service in HIV/AIDS. A total of 64 actions were held from March 2013 to December 2014, by using educational technologies such as the preparation of didactic-pedagogical materials by nursing undergraduate students. The workshops have enabled the HIV-positive individuals to overcome the difficulties of acceptance of the diagnosis, sharing personal experiences and discussion self-care strategies. Moreover, given the applicability in developing educational workshops, they were implemented in the service routine, thereby being carried out by professionals who work in it. The practices have contributed to a better living with the disease by the re-construction of knowledge about treatment adherence and healthy living habits, with a view to promoting quality of life.

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Published

2017-05-02

Issue

Section

Relato de Experiencia

How to Cite

1.
Educational technology for promoting quality of life of people living with hiv. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2017 May 2 [cited 2025 Jun. 7];20. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50045

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