Role of extension project in emergency shelters for atypical families during the flood period in Rio Grande do Sul

experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2318-2326.2025.57961

Keywords:

Health promotion, Shelter, Atypical families, Disabled persons

Abstract

The objective of this experience report is to present the activities of the extension project titled "Health promotion for individuals with intellectual disabilities and their caregivers" in emergency shelters for atypical families during the flooding period in Rio Grande do Sul. The actions were conducted by the project team, which carried out playful and educational activities to promote oral health for children, their mothers, and family members in shelter situations. The activities included guidance on oral hygiene, information about healthy and potentially cariogenic foods, drawing activities, discussion circles on oral health, distribution of informational brochures, and oral hygiene kits. During the visits, the focus was on welcoming the shelter residents, with an empathetic approach and adaptation of activities for people in shelter situations. Additionally, through its social media, the project mobilized to disseminate information about the location of shelters for atypical families and requests for donations to these places. The extension project fulfilled its social role during the flooding period in Rio Grande do Sul by promoting health, well-being, and support for atypical families in shelter situations.

Author Biographies

  • Mellany Zanatta Bozzetti, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) | Porto Alegre | RS | BR

    Acadêmica do curso de Odontologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

  • Leonardo dos Reis de Melo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) | Porto Alegre | RS | BR

    Acadêmico do curso de Odontologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

  • Amanda Santetti Peruzzo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) | Porto Alegre | RS | BR

    Acadêmica do curso de Odontologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

References

Almeida, J. R.; Silva, M. P. (2021). Os desafios para adaptação do presencial ao virtual de um projeto de extensão em tempos de pandemia. (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Brasil. https://www.repositorio.ufal.br/jspui/handle/123456789/11022

Archdaily. (2020). Abrigos emergenciais: uma oportunidade de experimentação na arquitetura.

https://www.archdaily.com.br/br/940078/a-inventividade-de-6-abrigos-emergenciais

FEMA. (2023). Sheltering Support. Federal Emergency Management Agency. https://www.fema.gov/pt-br/fact-sheet/sheltering-support

Governo do Estado do Rio Grande do Sul. (2024). Secretaria do Desenvolvimento Social. Censo sobre os abrigos provisórios no estado do Rio Grande do Sul: perfil dos acolhidos. https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiNWQ3MDFlNGQtMDJiZS00NDU2LWFjMTYtNTBiNjhkODlkNTY0IiwidCI6IjE1ZGNkOTA5LThkYzAtNDBlOS1hMWU1LWNlY2IwNTNjZGQxYSJ9

Koglin T. S. da S.; Koglin J. C. de O. (2019). A importância da extensão nas universidades brasileiras e a transição do reconhecimento ao descaso. Revista Brasileira de Extensão Universitária, 10(2), 71-78. https://doi.org/10.24317/2358-0399.2019v10i2.10658

Mapelli L. D., et al (2018). Criança com transtorno do espectro autista: cuidado na perspectiva familiar. Escola Anna Nery, 22(4). https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2018-0116

Oliveira F. L. B.; Júnior J. J. de A. (2015). Motivações de acadêmicos de enfermagem atuantes em projetos de extensão universitária: a experiência da Faculdade Ciências da Saúde do Trairí/UFRN. Revista Espaço para a Saúde, 16(1), 36-44. https://doi.org/10.22421/15177130-2015v16n1p40

Rizzotto M. L. F.; Costa A. M.; Lobato L. V. da C. (2024). Crise climática e os novos desafios para os sistemas de saúde: o caso das enchentes no Rio Grande do Sul/Brasil. Saúde em Debate, 48(141). Disponível em: https://doi.org/10.1590/2358-28982024141EDP

Schmidt, C. (2017). Transtorno do espectro autista: onde estamos e para onde vamos. Psicologia em Estudo, 22(2), 221-230. https://psycnet.apa.org/doi/10.4025/psicolestud.v22i2.34651

Published

2025-11-26

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Role of extension project in emergency shelters for atypical families during the flood period in Rio Grande do Sul: experience report. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], v. 13, p. 1–10, 2025. DOI: 10.35699/2318-2326.2025.57961. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/57961. Acesso em: 6 dec. 2025.