THE REINVENTION OF UNIVERSITY EXTENSION IN TIMES OF PANDEMIC

“THE EDUCATIONAL SPACE FOR MOTHER AND BABY CARE” ONLINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2318-2326.2021.25068

Keywords:

Extension, Gestation, Childbirth, Post childbirth, Newborn

Abstract

The COVID-19 pandemic resulted in significant transformations for university teaching, research and extension, due to the interruption of face-to-face activities carried out up to the moment. Thus, taking into account the digital tools’ great capacity to disseminate information, in addition to the need of maintaining the university’s social responsibility with the community, strategies were devised to remotely carry on with the activities of the extension project “The Educational Space for Mother and Baby Care”. Therefore, this report addresses the experiences of creating the blog “The Educational Space for the Care of Mother and Baby”, and the conversation circle on contraceptive methods. These experiences aimed to preserve the link between teaching, research and extension, contributing to the community’s health education, the development of new competences in the training of students and teachers, as well as to provide support for the development of similar university extension strategies.

Author Biographies

  • Vanessa Cristina de Vasconcelos Grossi, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

    Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Saúde e Tecnologia no Espaço Hospitalar
    – Mestrado Profissional (PPGSTEH/UNIRIO) da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

  • Cristiane Rodrigues da Rocha, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

    Professora Associada do Departamento de Enfermagem Materno-Infantil da Escola de
    Enfermagem Alfredo Pinto da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

  • Leila Rangel da Silva , Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

    Professora Associada do Departamento de Enfermagem Materno-Infantil da Escola de
    Enfermagem Alfredo Pinto da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

  • Inês Maria Meneses dos Santos , Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

    Professora Associada do Departamento de Enfermagem Materno-Infantil da Escola de
    Enfermagem Alfredo Pinto da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

  • Ana Paula Assunção Moreira , Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

    Mestranda do Programa de Pós Graduação em Enfermagem – Mestrado em Enfermagem
    (PPGENF/UNIRIO) da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO

  • Márcia Neves Barbosa , Hospital Universitário Gaffrée e Guinle (HUGG/UNIRIO)

    Enfermeira no Hospital Universitário Gaffrée e Guinle da Universidade Federal do Estado do Rio de
    Janeiro (UNIRIO).

  • Carolina Siciliano da Luz , Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

    Graduanda em Enfermagem na Escola de Enfermagem Alfredo Pinto da Universidade
    Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

  • Beatriz Valim Egito do Amaral , Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

    Graduanda em Enfermagem na Escola de Enfermagem Alfredo Pinto da Universidade
    Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

References

Aguiar, A. C. L. (2018) Blog como ferramenta educacional: contribuições para o processo interdisciplinar de educação em saúde. Revista Eletrônica de Comunicação Informação & Inovação em Saúde (Reciis), 12(2), 220-231. Disponível em:

https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1301/2209.

Arroyo-Sánchez, A. S.; Paredes, J. E. C.; Vallejos, M. P. C. (2020) Infodemia, la outra pandemia durante la enfermedad por coronavirus 2019. An Fac med., 81(2), 230- 233. Disponível em: https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/ anales/article/view/17793/15067.

Brasil. (2020) Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Especializada à Saúde. Departamento de Atenção Hospitalar, Domiciliar e de Urgência. Protocolo de manejo clínico da Covid-19 na Atenção Especializada. Brasília. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/manejo_clinico_covid-19_atencao_especializada.pdf.

Brasil. (2020) Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Primária à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Nota técnica nº13/2020-COSMU/CGCIVI/DAPES/SAPS/MS. Recomendações acerca da atenção puerperal, alta segura e contracepção durante a pandemia da COVID-19. Brasília. Disponível em: https://portaldeboaspraticas.iff.fiocruz.br/wp-content/uploads/2020/05/SEI_MS-0014644803-Nota-Te%CC%81cnica-5.pdf.

Dias, E. S. M. et al. (2018). Roda de conversa como estratégia de educação em saúde para a enfermagem. Rev Cuidado é fundamental Online, 10(2), 379-384. Disponível em: http://seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/6053/pdf_1.

Marcano, B. J. et al. (2015). Comparison of self-administered survey questionnaire responses collected using mobile apps versus other methods. Cochrane Database Systematic Revews, 27(7), 1-115. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26212714.

Marques, G. U. C. (2020). A Extensão universitária no cenário atual da pandemia do COVID-19. Revista Práticas em Extensão, 4(1), 42-43. Disponível em: http://ppg.revistas.uema.br/index.php/praticasemextesao/article/view/2188.

Mian, A. Khan, S. (2020). Coronavirus: the spread of misinformation. BMC Medicine, 18(1), 1-2. Disponível em: https://doi.org/10.1186/s12916-020-01556-3.

Palácio, M. A. V. Takenami, I. (2020) Em tempos de pandemia pela COVID-19: o desafio para a educação em saúde. Vigilância Sanitária Debate, 8(2), 10-15. Disponível em: https://visaemdebate.incqs.fiocruz.br/index.php/visaemdebate/

article/view/1530/1147.

Tostes, N. A.; Seidl, E. M. F. (2016). Expectativas de gestantes sobre o parto e suas percepções acerca da preparação para o parto. Temas Psicologia, 24(2), 681-693. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2016000200015.

Published

2021-07-14

Issue

Section

Artigos

How to Cite

THE REINVENTION OF UNIVERSITY EXTENSION IN TIMES OF PANDEMIC: “THE EDUCATIONAL SPACE FOR MOTHER AND BABY CARE” ONLINE. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 392–410, 2021. DOI: 10.35699/2318-2326.2021.25068. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/25068. Acesso em: 22 dec. 2024.