Competence in interpersonal communication

relationships with social characteristics and anxiety trait

Authors

  • Adriana Pereira da Silva Grilo
  • Alfredo Almeida Pina-Oliveira
  • Ana Claudia Giesbrecht Puggina

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762-20210053

Keywords:

Communication, Interpersonal Relations, Students, Nursing

Abstract

Objectives: to identify the interpersonal communication competence of students in the context of undergraduate Nursing and associate social characteristics and anxiety traits with competence in interpersonal communication. Method: quantitative cross-sectional study carried out with
undergraduate Nursing students from two private higher education universities. In this study, three instruments were used: a survey participant characterization questionnaire, the Trait Scale component of the State-Trait Anxiety Inventory (STAI) and the Interpersonal Communication Competence Scale (ICCS). Results: the study sample consisted of 613 students with a mean age of 25.53 (±7.93). The higher the family income, the greater tend to be assertiveness, handling interactions and controlling the environment. The longer the student is in the course, the greater the self-disclosure and control of
the environment. Women tend to reveal themselves more and have more availability in interpersonal relationships. Evening students tend to be less available than morning students. The shyer and more anxious student, the less competent will be in interpersonal communication. Conclusions: there is an association between income and assertiveness, managing interactions and controlling the
environment; the semester with self-disclosure and control of the environment; of sex with availability and self-disclosure; the period in which the student takes the course and availability. Shyness and anxiety were negative variables in relation to competence in interpersonal communication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Stefanelli MC. Comunicação com paciente: teoria e ensino. 2ª ed.

São Paulo: Robe; 1993. 69 p.

Mourão CML, Albuquerque MAS, Silva APS, Oliveira MS, Fernandes

AFC. Comunicação em Enfermagem: uma revisão bibliográfica. Rev

Rene. 2009[citado em 2018 dez. 03];10(3):139-45. Disponível em:

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=324027967017

Silva MJP. Comunicação tem Remédio. A comunicação nas Relações

Interpessoais em Saúde. 10ª ed. São Paulo: Loyola; 2015.13 p.

Souza JP. Elementos de Teoria e Pesquisa da Comunicação e dos

Media. 2ª ed. Porto: Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação;

[citado em 2018 dez. 03]. Disponível em: http://www.

bocc.ubi.pt/pag/sousa-jorge-pedro-elementos-teoria-pequisacomunicacao-

media.pdf

Lopes RCC, Azevedo ZAS, Rodrigues RMC. Competências relacionais

dos estudantes de Enfermagem: follow-up de programa de

intervenção. Rev Enferm. Ref. 2013[citado em 2018 abr. 05];3(9):27-

Disponível em: http://dx.doi.org/10.12707/RIII1253

Santos JLG, Copelli FHS, Balsanelli AP, Sarat CNF, Menegaz JC, Trotte

LAC, et al. Interpersonal communication competence among nursing

students. Rev Latino-Am Enferm. 2019[citado em 2021 fev. 02];27:

e3207. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1518-8345.3226.3207

Potter PA, Perry AG. Fundamentos de Enfermagem. 8ª ed. Rio de

Janeiro: Elsevier; 2013. 183 p.

Azevedo AL, Araújo STC, Pessoa Júnior JM, Silva J, Santos BTU,

Bastos SSF. A comunicação do estudante de Enfermagem na escuta

de pacientes em hospital psiquiátrico. Esc Anna Nery Rev Enferm.

[citado em 2018 jan. 16];21(3):1-6. Disponível em: https://

www.scielo.br/pdf/ean/v21n3/pt_1414-8145-ean-2177-9465-

EAN-2016-0325.pdf

Oliveira KRE, Braga EM. O desenvolvimento das habilidades

comunicativas e a atuação do professor na perspectiva do aluno

de Enfermagem. Rev Esc Enferm USP. 2016[citado em 2016 jul.

;50(esp):32-8. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.

oa?id=361046269005

Bittencourt GKGD, Crossetti MGO. Critical thinking skills in the

nursing diagnosis process. Rev Esc Enferm USP. 2013[citado em

jul. 15]; 47(2):33-43. Disponível em: https://www.scielo.

br/pdf/reeusp/v47n2/en_10.pdf

Oviedo AD, Delgado IAV, Licona FM. Social skills communication

in humanized nursing care: a diagnosis for a socio-educational

intervention. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2020[citado em

jul. 15];24(2):e20190238. Disponível em: https://doi.

org/10.1590/2177-9465-ean-2019-0238

Bandeira M, Quaglia MAC. Habilidades sociais de estudantes

universitários: Identificação de situações sociais significativas.

Interação Psicol. 2005[citado em 2016 jul. 15];9(1):45-1. Disponível

em: https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/3285

Almeida AAF, Mara Behlau M, Leite, JR. Correlation between

anxiety and communicative performance. Rev Soc Bras Fonoaudiol.

[citado em 2016 jul. 15];16(4):384-9. Disponível em: https://

doi.org/10.1590/S1516-80342011000400004

Spielberger CD, Natalício L, Biaggio MA. Desenvolvimento da

Forma Experimental em Português do Inventário de Ansiedade

Traço-Estado (IDATE). Arq Bras Psicol Apl. 1997[citado em 2016

jul. 15];29(3):31-44. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.

br/ojs/index.php/abpa/article/view/17827

Puggina AC, Silva MJP. Interpersonal Communication Competence

Scale: Brazilian translation, validation and cultural adaptation.

