Plastics and urbanity
the European metropolis and the principle of montage
DOI:
https://doi.org/10.35699/2316-770X.2022.39501Keywords:
Montage, Plastics, Representation, Metropolis, MeaningAbstract
This article analyzes the epistemological relationship between the architecture of the European metropolises, which emerged at the turn of the 19th to the 20th century, and the arts of the same period based on the Benjaminian concept of “montage”. This analysis aims to list and relate elements present in the most varied arts with processes that took place in the urbanizations of Paris and Berlin, trying to understand the mutual influence of modern urbanism on the concomitant arts. From this understanding, we intend to outline the changes undergone by the idea of “plastics” in the arts, as a principle of transformation of inert matter into meaning, that is, as a condition of representation in the visual arts.
Downloads
References
ARGAN, Giulio Carlo. História da arte como história da cidade. Trad. Pier Luigi Cabra. São Paulo: Martins Fontes, 2014. 6.ed.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: L&PM, 2020.
BENJAMIN, Walter. A crise do romance: Sobre Alexanderplatz, de Döblin. In: Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. 3.ed. p. 54-61.
BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.
BENJAMIN, Walter. Rua de mão única: Infância berlinense: 1900. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
BERNARD, Émile. Paul Cézanne. In: DORAN, Michael (Org). Conversas com Cézanne. Trad. Júlia Vidile. São Paulo: Editora 34, 2021. p. 64-81.
BOLLE, Willi. Fisionomia da metrópole moderna. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1994.
BUCK-MORSS, Susan. Dialética do olhar: Walter Benjamin e o Projeto das Passagens.. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
CORRADI, Bruno. Prefácio. In: ARGAN, Giulio Carlo. História da arte como história da cidade. Trad. Pier Luigi Cabra. São Paulo: Martins Fontes, 2014. 6.ed.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem-combate: Inatualidade, experiência crítica, modernidade. In: Diante do tempo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015. pp.183-251.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem-malícia: História da arte e quebra-cabeça do tempo In: Diante do tempo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015. pp.102-165.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real In: Pós. Belo Horizonte: Vol.2, n.4, 2012. pp.204-219
DÖBLIN, Alfred. Berlin Alexanderplatz. Trad. Irene Aron. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
DUBOIS, Philippe. Plasticidade e cinema: a questão do figural. In: HUCHET, Stéphane (Org). Fragmentos de uma teoria da arte. São Paulo : Editora USP, 2012. p. 97-119.
EINSTEIN, Carl. Documents: Carl Einstein 1929-1930. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2019.
HUCHET, Stéphane. Horizonte tectônico e campo plástico: de Gottfried Semper ao Grupo Archigram: pequena genealogia fragmentária. In: MALARD, Maria Lúcia (Org). Cinco textos sobre arquitetura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005. p. 169-235.
HUCHET, Stéphane. Do ver ao mostrar: representação e corpus da arte. In: HUCHET, Stéphane (Org). Fragmentos de uma teoria da arte. São Paulo: Editora USP, 2012. p. 263-289.
JACQUES, Paola Berenstein. Estética da ginga: a arquitetura das favelas através da obra de Hélio Oiticica. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2011. 4.ed.
JACQUES, Paola Berenstein. Fantasmas modernos: montagem de outra herança v.1. Salvador: EDUFBA, 2020.
LARGUIER, Léo. Le dimanche avec Paul Cézanne. In: DORAN, Michael (Org). Conversas com Cézanne. Trad. Júlia Vidile. São Paulo: Editora 34, 2021. p. 30-42.
ROTH, Joseph. Berlim. Trad. José Marcos Macedo. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
VELLOSO, Rita. Experiência estética e Arquitetura. In: Urbano-Constelação. Belo Horizonte: Cosmópolis, 2022. p.150-193.
VELLOSO, Rita. Modos de des-ver: post-scriptum à fantasmagoria. In: Urbano-Constelação. Belo Horizonte: Cosmópolis, 2022. p.194-233.