From here to the Future

Authors

  • André Luis Sales Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC - SP)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2316-770X.2021.33511

Keywords:

Agency, Future, Creativity

Abstract

Crises can highlight the perishable nature of time and bring the memories of forgotten futures back to humanity. If an opportunity exists amidst these pandemic days, it stems from the shared intuition that social changes are possible. In this essay, I connect prefigurative tendencies from contemporary social movements with audacious enterprises undertaken in Silicon Valley to prototype the future of Education. I do this by using a psychological theory of human development that focuses on the collectividual dimension of people's agency in the world. I invite the reader to recognize and take back its power to invent themselves while rewriting the world by referring to music, poetry, and images underlying the disruptive power of imagination and the political quality of creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

KEHL, M. R. O tempo e o cão: a atualidade das depressões. Boitempo: São Paulo, 2009

EMIRBAYER, M.; MISCHE, A.. What Is Agency?.The American Journal Of Sociology, [s.l..], v. 103, n. 4, p. 962-1023, jan. 1998.

GLăVEANU, Vlad Petre. Perspectival Collective Futures: Creativity and Imagination in Society. In: SAINT-LAURENT, C; OBRADOVIć, S; CARRIERE, K (ed.). Imagining Collective Futures. [s.l..]: Palgrave Macmillan, 2018. p. 83-105. (Palgrave Studies in Creativity and Culture). Disponível em: 10.1007/978-3-319-76051-3 5. Acesso em: 30 abr. 2021.

BRASIL. Decreto nº 10.412, de 30 de junho de 2020b. Altera o Decreto nº 10.316, de 7 de abril de 2020, para prorrogar o período de pagamento do auxílio emergencial de que trata a Lei nº 13.982, de 2 de abril de 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-n-10.412-de-30-de-junho-de-2020-264424956 . Acesso em: 30 abr. 2021.

BRASIL. Lei nº 13.982, de 02 de abril de 2020b. Altera a Lei nº 8.742, de 7 de dezembro de 1993, para dispor sobre parâmetros adicionais de caracterização da situação de vulnerabilidade social para fins de elegibilidade ao benefício de prestação continuada (BPC), e estabelece medidas excepcionais de proteção social a serem adotadas durante o período de enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus (Covid-19) responsável pelo surto de 2019, a que se refere a Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/lei/l13982.htm . Acesso em: 30 abr. 2021.

CARVALHO Sandro Sacchet de.Os efeitos da pandemia sobre os rendimentos do trabalho e o impacto do auxílio emergencial: os resultados dos microdados da pnad covid-19 de junho. Carta de Conjuntura, [s. l], n. 48, p. 1-18, jul. 2020. Mensal. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/conjuntura/200702_cc_48_mercado_de_trabalho.pdf. Acesso em: 30 abr. 2021.

COMISSÃO Econômica da América Latina (CEPAL). El desafío social en tiempos del Covid-19. Santiago de Chile, Informe Especial n. 3, mai. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3aFnANK . Acesso em: 30 abr. 2021.

DINERSTEIN, A. The Politics of Autonomy in Latin America The Art of Organising Hope. [s.l..]: Palgrave Macmillan, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1057/9781137316011. Acesso em: 30 abr. 2021.

KOOPS, W., KESSEL, F. Developmental psychology without positivistic pretentions: An introduction to the special issue on historical developmental psychology. European Journal of Developmental Psychology, v.14, n. 6, p. 629-646, 2017. Disponível em 10.1080/17405629.2017.1382344. Acesso em: 30 abr. 2021.

LUTE como uma menina. Direção: B. Alonso, F. Colombini. 2016 (77 min), son., color. Youtube. Disponnível em: https://youtu.be/8OCUMGHm2oA . Acesso em: 09 abr. 202

SALES, A. L. L. de F., FONTES, F. F.,YASUI, S. Para (re)colocar um problema: a militância em questão. Temas Em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 26, n. 2, p. 565-577, 2018.

SALES, A. L. L. de F., VIANNA, E., FONTES, F. F.,YASUI, S. Prefigurative Brazilian ativismo through the lens of the transformative activist stance: renewing radical political imagination through “collectividual” agency. Mind, Culture, and Activity, v. 27, n.3, p. 277-291. Disponível em: 10.1080/10749039.2020.1740935. Acesso em: 30 abr. 2021.

SAUNDERS, Clare. Activism. In.: The Wiley-Blackwell Encyclopedia of Social & Political Movements. [s.l]:[s.n], 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1002/9780470674871.wbespm002. Acesso em: 30 abr. 2021.

STETSENKO, A. Putting the Radical Notion of Equality in the Service of Disrupting Inequality in Education: Research Findings and Conceptual Advances on the Infinity of Human Potential. Review of Research in Education, [s.l.], v. 41, n.1, p 112–135, 2017.

STETSENKO, A. Radical-Transformative Agency: Continuities and Contrasts With Relational Agency and Implications for Education. Frontiers in Education, [s.l.], v.4, 2019.

STETSENKO, A. The transformative mind : expanding Vygotsky’s approach to development and education. Cambridge University Press, 2017.

STETSENKO, A. Critical Challenges in Cultural-Historical Activity Theory: the Urgency of Agency. Kul'turno-istoricheskaya psikhologiya = Cultural-Historical Psychology, [s.l.], v. 16, n. 2, p. 5–18, 2020. Disponível em: doi:10.17759/chp.2020160202. Acesso em: 30 abr. 2021.

STETSENKO, A. Transfromative Activist Stance for Education. In: Corcoran T. (eds) Psychology in Education. Rotterdam: SensePublishers, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-94-6209-566-3_12 Acesso em: 30 abr. 2021.

VYGOTSKY, L. S. Imagination and Creativity in Childhood. Journal of Russian & East European Psychology, v.42, n. 1, p.7- 97, 2004. Disponível em: 10.1080/10610405.2004.11059210. Acesso em: 30 abr. 2021.

WORLD Economic Forum. Emerging Pathways towards a Post-COVID-19 Reset and Recovery. Disponível em: https://bit.ly/2ZWXDno. Acesso em: 30 abr. 2021

Published

2022-07-28 — Updated on 2022-07-29

Versions

How to Cite

SALES, A. L. From here to the Future. Revista da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, v. 28, n. 2, p. 496–519, 2022. DOI: 10.35699/2316-770X.2021.33511. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/33511. Acesso em: 17 jul. 2024.