Relationships between music and memory in the age of streaming
k-pop as an indicator of historical and social contexts
DOI:
https://doi.org/10.35699/2316-770X.2021.33395Keywords:
Memory, Music, K-popAbstract
The relationship between music and memory goes far beyond the use of influences from artists and songs from past times to compose contemporary tracks. The way a song is made, recorded, reproduced and understood brings with it traces of temporalities, spacialities and social and historical contexts. Through this article, we seek to relate memory studies with discussions that identify the music as an object that reveals cultural and political traits. To point out how these traces can be read in objects of the present and to recognize the music as a structurer of social memories, we have investigated k-pop to unravel which signals of memory can be read through South Korea's music industry.
Downloads
References
BYRNE, David. Como funciona a música. Tradução de Otávio de Albuquerque. Barueri: Amarilys, 2014. 345 p. ISBN 978-85-204-3593-9
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Ed. 34, 1998. 264p. (TRANS (Ed. 34)). ISBN 85-7326-113-7.
GOULART RIBEIRO, A. P. Mercado da nostalgia e narrativas audiovisuais. E-Compós, v. 21, n. 3, 20 dez. 2018.
JANOTTI JUNIOR, Jeder. Música popular massiva e gêneros musicais: produção e consumo da canção na mídia. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 3, n. 7 , p.31-47, jul. 2006.
FRIEDLANDER, Paul. Rock and roll: uma história social. Tradução de A. Costa. 10 ed. Rio de Janeiro: Record, 2017, 485 p. ISBN 978-85-01-04954-4
HONG, Euny. The birth of Korean cool: how one nation is conquering the world through pop culture. Nova Iorque: Picador USA, 2014, 267 p.
PRATAMASARI, Annisa. International Business Strategy in Selling Korean Pop Music: A Case Study of SM Entertainment. In: GLOBAL & STRATEGIS. Surabaya, Java Oriental: Departemen Hubungan Internasional Universitas Airlangga, 2016, v. 10, n. 2. ISSN 1907-9729
SANTAELLA, Lucia. RIBEIRO, Daniel Melo. A arqueologia benjaminiana para iluminar o presente midiático. In: MUSSE, Christina Ferraz; SILVA, Herom Vargas; NICOLAU, Marcos Antonio. Comunicação, mídias e temporalidades. Edufba; Brasília, Compós, 2017. ISBN 978-85-232-1592-7.
Serviço de Cultura e Informação sobre a Coreia. Fatos sobre a Coreia. Tradução de Park Won-bock. Seul: Ministério da Cultura, Esportes e Turismo, 2011. 271 p. ISBN 89-7375-155-6-03910
TOWNSHEND, Pete. A Autobiografia. Tradução de Cid Knipel Moreira. São Paulo: Globo, 2013. 487 p. ISBN 978-85-250-5356-5
VALGE, Claudia; HINSBERG, Maari. The Capitalist Control of K-pop: The Idol as a Product. Diplomaatia. Estônia: ICDS, 2 de out. 2019. Disponível em: <https://icds.ee/en/the-capitalist-control-of-k-pop-the-idol-as-a-product/> Acesso em: 20 de fev. 2021.
VIVEIROS MARTINS, Bruno. Decantando a República: um encontro entre o historiador e o compositor popular. Revista História Hoje, v. 6, nº 11, p. 57-77. jun. 2017.
Downloads
Published
Versions
- 2022-07-29 (2)
- 2022-07-28 (1)