Crossing Boundaries

a rereading of the Anthropology of Art proposed by Alfred Gell from an Ibiri by Mestre Didi

Authors

  • Hélio Menezes Universidade de São Paulo - USP

DOI:

https://doi.org/10.35699/2316-770X.2015.2741

Keywords:

Anthropology of art, Alfred Gell, Mestre Didi

Abstract

Observing a work of art by Mestre Didi called Ibiri, the emblem of the Nanã orixa, Alfred Gell’s major contributions to an anthropological analysis of the artistic object are revisited, indicating collaborations and limits of his approach to the formation of the disciplinary subfield – as unstable as difficult to limit – conventionally known as “Anthropology of Art”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hélio Menezes, Universidade de São Paulo - USP

Mestrando no Programa de Pós-graduação em Antropologia Social da Universidade de São Paulo (PPGAS-USP).

References

BAXANDALL, M. Padrões de intenção – a explicação histórica dos quadros. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

BOURDIEU, P. O Poder Simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011.

CASTRO, C. (org.). Evolucionismo: Textos de Morgan, Tylor e Frazer. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2005.

CLIFFORD, J. The predicament of culture. Cambridge: Harvard University Press, 1988.

COOTE, J. “Marvels of everyday vision”: the anthropology of aesthetics and the Cattle-Keeping Nilotes”. In. J. Coote & A.Shelton. Anthropology, art, aesthetics. Oxford: Clarendon Press, p. 245-275, 1992.

DUFRENE, T. “Art contemporain et anthropologie”. In: Anais do XXXII Colóquio CBHA, pp. 109-136, 2012.

GELL, A. “On Coote’s ‘Marvels of Everyday Vision’”. In: J. F. Weiner (ed.), Too Many Meanings: A Critique of the Anthropology of Aesthetics, special issue, Social nalysis, no. 38, p. 18-31, 1995.

GELL, A. Art and agency. Oxford: Clarendon Press,1998.

GELL, A. “A rede de Vogel: armadilhas como obras de arte e obras de arte como armadilhas”, In: Arte e Ensaios. n. 8, p. 174-191, 2001.

GELL, A. 2001b. “Strathernograms”. In. The Art of Anthropology (essays and diagrams). London: The Athlone Press, p. 215-232, 2001.

GELL, A. “A tecnologia do encanto e o encanto da tecnologia”. In: Concinnitas. .v. 1, n. 8, p. 41-63, 2005[1992].

INGOLD, T. (ed). Key Debates in Anthropology. London, Routledge. (Cap. “Aesthetics is a cross-cultu-ral category”, 1994. p. 249-294.

LATOUR, B. Jamais fomos modernos. São Paulo: Ed. 34, 2000.

LAYTON, R. H. “Art and agency: a reassessment”. Journal of the Royal Anthropological Institute, 9 (3). p. 447-463, 2003.

LEVI-STRAUSS, C. A via das máscaras. Lisboa: Editorial Presença, 1979 [1975].

LEVI-STRAUSS, C. O campo da Antropologia. In: Antropologia estrutural dois. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

MAUSS, M. Manual de etnografia. Lisboa: Dom Quixote, 1993.

MORPHY, H. “The Anthropology of Art”. In: T. Ingold (Ed). Companion Encyclopaedia of Anthropology. London & New York: Routledge p. 648-685, 1994.

PRANDI, R. Mitologia dos orixás. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

SAHLINS, M. 2004. Esperando Foucault, ainda. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.

SANTOS, J. E. dos. Os Nàgô e a morte: Pàde, Àsèsè e o culto Ègun na Bahia. Petrópolis: Editora Vozes, 1979.

SANTOS, J. E. dos. “Bimestre Didi: tradição e contemporaneidade”. In: AGUILAR, Nelson (org.). Catálogo da XXIII Bienal de São Paulo, Salas Especiais. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo,1996. p. 264-295.

SANTOS, J. E. dos. Ancestralidade africana no Brasil: Mestre Didi, 80 anos. Salvador: SECNEB, 1997.

SANTOS, J. E. dos. (org.). Autos Coreográficos: Mestre Didi, 90 anos. Salvador: Corrupio, 2007.

SCHWARCZ, L. M. & PEDROSA, A. (orgs.). Histórias Mestiças - catálogo da exposição. Rio de Janeiro: Cobogó; São Paulo: Instituto Tomie Ohtake, 2015.

STOCKING Jr., G. (ed.). Objects and Others (essays on museums and material culture). Madison: The University of Winscosin Press, 1985.

STOCKING Jr., G. (ed.). Victorian Anthropology. New York: The Free Press, 1987.

STRATHERN, M. “The decomposition of an event”. In: Cultural Anthropology,Vol. 7, N. 2, p. 244-254, 1992.

STRATHERN, M. 1992. O Gênero da Dádiva. Problemas com as mulheres e problemas com a sociedade na Melanésia. Campinas: Editora da Unicamp, 2006.

THOMPSON, R. F. Flash of the Spirit: African & Afro-American Art & Philosophy. Random House, 1984.

WAGNER, R. A invenção da cultura. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

Published

2016-09-09

How to Cite

MENEZES, H. Crossing Boundaries: a rereading of the Anthropology of Art proposed by Alfred Gell from an Ibiri by Mestre Didi. Revista da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, v. 22, n. 1 e 2, p. 104–123, 2016. DOI: 10.35699/2316-770X.2015.2741. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/2741. Acesso em: 17 jul. 2024.