Acta Paul Enferm. 2014[citado em 2016 jul. 15]; 27(2):108-14.

Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1982-0194201400020

Espiridião E, Manuri DB. Holismo só na teoria: a trama de sentimentos

do acadêmico de Enfermagem sobre sua formação. Rev Esc Enferm

USP. 2004[citado em 2018 dez. 05];38(3):332-40. Disponível em:

https://doi.org/10.1590/S0080-62342004000300012.

Mesquita MCGD. O trabalhador estudante do ensino superior noturno:

possibilidades de acesso, permanência com sucesso e formação [Tese].

Goiania(GO): Pontifica Universidade Católica de Goiás; 2010.

Silva Junior LH, Amorim JG. Fatores socioeconômicos que

influenciam o desempenho educacional: uma análise dos discente

concluintes da autarquia educacional de belo jardim no agreste

de Pernambuco. Rev Economia Desenvolvimento. 2014[citado em

dez. 05];12(2):168-201. Disponível em: https://periodicos.

ufpb.br/ojs2/index.php/economia/article/view/22709

Feitosa FB, Matos MG, Prette ZAPD, Prette AD. Desempenho

acadêmico e interpessoal em adolescentes portugueses. Psicol

Estud. 2009[citado em 2018 fev. 20];14(2):259-66. Disponível em:

https://doi.org/10.1590/S1413-73722009000200006

Bardagi MP, Hutz CS. Rotina Acadêmica e Relação com Colegas

e Professores: Impacto na Evasão Universitária. Psicol Estud.

[citado em 2018 fev. 20];43(2):174-84. Disponível em: https://

revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/

view/7870/8034

Soares AB, Prette ZAPD. Habilidades sociais e adaptação à

universidade: convergências e divergências dos construtos. Anál

Psicol. 2015[citado em 2018 fev. 20];33(2):139-51. Disponível em:

http://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/911

Soares AB, Gomes G, Maia FA, Gomes CAO, Monteiro MC. Relações

interpessoais na universidade: o que pensam estudantes da

graduação em psicologia? Estud Interdiscip Psicol. 2016[citado em

jun.10];7(1):56-66. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/

scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-64072016000100005

Gomes G, Soares AB. Inteligência, habilidades sociais e expectativas

acadêmicas no desempenho de estudantes universitários.

Psicol Reflex Crit. 2013[citado em 2018 fev. 20];26(4):780-9.

Disponível em:http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_

arttext&pid=S2236-64072016000100005

Petrucci C, La Cerra CL, Aloisio F, Montanari P, Lancia L. Empathy

in health professional sudents: A comparative cross-sectional

study. Nurse Educ Pract. 2016[citado em 2018 fev. 20];(41):1-5.

Disponível em: https://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2016.03.022

Ferri P, Rovesti S, Panzera N, Marcheselli L, Bari A, Lorenzo R.

Empathic attitudes among nursing students: a preliminary study. Acta

Biomed Ateneo Parm. 2017[citado em 2018 fev. 20];18;88(3S):22-30.

Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/318530749_

Empathic_attitudes_among_nursing_students_a_preliminary_study

David-Barrett T, Rotkirch A, Carney J, Izquierdo IB, Krems JA,

Townley D, et al. Women favour dyadic relationships, but men

prefer clubs: cross-cultural evidence from social networking. PLos

ONE. 2015[citado em 2018 fev. 20];10(3):e0118329. Disponível

em: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0118329

Özdemir SO, Cheah CSL, Coplan RJ. Processes and conditions

underlying the link between shyness and school adjustment

among Turkish children. Br J Dev Psychol. 2016[citado em 2018

fev. 20];35(2):218-36. Disponível em: https://doi.org/10.1111/

bjdp.12158

Loureiro EM, Severo M, Bettencourt P, Ferreira MA. Attitudes

and anxiety levels of medical students towards the acquisition

of competencies in communication skills. Patient Educ Couns.

[citado em 2018 fev. 20]; 85(3):e272-7. Disponível em:

https://di.org/10.1016/j.pec.2011.07.005

Oliveira MA, Duarte ÂMM. Controle de respostas de ansiedade

em universitários em situações de exposições orais. Rev Bras

Ter Comport Cogn. 2004[citado em 2018 out. 02];6(2):183-99.

Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_

arttext&pid=S1517-55452004000200005

Chaves ECL, Lunes DH, Moura CC, Carvalho LC, Silva AM, Carvalho

EC. Anxiety and spirituality in university students: a cross-sectional

study. Rev Bras Enferm. 2015[citado em 2018 out. 02];68(3):504-9.

Disponível em: https://doi.org/10.1590/0034-7167.2015680318i

Martinez EA, Tocantins FR, Souza SR. The Specificities of

communication in child nursing care. Rev Gaúcha Enferm.

[citado em 2018 out. 02];34(1):37-44. Disponível em: https://

doi.org/10.1590/S1983-14472013000100005

Published

2021-01-01

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
Competence in interpersonal communication: relationships with social characteristics and anxiety trait. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2021 Jan. 1 [cited 2025 Dec. 7];25. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/54980