CONVERSATION ROUNDS: RECONSTRUCTING AND RESCUING LIFE STORIES

(RE)CONSTRUINDO E RESGATANDO HISTÓRIAS DE VIDA

Authors

  • Paulo de Tarso Xavier Sousa Junior Facid | Wyden
  • Kalina Galvão Cavalcante de Araújo Centro Universitário UniFacid | Wyden - Teresina-PI-Brasil

Keywords:

Junior Platoon, Group Dynamics, Citizenship.

Abstract

This experience report is about an extension project developed by students from the Psychology course of a higher education institution in the city of Teresina/PI. The objective of this project was to carry out activities in encounter groups that provide biopsychosocial well-being to children and adolescents in situations of social vulnerability in the classes of the Junior Platoon. The target audience was children from 6 to 17 years old. The methodology used in the study was based on group dynamics. Issues such as valuing life, drugs, poverty, personal and professional future, family, school, and interpersonal relationships were discussed. It was concluded that the meetings made it possible to create bonds among the participants, in the construction of new life projects that bring about changes not only in them, but also in the neighborhood where each one is inserted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo de Tarso Xavier Sousa Junior, Facid | Wyden

Discente do curso de Psicologia pela Facid | Wyden

Kalina Galvão Cavalcante de Araújo, Centro Universitário UniFacid | Wyden - Teresina-PI-Brasil

Mestra em Psicologia (Unifor), professora do curso de Psicologia do Centro Universitário UniFacid | Wyden

References

Acselrad, H. (2015). Vulnerabilidade social, conflitos ambientais e regulação urbana. O Social em Questão, XVIII(33), 57-68. Amaral, A. E. V. et al. (2012). Serviços de psicologia em clínicas-escola: revisão de literatura. Boletim de Psicologia, 62(136), 37-52.

Bock, A. M. B.; Furtado, O.; Teixeira, M. L. T. (2018). Psicologias: uma introdução ao estudo da Psicologia. São Paulo: Saraiva.

Cabral, M. P. G.; Neto, J. P. M.; Costa, J. P.; Jorge, M. S. B.; Caminha, E. C. C. R.; Paula, M. L. (2014). Humanização e Acolhimento em Saúde Mental: Percepção dos Usuários. Blucher Medical Proceedings, 1(2), 358-358.

Ciavatta, M. (2005). A formação integrada a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. Revista Trabalho Necessário, 3(3), 1-20. https://doi.org/10.22409/tn.3i3.p6122.

Conselho Federal de Psicologia. (2014). Código de Ética Profissional do Psicólogo. Brasília.

Degani-Carneiro, F.; Jacó-Vilela, A. M.; Oliveira, D. M. (2016) A formação da psicologia social como campo científico no Brasil. Psicologia & Sociedade, 28(3), 526-536.

Del Prette, A.; Del Prette, Z. A. P. (2017). Psicologia das habilidades sociais na infância: teoria e prática. Petrópolis: Vozes.

Failde, I. (2014). Manual do facilitador para dinâmicas de grupo. Campinas: Papirus Editora.

Feldman, R. S. (2015). Introdução à psicologia. Porto Alegre: AMGH Editora.

Moura, D. G.; Barbosa, E. F. (2017). Trabalhando com projetos: planejamento e gestão de projetos educacionais. Petrópolis: Vozes.

Neiva, K. M. C. (2010). Intervenção psicossocial: aspectos teóricos, metodológicos e experiências práticas. São Paulo: Vetor.

Pereira, E. G. C.; Fontoura, H. A. (2013). Dinâmicas de grupo como recurso pedagógico no ensino de Ciências. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas (Extra), 2737-2741.

Sawaia, B. B. (2009). Psicologia e desigualdade social: uma reflexão sobre liberdade e transformação social. Psicologia & Sociedade, 21(3), 364-372.

Sawaia, B. (2017). As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. Petrópolis: Vozes.

Published

2022-07-30

How to Cite

XAVIER SOUSA JUNIOR, P. de T.; ARAÚJO, K. G. C. de . CONVERSATION ROUNDS: RECONSTRUCTING AND RESCUING LIFE STORIES: (RE)CONSTRUINDO E RESGATANDO HISTÓRIAS DE VIDA. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], v. 10, n. 1, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/33001. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos