New Nursing Teaching Strategy During Pandemic: Experience report

RELATO DE EXPERIÊNCIA

Authors

Keywords:

Educação em Enfermagem, Estudantes de Enfermagem, Pandemias, Educação à Distância, Tecnologia da Informação

Abstract

The objective was to describe the experience of nursing students about learning in a teaching project during the pandemic. This is an experience report referring to a project carried out virtually, from June to November/2020, using Information and Communication Technologies. Various themes were discussed, selected by the student body of a Federal University. Each virtual meeting had an average of 30 participants. Dealing with technological tools was initially a difficult factor for the students, as they were not used to online meetings, forms and social media marketing. The contact with the professors brought the project participants closer, in addition to developing in the students a great admiration for the teaching and nursing profession. The project allowed the continuity of knowledge formation during the period of adversity in the higher education system, adapting to a new need to search for information and interaction with professors, students and preceptors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Cristina Nicolussi, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeira, Mestre em Enfermagem Fundamental, Doutora em Ciências. Professor Adjunto do Departamento de Enfermagem na Assistência Hospitalar (DEAH) do Instituto de Ciências da Saúde (ICS) da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

References

Brasil (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. 5 de outubro de 1988. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm.

Brasil, Ministério da Saúde (2020a). Portaria no 188. Brasília. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-188-de-3-de-fevereiro-de-2020-241408388.

Brasil, Ministério da Educação (2020b). Portaria no 343. Brasília. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376.

Cavalcante, B. L. L., Lima, U. T. S. (2012). Relato de experiência de uma estudante de Enfermagem em um consultório especializado em tratamento de feridas. J Nurs Health; 2(1), 94-103. https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/enfermagem/article/view/3447/2832.

Estelles, M., Fischman, G. E. (2020). Imagining a post-COVID-19 global citizenship education. Práxis Educativa; 15(e2015566), 1-14. https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15566.

Gonçalves, N. G. (2015). Indissociabilidade entre Ensino, Pesquisa e Extensão: um princípio necessário. Perspectiva; 33(3), 1229-1256. https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2015v33n3p1229.

Gusso, H. L., Archer, A. B., Luiz, F. B., Sahão, F. T., Luca, G. G., Henklain, M. H. O., Panosso, M. G., Kienen, N., Beltramello, O., Gonçalves, V. M. (2020). Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educação & Sociedade; 41, e238957. https://www.scielo.br/j/es/a/8yWPh7tSfp4rwtcs4YTxtfr/abstract/?lang=pt.

Michaelis (2021). Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. Editora Melhoramentos Ltda. https://michaelis.uol.com.br/busca?r=0&f=0&t=0&palavra=aprendizagem.

Organização Mundial da Saúde (2020). OMS declara emergência de saúde pública de importância internacional por surto de novo coronavírus. Genebra, 30 jan 2020.https://www.paho.org/pt/news/30-1-2020-who-declares-public-health-emergency-novel-coronavirus.

Santos, V. B., Almeida, G. C. M., Albuquerque, C. M., Silva, Y. P. E., Araújo, S. M. & Medeiros, E. C. (2020). Ganhos e perdas no aprendizado pela suspensão das aulas devido a pandemia do COVID-19. Revista Diálogos em Saúde; 3(1),33-46.

Silva, F. O., Santos, B. M. L., Jesus, A. C. S., Silva, J. M. Q., Lefundes, T. B. & Anjos, K. F. (2021). Experiência em aulas remotas no contexto da pandemia da Covid-19. Revista Enfermagem UFPE on line. 15: e247581. https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/247581/38514.

Teixeira, A. S. G., Mouta, R. J. O., Fortunato, M. A. B. & Martins, J. W. (2021). Uso de tecnologias de comunicação e informação no processo de ensino e aprendizagem: uma inovação diante da pandemia. Enfermagem em Foco, 12(Supl.1), 30-34. http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/5174/1155

Published

2023-12-30

How to Cite

ARAÚJO, D. G. G.; VIEIRA, M. F.; MACEDO, T. C. de; OLIVEIRA, K. F. de; RUIZ, M. T.; NICOLUSSI, A. C. New Nursing Teaching Strategy During Pandemic: Experience report: RELATO DE EXPERIÊNCIA. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/37248. Acesso em: 16 may. 2024.