The usage of ICTs in the academic development of medical students: An experience report on the oncological scenario

UM RELATO VIVENCIAL NO CENÁRIO ONCOLÓGICO

Authors

Keywords:

Information and Communication Technologies (ICT), COVID-19, Academic outreach, Medical Students, Oncology

Abstract

The COVID-19 pandemic led to several impediments to social functioning, resulting in many activities, such as academic outreach programs to be held through Information and Communication Technologies (ICTs). This article shows how the Pronto Sorriso Project, an outreach program based on art therapy and clown therapy, used digital tools to reach their target audience. Furthermore, analyze the degree of ICTs related performance of the outreaching students in the Medicine Course of the University of the State of Rio Grande do Norte (UERN). This study is an experiência report of a descriptive, retrospective, qualitative and quantitative nature. Data collection was made through online forms, using Likert Scale to evaluate objective answers and Thematic Content Analysis for subjective ones. We have assessed the proficiency of ICTs as means of reaching the project’s goals and to potencialize the academic routine of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

ELLANY GURGEL COSME DO NASCIMENTO, UERN

EnfermeiraEspecialista em Epidemiologia, Auto-Gestão em Saúde, Saúde da Família, Obstetrícia e Formação Pedagógica em Educação.Doutora em Ciências da Saúde pela UFRNProfessora Adjunta III do Curso de Graduação em Medicina - FACS/UERNProfessora do Programa de Pós-Graduação em Saúde e Sociedade - FACS/UERN

References

Al-Maroof, R. S., Salloum, S. A., Hassanien, A. E., & Shaalan, K. (2020). Fear from COVID-19 and technology adoption: the impact of Google Meet during Coronavirus pandemic. Interactive Learning Environments, 1–16. Disponível em: https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1830121

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. In São Paulo: Edições 70 (70th ed., p. 276). Disponível em:

Brasil, Casa Civil. Lei no 8.080, de 19 de setembro de 1990. (1990). Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Diário Oficial Da União, 20.

CANI, J. B., Sandrini, E. G. C., SOARES, G. M., & SCALZER, K. (2020). Educação e COVID-19: a arte de reinventar a escola mediando a aprendizagem “prioritariamente” pelas TDIC. Revista Ifes Ciência, 6(1), 23–39. Disponível em: https://doi.org/10.36524/ric.v6i1.713

Carbonari, M. E. E., & Pereira, A. C. (2007). A extensão universitária no Brasil, do assistencialismo à sustentabilidade. Revista de Educação, 10(10). Disponível em: https://revista.pgsskroton.com/educ/article/view/2133

Curran, V., Matthews, L., Fleet, L., Simmons, K., Gustafson, D. L., & Wetsch, L. (2017). A Review of Digital, Social, and Mobile Technologies in Health Professional Education. Journal of Continuing Education in the Health Professions, 37(3), 195–206. Disponível em: https://doi.org/10.1097/CEH.0000000000000168

da Silva, F. A. B., Ziviani, P., & Ghezzi, D. R. (2019). As tecnologias digitais e seus usos. Textos Para Discussão, Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea). Disponível em: https://www.econstor.eu/handle/10419/211426

de Barros, E. R., Rodrigues, I. N., Bello, R. C. T., dos Santos Siebra, S. M., & Maia, A. M. L. R. (2020). Pronto sorriso: estudantes de medicina na figura do palhaço doutor. Revista Extendere, 7(1), 103–114. Disponível em: http://natal.uern.br/periodicos/index.php/EXT

de Melo, J. A. C., da Silva, C., de Souza Alves, M. L., de Souza Machado, I., Laurindo, M., & Fin, A. P. C. (2020). Extensão universitária na pandemia de COVID-19: projeto radiologia na comunidade, o uso da rede social e ambiente virtual de aprendizagem. Saberes Plurais: Educação Na Saúde, 4(2), 49–60. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/saberesplurais/article/view/108759

Diniz, E. G. M., Silva, A. M. da, Nunes, P. H. V., Franca, W. W. M., Rocha, J. V. R. da, Silva, D. S. P. da, Santos, V. H. B. dos, Araújo, H. D. A. de, Albuquerque, M. C. P. de A., & Aires, A. de L. (2020). A extensão universitária frente ao isolamento social imposto pela COVID-19. Brazilian Journal of Development, 6(9), 72999–73010. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv6n9-669

dos Anjos Lopes, J. P., de Souza, L. R. V., da Silva, N. M., de Medeiros, B. V., & Maia, A. M. L. R. (2020). O impacto do projeto pronto sorriso em um serviço de saúde oncológico: uma análise subjetiva e vivencial. Revista Extendere, 7(1), 64–76. Disponível em: http://natal.uern.br/periodicos/index.php/EXT

