Blood donation
knowledge, practice and the attitude of nursing students of an institution in the interior of Ceará
DOI:
https://doi.org/10.5935/1415-2762.20130023Keywords:
Blood Donnors, Knowledge, Students, NursingAbstract
This study aimed to investigate the knowledge, practice and attitude of nursing students on the process of donating blood. This is a cross-sectional study with a quantitative approach, performed in a private institution of higher education located in the municipality of Ceará-Quixadá. Participants were 232 undergraduate students of nursing. Data collection took place in 2011 using a questionnaire. Statistical analysis was performed using the Epilnfo. The study was approved by the Ethics in Research Committee of the Queen's Hinterland Catholic University. Most students were female (81.0%); the mean age was 22.3 years; 36.2% were between the first and third semesters; 65.5% knew their blood type, and only 17.2% of the students were blood donors. The main reason cited for their donation was free will (85%). In relation to knowledge, in general, the results showed gaps among the students on various aspects of the process of donating blood. Thus, one sees the need to bring the approach to this theme into the higher education institutions in order to improve the knowledge of academicianss about the subject.Downloads
References
1. Ceará. Centro de Hematologia e Hemoterapia do Ceará (HEMOCE). Porque o hemoce precisa de doadores de sangue? Você já parou para pensar nisso? Ceará; 2012 [Citado em 2012 jul. 11]. Disponível em: http://www.hemoce. ce.gov.br/index.php/espacodoador/precisamos-de voce
2. Androulaki Z, Merkouris A, Tsouras C, Androulakis M. Knowledge and attitude towards voluntary blood donation among a sample of students in TEI of Crete, Greece. Nurs Web J. 2005; 23:1-9.
3. Brasil. Ministério da Saúde. Doação de sangue tem queda de 30% nas férias. Brasília: Ministério da Saúde; 2009.
4. Carmello BL, Soares DL, Comune AC, Paulini CM. Conhecimentos, atitudes e práticas em relação à doação sanguínea entre acadêmicos de Medicina. RBM Rev Bras Med. 2008; 66(1/2):14-9.
5. Bastos MLA, Vilela RQB, Silva SMC. O ato de doar sangue sob a ótica de técnicos e doadores. Rev Bras Hematol Hemoter. 2001;23(2):101-3.
6. Travi K, Zimmermann KG, Soratto MT, et al. O processo de ser doador de sangue: entendimento e a adesão dos acadêmicos do curso de enfermagem. RECIIS. 2011; 5(1):40-52.
7. Bowlware LE, Ratner LE, Ness PM, Cooper LA, Campbell-Lee TA, Powe NR. The contribution of sociodemographic, medical,and attitudinal factors to blood donation among the general public. Transfusion. 2002;42(6):669-79.
8. Pereira TS, Bastos JL. Doação de sangue entre estudantes de medicina da Universidade Federal de Santa Catarina. Arq Cat Med. 2009; 38 (2):105-11.
9. Passos ADC, Forina RAM. Conhecimentos, atitudes e práticas em relação a doação sanguínea entre acadêmicos de medicina. Medicina (Ribeirão Preto). 1994;27(3/4):380-8.
10. Moura AS, Moreira CT, Machado CA, Vasconcelos Neto JÁ, Machado MFAS. Doador de sangue habitual e fidelizado: fatores motivacionais de adesão ao programa. RBPS. 2006;19(2):61-7.
11. Brasil. Ministério da Saúde. Agência Nacional de Vigilância Sanitária, Sistema de Legislação em Vigilância. Resolução RDC nº 153 de14 de junho de 2004. Brasil; 2004 [Citado em 2012 jul. 11]. Disponível em: www.anvisa.gov.br/legis/index.htm
12. Ceará. Centro de Hematologia e Hemoterapia do Ceará (HEMOCE). Passo a Passo da Doação de Sangue. Ceará; 2012 [Citado em 2012 jul. 11]. Disponível em: http://www.hemoce.ce.gov.br/index.php/espacodoador/passopassodoacao
13. Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 1.353 de 13 de junho de 2011. Aprova o regulamento técnico de procedimentos hemoterápicos. Brasil; 2011. [Citado em 2012 jul. 11]. Disponível em: http://www.legisweb.com.br/ legislacao/?legislacao=577866
14. Smeltzer SC, Bare BG, Hinkle JL, Cheever KH. Tratado de enfermagem médico-cirúrgica. 11ª ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2009.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Reme: Revista Mineira de Enfermagem

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


































