Taking the risk of dialogical adventure
The possibilities of critical reading of Paulo Freire in the relationship between research, extension and postgraduate studies
DOI:
https://doi.org/10.35699/2318-2326.2025.59355Keywords:
Extension, Graduate Studies, Paulo Freire, bell hooksAbstract
This essay aims to present and reflect on the lessons learned from offering the course "Special Topics in Methodology: Extension, Research, and Graduate Studies," taught in the graduate programs in Scientific and Cultural Dissemination and the Interdisciplinary Program in Applied Human and Social Sciences, both at the University of Campinas (Unicamp). The creation of the course, which has been offered three times, resulted from efforts to promote extension-related actions and reflections within graduate education, in the context of the mandatory inclusion of extension activities in undergraduate curricula. This requirement was established in 2018 with the publication of Resolution CES/CNE No. 7/2018, which set the guidelines for extension in Brazilian higher education. This essay begins by presenting and contextualizing Paulo Freire’s classic work Extension or Communication?. Building on this foundation, it offers a critical reading of the text in dialogue with bell hooks, particularly her chapter “Paulo Freire” from the book Teaching to Transgress. In the concluding remarks, I share brief reflections on the experience of integrating extension into graduate curricula, exploring how a critical reading of Freire can open new pathways for rethinking contemporary challenges of epistemic justice in the intersection of research, graduate education, and extension.
References
AULER, Décio. Freire, Fermento Entre os Oprimidos: continua sendo?. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 21, p. 1-30, 19 set. 2021.
http://dx.doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u801830.
ETERNO DA SILVEIRA, H.; AMANCIA FERREIRA, O. Extensão na pós-graduação: avanços necessários para o desenvolvimento da pesquisa científica no Brasil. Em Extensão, Uberlândia-MG, v.23, n. 1, 2024.
FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS (FORPROEX). Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: Imprensa Universitária 2012.
FRAGA, Lais S. Extensão e Transferência de Conhecimento: as incubadoras Tecnológicas de Cooperativas Populares. 2012. 242 f. Tese (Doutorado em Política Científica e Tecnológica) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.
FRAGA, Lais S. Transferência de conhecimento e suas armadilhas na extensão universitária brasileira. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 22, n. 2, p. 403-419, 2017.
FRAGA, Lais S. Extensão Universitária e Educação Popular. Revista da Faeeba: Educação e Contemporaneidade, v. 33, n. 76, p. 156-173, 13 dez. 2024.
FREIRE, Ana Maria Araújo. Paulo Freire: uma história de vida. Indaiatuba: Villa Das Letras, 2006.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação?. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. São Paulo: Editora Siglo XXI, 1992.
FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sergio. Aprendendo com a própria história. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. Trad. Ana Luiza Libânio. São Paulo: Martins Fontes, 2017.
JEZINE, E. M. A crise da universidade e o compromisso social da extensão universitária. João Pessoa: Editora Universitária UFPB, 2006.
MAZZA, Débora. Paulo Freire e bell hooks: um encontro nos Estados Unidos. Pro-Posições, Campinas, v. 35, p. 01-26, 2024.
http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0043br.
MELO, Ana Clara Andrade. Extensão e branquitude: uma análise de documentos para a extensão da Universidade de Brasília entre 2000 e 2020. 2024. 127 f. Dissertação (Mestrado em Divulgação Científica e Cultural) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2024.
https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2024.1396497.
NOGUEIRA, Maria das Dores Pimentel (org.). Políticas de Extensão Universitária Brasileira. Belo Horizonte: UFMG, 2005.
RAMALLO, Francisco. Paulo Freire con glitter y pañuelo verde: notas cuir para educadores. Série-Estudos: Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, Campo Grande, v. 24, n. 52, p. 101-122, 2019.
http://dx.doi.org/10.20435/serie-estudos.v20i52.1336.
VASCONCELOS, Joana Salém. "O lápis é mais pesado que a enxada": reforma agrária no Chile e pedagogias camponesas para transformação econômica (1955-1973). 2020. Tese (Doutorado em História Econômica) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.
http://dx.doi.org/10.11606/T.8.2020.tde-13042021-193600.
VASCONCELOS, Joana Salém. Pedagogia do oprimido: documento da reforma agrária no Chile. Comunicação & Educação, v. 26, n. 2, p. 89-105, 2022.
http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i2p89-105.
VASCONCELLOS, Joana Salém; DIAS, Débora; TOULHOAT, Mélanie. A atualidade da praxis freireana, a dialética da crítica situada e os movimentos anti-Freire. Lusotopie, v. 2023, n. 1, p. 1-10, 2023. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4000/lusotopie.7035.
SANTOS, Antonio N. S. dos; SOUZA, Luciano T. R.; FELIPPE, José N. de O.; BARCELLOS JUNIOR, Waldyr. Entre a libertação e o engajamento: a influência de Paulo Freire na pedagogia transformadora de bell hooks. Caderno Pedagógico, Curitiba, v. 21, n. 12, p. 01-30, 2024.
http://dx.doi.org/10.54033/cadpedv21n12-075.
SOARES, Maria H. S.; COSTA, Roberta L. D. Sobre a educação como prática da liberdade: lições e diálogos entre Paulo Freire e bell hooks. Kalagatos: Revista de Filosofia, Fortaleza, v. 16, n. 2, p. 129-145, 2019.
SOUSA, Ana L. L. (2000). A história da extensão universitária. Campinas-SP: Alinea Editora, 2000.