Day-care centres, children and health
DOI:
https://doi.org/10.5935/1415-2762.20140011Keywords:
Child Day Care Centers, Child, Comprehensive Health Care, Pediatric NursingAbstract
Day-care centers appeared with the advent of capitalism, growing urbanization and the need for reproduction of labour power. The difficulty to control childhood illnesses and the vulnerability of the age group from 2 months to 5 years old call for health specialists working in day-care centres. The objective of this study was to analyze the perception of early childhood educators about the care provided in those institutions. It is a qualitative research carried out in the city of Diamantina with 30 professionals. Data were collected through individual and open interviews conducted at the respondent's workplace and during working hours. Data were analyzed by discourse analysis and subsequently categorized. The results suggest that according to the educators children become sick due to factors not related to the institution such as weather conditions, lack of sanitation and poor medical follow-up care. Moreover the care delivered is based on the educators' experience which is worrying since it indicates there is no specific health education training program addressed to them. Such context points out to the need of specific training and/or of a health care professional working within the institution and conducting preventive and health promotion activities, with no disregard for the responsibilities of basic health units.Downloads
References
1. Carvalho MG. Tecnologia e sociedade. In: Bastos JAS, organizador. Tecnologia e interação. Coletânea “Educação e tecnologia” PPGTG. Curitiba: CEFET-PR; 1998. p. 89-102.
2. Alves RCP, Veríssimo MLR. Os educadores de creche e o conflito entre cuidar e educar. Ver Bras Cres Desenv Hum. 2007; 17(1):13-25.
3. Veríssimo MLR, Fonseca RMGS. Funções da creche segundo suas trabalhadoras: situando o cuidado da criança no contexto educativo. Ver Esc Enferm USP. 2003; 37(2):25-34.
4. Araújo A, Pereira TP. Identificando necessidades de crianças de creches e suas famílias: o uso do histórico de saúde como instrumento para um cuidado integral e pré-escolas. Mundo Saúde. 2009; 33(2):239-45.
5. Santos LES. Creche e pré-escola: uma abordagem de saúde. São Paulo: Artes Médicas; 2004.
6. Komarsson KAC, Ferreira AB, Almeida PC, Ximenes LB. Problemas respiratórios em crianças na primeira infância: conhecimento dos profissionais das creches. REME - Rev Min Enferm. 2008; 12(1):92-8.
7. Vico ESR, Laurenti R. Mortalidade de crianças usuárias de creche no município de São Paulo. Rev Saúde Pública. 2004; 38(1):38-44.
8. Cunha AJLA, Silva MAFS, Amaral JJF. A estratégia de “Atenção integrada às doenças prevalentes na infância-AIDPI” e sua implantação no Brasil. Ver Pediatria do Ceará. 2001; 2 (1):33-8.
9. Carneiro JM, Brito APB, Santos MEA. Avaliação do desenvolvimento de crianças de uma creche através da Escala de Denver II. REME - Rev Min Enferm. 2011; 15(2):174-80.
10. Peres PLP. Assistência de enfermagem à saúde da criança no ambiente da creche. In: Anais do 61° Congresso Brasileiro de Enfermagem “Transformação social e sustentabilidade ambiental”, 7 a 10 de dezembro de 2009.
11. Barbosa FI, Vilela GS, Moraes JT, Azevedo LS, Marasan MR. Caracterização das práticas de educação em saúde desenvolvidas por enfermeiros em um município do centro- oeste mineiro. REME - Rev Min Enferm. 2010. 14(2):195-203.
12. Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 4. ed. São Paulo: Hucitec; 1996.
13. Brasil. Lei n° 8069, de 13 de Julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Portal da legislação. Leis ordinárias. [Citado em 2011 abr. 20]. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm.
14. Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. [Citado em 2011 abr. 20]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ constituicao/constituicao.htm
15. Brasil. Ministério da Saúde. Portal da Saúde. [Citado em 2011 abr. 20].Disponível em: http://portalsaude.saude.gov.br/
16. Santos LES, Quirino MD. A assistência à criança e a equipe de saúde. In:Santos LES. (org.). Creche e pré-escola: uma abordagem de saúde. São Paulo: Artes Médicas; 2004.
17. Veríssimo MLR, Fonseca RMGS. O cuidado da criança segundo trabalhadoras de creches. Rev Latinoam Enferm. 2003; 11(1):28-35.
18. Pereira ALF. As tendências pedagógicas e a prática educativa nas ciências da saúde. Cad Saúde Pública. 2003; 19(5):1527-34.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Reme: Revista Mineira de Enfermagem

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.