TRAINING AND PROFESSION

THE EXTENSIONIST EXPERIENCE OF A PHOTOGRAPHIC EXHIBITION ON TEACHING

Authors

  • Renato Sarti Universidade Federal do Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0001-7553-4275
  • Milene Glauce Domingos Costa Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Carlos Patrick Rebelo da Silva Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.35699/2318-2326.2021.26981

Keywords:

Teacher education, Teaching profession, Photography

Abstract

This paper aims to present a report on the extension action “Photographic Exhibition Physical Education and Teaching Profession: scenarios, arguments and trajectories”. The experience was developed within the scope of the “EEFD Baixada” extension project and carried out in a context of teacher education, the Physical Education degree course. The exhibition aims to enhance teaching practice and reflectin, ensuring space for school Physical Education teachers and undergraduates to dialogue and expose their photographs and pedagogical experiences. With the evaluation of the action, it was possible to structure two reflective notes, which pointed out the discussions for the diversity of the teaching career and for the importance of the profession within the initial teacher education.

Author Biographies

  • Renato Sarti, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Possui graduação em licenciatura plena em Educação Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2006), mestrado em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2014) e é Doutorando em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro . Atualmente é professor de Educação Física da Prefeitura Municipal de Duque de Caxias e Técnico em assuntos educacionais da Escola de Educação Física e Desporto - UFRJ. Tem experiência nas áreas de Educação Física e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores, Relação universidade/escola; Educação Física escolar. Coordena os projetos de extensão "EEFD Baixada" e "Lusco Fusco: Lutas na escola".

  • Milene Glauce Domingos Costa, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Licencianda em Educação Física da Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

  • Carlos Patrick Rebelo da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Especialista em Educação Física Escolar pelo Instituto Federal do Rio de Janeiro - IFRJ

References

Diniz-Pereira, J. E. (2019). A situação atual dos cursos de licenciatura no Brasil frente à hegemonia da educação mercantil e empresarial. In: Diniz-Pereira, J.E.; Zeichner, K. Formação de Professores S.A.: Tentativas de privatização da preparação de docentes da educação básica no mundo. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

Fávero, M. L. A. (2006). A Universidade no Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. Revista Educar, Curitiba, 28, p. 17-36. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n28/a03n28 Acesso em: 07 jul. 2020.

Freitas, H. C. L. (2018) 30 anos da Constituição – avanços e retrocessos na formação de professores. Revista Retratos da Escola, Brasília, 12 (24), p. 511- 527. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/912/pdf.

Gadotti, M. (2017). Extensão Universitária: Para quê? São Paulo: Instituto Paulo Freire.

Gatti, B. A. (2016) Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Internacional de Formação de Professores (RIFP), Itapetininga, 1(2), p. 161-171. Disponível em: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/RIFP/article/view/347/360.

Huberman, M. (1995). O ciclo de vida profissional dos professores. In: Nóvoa, Antônio (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto.

Nóvoa, A. (2017, out./dez) Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), 47 (166), p.1106-1133. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1106.pdf.

Nóvoa, A. (2009, set-dez). Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista Educación, 350.

Rocha, R. M. G. (1995). A trajetória da Extensão Universitária no Brasil. In: Brasil. Perfil da extensão universitária no Brasil. Brasília: MEC/SESu.

Saviani, D. (2009). Formação de Professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, 14 (40), p. 142-155. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf.

Zeichner, K. (2010). Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidade. Revista Educação, 35 (3), p. 479-504. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2357/1424.

Published

2021-07-14

Issue

Section

Artigos

How to Cite

TRAINING AND PROFESSION: THE EXTENSIONIST EXPERIENCE OF A PHOTOGRAPHIC EXHIBITION ON TEACHING. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 368–391, 2021. DOI: 10.35699/2318-2326.2021.26981. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/26981. Acesso em: 23 dec. 2024.