UNIVERSITY EXTENSION

LABINTER PROJECT IN PANDEMIC TIMES

Authors

  • Suelen Regina Patriarcha-Graciolli Universidade Católica Dom Bosco
  • Ana Paula Gaspar Melim Universidade Católica Dom Bosco

DOI:

https://doi.org/10.35699/2318-2326.2021.25836

Keywords:

University Extension, Teacher training, Remote Teaching Experience

Abstract

The actions of university extension promote theoretical-practical experiences with the community, which enable formative and dialogical practices. The Labinter Project, in the development of its activities, seeks a dialogue with different areas of knowledge, through theoretical, practical and training knowledge, which extend outside the University. Therefore, the objective of this work is to point out as the first experience around an experience in the Labinter project, recognizing the pandemic times and as alternatives experienced with remote education. Building a survey using the “Google Forms” tool, it was noticeable that the project was monitored and reinvented in terms of training for academics, who produced videos of storytelling, toy construction, workshops for the formation of storytellers and meetings by Meet. It is concluded that Labinter, during the pandemic, enables the formation of the individual, through dialogues that enable deconstructions, constructions and reconstructions of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suelen Regina Patriarcha-Graciolli, Universidade Católica Dom Bosco

Doutoranda em Ensino de Ciências pela UFMS, Mestre em Ensino de Ciências (UFMS), Bióloga e Pedagoga, Docente do Curso de Pedagogia e Ciências Biológicas da Universidade Católica Dom Bosco (UCDB).

Ana Paula Gaspar Melim, Universidade Católica Dom Bosco

Doutora em Educação, Pedagoga, Docente do Curso de Pedagogia da Universidade Cat´ólica Dom Bosco (UCDB).

References

Costa-Renders, E. C., & Silva, L. D. (2013). A Extensão e o Alargamento do Espaço de Ensino-Aprendizagem na Educação Superior. In: Síveres, L. A extensão universitária como princípio de aprendizagem, p. 81–94. Brasília, DF: Liber Livro.

Freire, P. (1979). Educação e Mudança. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra. Imbernón, F. (2004). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo, SP: Coleção Questões da Nossa Época.

Nóvoa, A. (2009). Professores: imagens do futuro presente. Lisboa, PT: EDUCA.

Patriarcha-Graciolli, S. R., & Melim, A. P. G. (2017). A experiência de acadêmicos do Labinter: A Contação de Histórias na Constituição de Leitores. In: Anais do VI Encontro Científico e Simpósio de Educação - Pedagogia, Lins, SP.

Patriarcha-Graciolli, S. R., & Melim, A. P. G. (2018). Contributos do Projeto de Extensão “Labinter” para a Formação Docente. In: III Jornada Brasileira de Educação e Linguagem, Campo Grande, MS.

Política Nacional de Extensão Universitária. (2012). Manaus, AM. http://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf.

Rodrigues, A. L. L.; Prata, M. S., Batalha, T. B. S., Costa, C. L. N. A., & Neto, I. F. P. (2013). Contribuições da extensão universitária na sociedade. Caderno de Graduação-Ciências Humanas e Sociais-UNIT, 1(2), 141–148.

Síveres, L. (2013). O princípio da aprendizagem na extensão universitária. In: Síveres, L. (Org.), A extensão universitária como princípio de aprendizagem. Brasília, DF: Liber Livro.

Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Carta de Navegação 2018-2022. Universidade Católica Dom Bosco - UCDB.

Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Universidade Católica Dom Bosco, Extensão, Extensão na UCDB. https://site.ucdb.br/extensao/5/extensao-na-ucdb/672/.

Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). (2018). Política de Extensão Universidade Católica Dom Bosco.

Published

2021-07-14

How to Cite

PATRIARCHA-GRACIOLLI, S. R.; MELIM, A. P. G. . UNIVERSITY EXTENSION: LABINTER PROJECT IN PANDEMIC TIMES. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 86–113, 2021. DOI: 10.35699/2318-2326.2021.25836. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/25836. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos