EXPERIÊNCIAS DA FORMAÇÃO DOCENTE CONTINUADA VIRTUAL

INTERFACES DE UMA CONSTRUÇÃO COLETIVA VIA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA

Authors

Keywords:

Physical education, Teacher, Continuing training

Abstract

This text is an experience report about the teacher training project named “Conexão Educação Física” (Connection Physical Education), which emerges in August 2020 as a YouTube channel. This extension project consists of a digital repository aimed at the continued training of teachers working in basic education, on topics of interest to the teaching community interested in qualifying it, promoting the dissemination of knowledge produced in academia and schools. The channel's content is diverse, with themes such as school management, popular culture, ethnic and racial relations, among others, and specific contents of Physical Education. Teachers and researchers from different states of Brazil, working with popular, basic, and academic education, from public and private schools, contribute voluntarily and in solidarity with the project. We understand teachers as potential producers and authors of their practice, and not as reproducers of theories developed at Universities. The channel is an effort to consolidate a space for teacher´s reflection and practice by promoting interaction and communication habits mediated by technologies, along the lines of digital culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiz Gustavo Nicácio, Universidade Federal de Minas Gerais



References

Ayres, J.R.C.M. (2015). Extensão universitária: aprender fazendo, fazer aprendendo. Revista De Medicina, 94(2), 75-80.

Azevedo, D.S., Silveira, A.C., Lopes, C.O., Amaral, L.O., Goulart, I.C.V. & Martins, R.X. (2018) Letramento digital: uma reflexão sobre o mito dos “Nativos Digitais”. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, 16(2), 615-625. https://doi.org/10.22456/1679-1916.89222

Berrios Kreuger, S. & Ramos, P. (2021). A formação docente e seus dilemas no campo da Educação Física: uma revisão da literatura. Revista Exitus, 11(1), 1-25. https://doi.org/10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1534.

Bracht, V. (2015). Educação Física, método científico e reificação. In: Stigger, M.P. (Ed.). Educação Física + Humanas. Campinas, SP: Autores Associados.

Brasil (1931). Decreto n. 19.851, de 11 de abril de 1931, institui o Estatuto das Universidades Brasileiras, que dispõe sobre a organização do ensino superior no Brasil e adota o regime universitário. Rio de Janeiro: Senado Federal.

Brasil (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Rio de Janeiro: Senado Federal. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.html.

Brasil (2018). Resolução nº 7 MEC/CNE/CES, de 18 de dezembro de 2018. https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/55877808.

Buzato, M.E.K. (2007). Entre a fronteira e a periferia: linguagem e letramento na inclusão digital. [Tese (Doutorado)]. Universidade Estadual de Campinas (Unicamp).

Candido, A. (2003). Professor, escola e associações docentes. Pro-Posições, 14(2), 209-217. Faria, E. L. & Nicacio, L.G. (2020). Sobre o processo coletivo de produção do I Pensando a Educação Física escolar: um evento produzido para e por professores de Educação Física. Motrivivência, 32(61), 1-17.

Freire, P. (1983). Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Incrocci, L. M. M. M. C. & Andrade, T. H. N. (2018). O fortalecimento da extensão no campo científico: uma análise dos editais ProExt/MEC. Sociedade e Estado, 33, 187-212.

Koglin, T.S.S. & Koglin, J.C.O. (2019). A importância da extensão nas universidades brasileiras e a transição do reconhecimento ao descaso. Revista Brasileira de Extensão Universitária, 10(2), 71-78.

Lima, V. B.; Moraes, J. R.; Souza, K. P. & Firmino, D. F. (2021). A formação continuada de professores da rede pública estadual do Ceará por meio da educação a distância: desafios e possibilidades. In: Santana, O. M. M. L. et al. (Org.). Educação do Ceará em Tempos de Pandemia: Estratégias de Gestão / Fortaleza: SEDUC: EdUECE.

Maldonado, D.T., Nogueira, V.A. & Farias, U.S. (2018). Os professores como intelectuais: novas perspectivas didático-pedagógicas na Educação Física Escolar brasileira. Curitiba: CRV.

Nóvoa, A. (2001). O professor pesquisador e reflexivo. https://ledum.ufc.br/arquivos/didatica/3/Professor_Pesquisador_Reflexivo.pdf. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará.

Oliveira, C. G.; Rafael, L. S. A.; Oliveira, M. O. G. & Coelho, R. A (2021). Formação docente no “Papo de Escola”: uma ação de extensão diversa e coletiva. In: XXII Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte, Belo Horizonte, MG. http://congressos.cbce.org.br/index.php/

conbrace2021/9conice/paper/viewFile/15843/8012.

Pereira, R. G. S.; Cartaxo, R. O.; Mauricio, H. A. & Sette-De-Souza, P. H. (2020). Saberes construídos na experiência e formação docente. Revista Docência do Ensino Superior, 10, 1-14. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/21722.

Ribeiro, M.R.F., Pontes, V.M.A., & Silva, E.A. (2017). A contribuição da extensão universitária na formação acadêmica: desafios e perspectivas. Revista Conexão UEPG, 13(1), 52-65.

Santos, W.; Oliveira, A.V. & Ferreira Neto, A. (2016). Formação continuada em Educação Física na educação básica: da experiência com o instituído aos entrelugares formativos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte [online], 30(3), 647-659. https://doi.org/10.1590/1807-55092016000300647.

Vedovatto, D. & Rubino, M. (2021). A formação continuada de professores de Educação Física a partir de um espaço coletivo escolar: uma experiência no Brasil. Rev. Actual. Investig. Educ, 21(2), 228-263. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v21i2.46780.

Vincent, G., Lahire, B. & Thin, D. (2001). Sobre a história e teoria da forma escolar. Educação em Revista, 33, 7-48.

Wittizorecki, E.S & Molina Neto, V. (2005). O trabalho docente dos professores de Educação Física na Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre. Movimento, 11(1), 47-70

Published

2023-12-30

How to Cite

PINTO, G. B.; ANJOS, L. A. dos; NICÁCIO, L. G. EXPERIÊNCIAS DA FORMAÇÃO DOCENTE CONTINUADA VIRTUAL: INTERFACES DE UMA CONSTRUÇÃO COLETIVA VIA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/38296. Acesso em: 15 may. 2024.