Imagination and intelligence

appropriation, hybridisms, realities and artificial intelligence in an artistic exhibition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2965-6931.2023.47704

Keywords:

digital arts, artificial intelligence, curation, art exposition, metaverse

Abstract

This article aims to present the AI.MAGINATION exhibition, which opened on April 10, 2023. The exhibition was held by LabFront, a research, development, and innovation group that operates on the borders between art, science, and technology. AI.MAGINATION is a curatorial digital exhibition that explores the use of Artificial Intelligence (AI) in the field of digital arts. The exhibition concept was developed at the intersection between disciplines offered, during the second half of 2022, in the graduation in arts at Escola Guignard (UEMG), resulting from research. The exhibition comprises works by beginning and established artists with national/international performance and their poetic productions that use AI. Curation is also an experience built with AI and designed in an online, 3D environment connected to blockchain networks. Thus, this article presents an understanding of the widespread use of Artificial Intelligence in art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pablo Gobira, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Professor doutor da Escola Guignard (UEMG) e do PPGArtes (UEMG). Pesquisador Produtividade (CNPq). Coordenador e membro de Câmara de Assessoramento de Ciências Humanas, Sociais, Educação, Letras e Artes da FAPEMIG (2019-2022). Membro pesquisador e gestor de serviços da Rede Brasileira de Serviços de Preservação Digital do IBICT/MCTI. Coordenador do grupo de pesquisa, desenvolvimento e inovação (CNPq) Laboratório de Poéticas Fronteiriças [http://labfront.tk]. Escritor e editor dos livros: "Relações entre arte, ciência e tecnologia: tendências criativas contemporâneas" (LPF, 2021); "Jogos digitais: suas realidades lúdicas e múltiplas" (LPF, 2021); "A memória do digital e outras questões das artes e museologia" (EdUEMG, 2019), "Percursos contemporâneos: realidades da arte, ciência e tecnologia" (EdUEMG, 2018) dentre outros livros, artigos e ensaios. Pesquisador dos grupos "Estudos e Práticas de Preservação Digital" e "Núcleo de Estudos dos Acervos de Escritores Mineiros". Atua: na criação e produção no campo de relações entre arte, ciência e tecnologia, artes digitais, jogos digitais; como professor em cursos de fronteira como o Curso de Engenharia de Máquinas Biológicas (UFMG); como curador de bienal, exposições e residências artísticas.

References

BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política: Ensaios sobre literatura e história da cultura. ROUANET, Sergio Paulo (Trad.). 3.ed. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 165-196.

BERGER, Peter L. LUCKMANN, Thomas. A Sociedade como Realidade Objetiva. In: _____. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento.

FERNANDES, Floriano Souza (Trad.). 23ª ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1985. p. 69-126.

BULHÕES, Maria Amélia. Lacunas como ponto de partida. In: _____. Artes plásticas no Rio Grande do Sul: pesquisas recentes. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 1995, v. 1, p. 113-128.

DEBORD, Guy; WOLMAN, Gil. A user’s guide to détournement. In: _____. Complete cinematic works: scripts, stills, documents. Tradução de Ken Knabb. Oakland. CA: AK Press, 2003. p. 207-210.

MARMO, Alena Rizi.; LAMAS, Nadja de Carvalho. O Curador e a Curadoria. In: _____. Investigações sobre arte, cultura, educação e memória. Joinville: UNIVILLE, 2012. p. 19-29.

RUPP, Betina. Curadorias na arte contemporânea: considerações sobre precursores, conceitos críticos e campo da arte. 240f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) - Programa de Pós-graduação em Artes Visuais, Instituto de Artes da Universidade do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2010.

RUPP, Betina. O curador como autor de exposições. Revista-Valise, Porto Alegre, v.1, n.1, p. 131-143, 2011.

SANTAELLA, Lucia. A ecologia pluralista das mídias locativas. Revista FAMECOS. Porto Alegre. nº 37, p. 20-24, 2008.

Published

2023-12-26

How to Cite

GOBIRA, P.; CAMILO, A. L. P.; SÉLLOS, E. Imagination and intelligence: appropriation, hybridisms, realities and artificial intelligence in an artistic exhibition. Revista da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, v. 30, n. fluxo contínuo, 2023. DOI: 10.35699/2965-6931.2023.47704. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/47704. Acesso em: 17 jul. 2024.