Euthanasia from the perspective of nursing undergraduate students
concepts and challenges
DOI:
https://doi.org/10.5935/1415-2762.20140010Keywords:
Euthanasia, Nursing, Death with Dignity, BioethicsAbstract
The aim of this study is to present rounds of conversation carried out with nursing students on the issue of euthanasia before they begin the university course of "Professional Practice and Bioethics" in order to verify whether or not, before that semester, the student had in fact achieved a competence and ability to debate the topic itself. This is a descriptive and exploratory study, which follows a case-study-type qualitative approach. The sample consisted of 31 students enrolled in the course. Data collection was performed in three rounds of conversation with 10 students and one with 11 students. The discourses were analyzed using content analysis, as set forth by Lawrence Bardin. It was possible to see the reality of the students' daily lives, which led them to seek in God the strength to face the end of life, without binding their action as a professional to the Nursing Code of Ethics or to the Brazilian Penal Code and the lack of knowledge of the living will (CFM Resolution 1995/2012) as a document of respect towards the pre-established will of terminal patients. The study helped to understand the discourse of the participants and to structure the euthanasia module within the university course of "Professional Practice and Bioethics" as well as to broaden the awareness of the rights of professionals and users in the rendering of medical services, which requires a well-founded educational work. This is due to the fact that the constitutional guarantees and legitimated codes are not enough to assure the rights of the patient in practice.Downloads
References
1. Biondo CA, Silva MJP, Secco LMD. Distanásia, eutanásia e ortotanásia: percepções dos enfermeiros de unidades de terapia intensiva e implicações na assistência. Rev Latinoam Enferm. 2009; 17(5):613-9.
2. Ribeiro KV, Soares MCS, Gonçalves CC, Medeiros IRN, Silva G. Eutanásia em enfermo terminal: concepções de médicos e enfermeiros intensivistas. Rev Cofen. 2011; 2(1). [Citado 2013 set. 14]. Disponível em: http://revista. portalcofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/70
3. Pessini L, Barchifontaine CP. Problemas atuais de bioética. 8ª ed. São Paulo (SP): Loyola; 2000.
4. Inghelbrecht MAE, Bilsen RNJ, Mortier F, Deliens L. The role of nurses in physicion – assisted deaths in Belgium. CMAJ Medical Knowledge that matters. 2010; 182(9). [Citado em 2010 Jun 15]. Disponível em: http://www. ecmaj.ca/content/182/9/905.full.pdf+html.
5. Brêtas JR, Oliveira JR, Yamaguti L. Nursing students’ reflections on death and dying. Rev Esc Enferm USP. 2006; 40(4):477-83.
6. Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. Diretrizes curriculares nacionais dos cursos de graduação em enfermagem. Resolução CNE/CES Nº 03 de 7/11/2001. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília: ME; 2001.
7. Tofolletto MC, Zanei SSV, Hora EC, Nogueira GP, Miyadahira AMK, Kimura M, et al. A distanásia como geradora de dilemas éticos na unidades de terapia intensiva: considerações sobre a participação dos enfermeiros. Acta Paul Enferm. 2005;18(3):307-12.
8. Campos GWS. Um método para análise e co-gestão de coletivos: a constituição do sujeito, a produção de valor de uso e a democracia em instituições: o método da roda. São Paulo: Hucitec; 2000.
9. Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 28. ed., São Paulo: Paz e Terra; 2004.
10. Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; 2002. 153 p.
11. Fortes PAC. Ética e saúde: questões éticas, deontológicas e legais; autonomia e direitos do paciente crítico: diagnóstico e tratamento. Barueri (SP): Manole; 2006.
12. Agência Senado e Conjur. [página na Internet]. Brasília DF. Aprovado projeto de lei que favorece o aborto e a eutanásia e criminaliza a homofobia. [Citado em 2012 mar.11]. Disponível em: http://www.folhadosertao.com.br/portal/ noticia.php? page=noticiaCompleta&id_noticia=6676
13. Arantes BC, Neves HG. Direito à eutanásia: uma análise do caso Terry Schiavo à luz do pensamento de Robert Alexy. In: Anais do XIX Encontro Nacional do CONPEDI. 2010 jun.09-12; Fortaleza, Brasil. Fortaleza (CE) [online]. [Citado em 2012 mar.11]. Disponível em: http://www.conpedi.org.br/manaus/ arquivos/anais/fortaleza/4146.pdf
14. Conselho Federal de Enfermagem. Código de Ética dos Profissionais de Enfermagem. [Citado em 2012 fev. 08]. Disponível em: http://www. portalcofen.gov.br/sitenovo/node/4158
15. Boemer MR, Rossi LRG, Nastari RR. A ideia de morte em Unidade de Terapia Intensiva: análise de depoimentos. Campinas: Papirus; 1991.
16. Pinho LM, Alves M. The professor-student relationship in coping with dying. Rev Esc Enferm USP. 2010 ;44(1):107-12.
17. Borrell S. Acompañar en la muerte: competencias afrontamiento y autoeficacia. Rev ROL Enferm. 2010; 33(11):22-34.
18. Taitson, PF, Ferreira CM, Costa MA, Neves, RE, Mourth EY. Reflexões sobre a morte: teologia e saúde. Enferm Rev. 2013; 15(3):265-75.
19. Kovács MJ. Bioética nas questões da vida e da morte. Psicol USP. 2003; 14 (2): 115-67.
20. Conselho Federal de Medicina. Resolução 1995/2012. Dispõe sobre as diretivas antecipadas de vontade dos pacientes. [Citado em 2012 set. 13]. Disponível em: http://www.portalmedico.org.br/resolucoes/ CFM/2012/1995_2012.pdf
21. Le Breton D. As paixões ordinárias: antropologia das emoções. Petrópolis: Vozes; 2009. 225 p.
22. Menezes RA. Demanda por eutanásia e condição de pessoa: reflexões em torno do estatuto das lágrimas. Sex Salud Soc. (Rio J.). 2011; 9:137-53.
23. Boltanski L. La souffrance à distance. Morale humanitaire, médias ET politique. Paris: Métailié; 1993.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Reme: Revista Mineira de Enfermagem

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


































