ODONTOLOGIA DE PORTAS ABERTAS (OPA)
UMA AÇÃO DE RECEPÇÃO AOS CALOUROS DO CURSO DE BACHARELADO EM ODONTOLOGIA DA UNIFAL-MG
Keywords:
Social Integration, Universities, Student dropoutsAbstract
The purpose of this study was to report the activities and results of the extension action “Open Door Dentistry (ODD)”, by the UNIFAL-TEP-Dentistry group. The event started in 2016 and its target audience is the freshmen of the course. In the action, the university and the curriculum are presented, including practical demonstrations and integrative activities. After the evaluation of 25 freshmen, all would indicate the event and judged as important the exposed themes. Also rated as "great", mostly, the performance of the speakers, programming and dissemination of the event. Therefore, it is concluded that the action has an integrative character and can contribute to reducing dropout from the Dentistry course.
References
Ambiel, R. A. M., dos Santos, A. A. A., & Dalbosco, S. N. P. (2016). Motivos para evasão, vivências acadêmicas e adaptabilidade de carreira em universitários. Psico, 47(4), 288-297.
Brasil. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Ensino Superior. (1996). Comissão Especial de Estudos sobre a Evasão nas Universidades Públicas Brasileiras. Brasília, DF: MEC/SESU.
Gama, A.B., JUNQUEIRA, B. F. P., Da Silva, E. G., ABBADE. F. L., & Costa, J. F. B. (2010) Estudo sobre o stress dos alunos calouros da UNICAMP. Revista Ciência do Ambiente On-Line, 10(6), 39-43.<http://sistemas.ib.unicamp.br/be310/nova/index.php/be310/article/view/224/170>
Maia, B. R., & Dias, P. C. (2020). Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia (Campinas), 37. <https://www.scielo.br/j/estpsi/a/k9KTBz398jqfvDLby3QjTHJ/?format=html>
Moreno, P. F., & Soares, A. B. (2014). O que vai acontecer quando eu estiver na universidade? Expectativas de jovens estudantes brasileiros. Aletheia, (45). <http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/aletheia/article/view/3254>
Oliveira, F., da Rosa, H. F., de Oliveira, T. S., da Silva, G. C., & Pecanha, F. M. (2017). RECEPÇÃO DOS CALOUROS: SOB O OLHAR PETIANO. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, 9(1).<https://periodicos.unipampa.edu.br/index.php/SIEPE/article/view/85829>
Teixeira, M. A. P., Dias, A. C. G., Wottrich, S. H., & Oliveira, A. M. (2008). Adaptação à universidade em jovens calouros. Psicologia escolar e educacional, 12(1), 185-202. <https://www.scielo.br/j/pee/a/vH9zX7jBvg8f8YxqBDqYyqH/abstract/?lang=pt>
Vasco, V. R., Pedroso, C. F., Rosa, F., Moreira, I., Batista, K., Esteves, L., ... & Barbosa, M. (2012). Recepção dos calouros: projeto de ensino desenvolvido pelo grupo PET (Programa de Educação Tutorial) de enfermagem da Universidade Federal de Goiás. <http://www.sbpcnet.org.br/livro/63ra/conpeex/pet/trabalhos-pet/pet-vanessa-romeiro.pdf>