SPANISH LANGUAGE TEACHING AND UNIVERSITY EXTENSION
EXPERIENCE REPORT OF A TEACHER IN TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.35699/2318-2326.2021.25811Keywords:
University extension, Teacher training, Spanish languageAbstract
The purpose of this article is to present an account of experiences of a pre-service Spanish teacher at the Teaching and Learning the Spanish Language in Community extracurricular language course. This educational initiative takes place in the city of Salvador-Bahia and aims to offer free Spanish lessons to the college students and the local community in order to provide them with language lessons based on a teaching methodology focused on language cultural aspects. In this text, we confirm the importance of encouraging the contact of undergraduate students in Spanish with different groups in society, in order to help them understand peculiarities of teaching work. Therefore, this project has fulfilled its role in meeting the National Policy of University Extension.
References
Bikandi, U. R. (2000) Didáctica de la segunda lengua en la educación infantil y primaria. Madri: Editorial Síntesis.
Bonfim, E. R.; Ortiz Álvarez, M. L. (2008) A cultura de aprender LE (inglês) de alunos adultos na faixa etária de 40 a 65 anos. In: SILVA, K. A.; ORTIZ ÁLVAREZ, M. L.(Org.). Perspectivas de investigação em linguística aplicada. São Paulo: Pontes, p. 301-358.
Fernandes, K. A. (2011) A aprendizagem de língua estrangeira na idade adulta: Fatores envolventes. In: X Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, p. 5975- 5987. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/4730_3106.pdf>.
FORPROEX. Fórum Nacional de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus (2012). Disponível em: https:/www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf>.
Gomes, A. S. (2018) Motivações, estratégias e autonomia na aprendizagem: elementos mobilizadores para o desenvolvimento da expressão oral de professores de espanhol em formação. 341f. Tese (Doutorado em Língua e Cultura) – Instituto de Letras, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.
Larsen Freeman, D.; Long, M. H. (1994) Explicaciones de la diferencia de resultados entre aprendices de segundas lenguas. In: Introducción al estudio de la adquisición de segundas lenguas. Madrid: Gredos, p. 138-152.
Leffa, V. J. (2007) Como produzir materiais para o ensino de língua. In: LEFFA V. J. (Org.). Produção de materiais de ensino: teoria e prática. 2ª ed. Pelotas/RS: Editora da UCPel, p. 15-41.
Lenneberg, E.H. (1967) Biological Foundations of Language. New York: Wiley.
Martín Martín, J. M. (2004) La adquisición de la lengua materna (Ll) y el aprendizaje de una segunda lengua (L2)/ lengua extranjera (LE): procesos cognitivos y factores condicionantes. In: Sánchez Lobato, J..; Santos Gargallo, I. (Org.). Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/ lengua extranjera (LE). Madrid: SGEL, p. 261-282.
Nogueira, L. C. R. (2007) A implantação do espanhol na grade curricular das escolas públicas brasileiras: um desafio com prazo. Disponível em /http://www.helb.org.br/index.php/revista-helb/ano-1-no-1-12007/97-a-implantacao-do-espanhol-na-grade-curricular-das-escolas-publicas-brasileiras-um-desafiocom-prazo>.
Schütz, R. E. (2003) A idade e o aprendizado de línguas. In: English made in Brazil; educational site. Disponível em: https:/www.s.com.br/s-apre2>.html.