França, T., Rabello, E. T., & Magnago, C. (2019). As mídias e as plataformas digitais no campo da Educação Permanente em Saúde: debates e propostas. Saúde Em Debate, 43(spe1), 106–115. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-11042019s109

Goncalves, M. R., Pereira, J. W., Paiva, J. S. S., & Nunes, R. V. (2018). TECNOLOGIAS DIGITAIS DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA. CIET:EnPED. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/734

Limeira, G. N., Batista, M. E. P., & Bezerra, J. de S. (2020). Desafios da utilização das novas tecnologias no ensino superior frente à pandemia da COVID-19. Research, Society and Development, 9(10), e2219108415. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i10.8415

Nandagiri, V., & Philip, L. (2018). Impact of influencers from Instagram and YouTube on their followers. International Journal of Multidisciplinary Research and Modern Education, 4(1), 61–65. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Vaibhavi-Nandagiri/publication/323996049_The_impact_of_influencers_from_Instagram_and_YouTube_on_their_followers/links/5ab77efc0f7e9b68ef50950f/The-impact-of-influencers-from-Instagram-and-YouTube-on-their-followers.pdf

Santos, D. G. L. dos, Limberger, D. C., Trezzi, I., Damitz, L. O., Bonelli, K. R., Dill, S. C., Leite, M. T., & Hildebrandt, L. M. (2021). Programa de educação tutorial de enfermagem reorganizando atividades extensionistas no período de pandemia por coronavírus. Brazilian Journal of Development, 7(2), 20160–20168. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv7n2-588

Santos, G. S. H. dos, Camargo, C. C. de, & Menossi, B. R. dos S. (2020). Projeto de extensão universitário no combate a obesidade infantil através das mídias sociais em face de pandemia por COVID-19: um estudo transversal. Brazilian Journal of Development, 6(9), 69886–69900. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv6n9-438

Santos, J. S. (2020). A experiência de uma liga acadêmica: contribuição da visita como atividade de extensão para os discentes do curso tecnólogo em radiologia. Interfaces-Revista de Extensão Da UFMG, 8(2), 265–306. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/19447.

SENAI. (2019). Mas afinal de contas, o que é TIC’s? Disponível em: <https://isitics.com/2019/07/01/mas-afinal-de-contas-o-que-e-tics/>. Acesso em: 16 de jul. de 2021.

Serrão, A. C. P. (2020). Em tempos de exceção como fazer extensão? Reflexões sobre a Prática da Extensão Universitária no Combate à Covid-19. Revista Práticas Em Extensão, 4(1), 47–49. Disponível em: https://www.ppg.revistas.uema.br/index.php/praticasemextensao/article/view/2223/1607.

Sleeman, J., Lang, C., & Lemon, N. (2016). Social Media Challenges and Affordances for International Students. Journal of Studies in International Education, 20(5), 391–415. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1028315316662975.

Soares-Leite, W. S., & do Nascimento-Ribeiro, C. A. (2012). A inclusão das TICs na educação brasileira: problemas e desafios. Revista Internacional de Investigación En Educación, 5(10), 173–187. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.12799/2600.

Teodoro Farias, Q. L., Rocha, S. P., Pedroza Cavalcante, A. S., Diniz, J. L., Da Ponte Neto, O. A., & Vasconcelos, M. I. O. (2017). Implicações das tecnologias de informação e comunicação no processo de educação permanente em saúde. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação Em Saúde, 11(4). Disponível em: https://doi.org/10.29397/reciis.v11i4.1261.

Published

2023-07-22

How to Cite

LARISSA DE AGUIAR FERNANDES, I.; MACSON DA SILVA, N.; BAIONI DO NASCIMENTO, B.; GURGEL COSME DO NASCIMENTO, E. . The usage of ICTs in the academic development of medical students: An experience report on the oncological scenario: UM RELATO VIVENCIAL NO CENÁRIO ONCOLÓGICO. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/35621. Acesso em: 30 jun. 2024.