TELE ASSISTANCE AND INTERPROFESSIONALITY AS HEALTH EDUCATION STRATEGIES FOR TACKLING THE COVID-19 PANDEMIC IN RN

Authors

Keywords:

Interprofessional Education, Health Education, Coronavirus Infections

Abstract

The present study aimed to report the importance of interprofessionality in a teleservice extension project in the face of the COVID-19 pandemic in the Rio Grande do Norte (RN). This is a descriptive study of the experience report type, based on data from a telecare project with interprofessional health teams, during the COVID-19 pandemic in RN, from March 24 to August 29, 2020. 466 members participated, from 11 courses in the health area, from public and private institutions of higher education. Participants worked together in interprofessional teams in the care of RN users, with the most received demands being related to signs and symptoms of COVID-19 (37.79%). With this, the project provided an interprofessional experience to the members, which can stimulate collaborative practices in health. In addition, it contributed to the population of RN, providing updated information with scientific support about COVID-19.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araújo, A. D. I. R.; Arruda, L. S. N. S. (2020). Teleatendimento como ferramenta de monitoramento de casos suspeitos e/ou confirmados de COVID-19. Brazilian Journal of Development, 6(8), 57807–57815. https://doi.org/10.34117/bjdv6n8-259.

Araújo, T. A. M.; Vasconcelos, A. C. C. P.; Pessoa, T. R. R. F.; Forte, F. D. S. (2017). Multiprofissionalidade e interprofissionalidade em uma residência hospitalar: o olhar de residentes e preceptores. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, 21(62), 601–613. https://doi.

org/10.1590/1807-57622016.0295.

Barros, N. F.; Spadacio, C.; Costa, M.V. (2018).Trabalho interprofissional e as Práticas Integrativas e Complementares no contexto da Atenção Primária à Saúde: potenciais e desafios. Saúde Em Debate, 42(especial), 163–173. https://doi.org/10.1590/0103-11042018s111

Bueno, W. H. C.; Padoveze, I.; Marinho, F. P.; Pontes, K. V. Z.; Melo, E. C.; Tashima, C. M.; Moreira, R. C.; Melo, S. C. C. S.; Silva, N. M. M. G. (2020). Central de teleatendimento em combate à pandemia de COVID-19: experiência no norte do Paraná. Revista Aproximação, 2(4), 42–47.https://revistas.unicentro.br/index.php/aproximacao/article/view/6583.

Caetano, R.; Silva, A. B.; Guedes, A. C. C. M.; Paiva, C. C. N.; Ribeiro, G. R.; Santos, D. L.; Silva, R.M. (2020). Desafios e oportunidades para telessaúde em tempos da pandemia pela COVID-19:uma reflexão sobre os espaços e iniciativas no contexto brasileiro. Cadernos de Saúde Pública,36(5), e00088920. https://doi.org/10.1590/0102-311x00088920.

Campoe, K. (2020). Interprofessional collaboration during covid-19. MEDSURG Nursing, 29(5), 297–298. https://www.proquest.com/openview/4d7ea565c50aebbfca0e90d4ea898fe0/1?pq-origsite=gscholar&cbl=30764.

Costa, M.V.; Patrício, K. P.; Câmara,A. M. C. S.; Azevedo, G. D.; Batista, S. H. S. S. (2015). Pró-Saúde e PET-Saúde como espaços de educação interprofissional. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 19(suppl 1), 709–720. https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0994.

Elson, M. J.; Stevenson, E. A.; Feldman, B. A.; Lim, J.; Beck, C. A.; Beran, D. B.; ... Boyd, C. M.(2018). Telemedicine for Parkinson’s Disease: Limited Engagement Between Local Clinicians and Remote Specialists. Telemedicine and E-Health, 24(9), 722–724. https://doi.org/10.1089/tmj.2017.0210.

Farias, D. N.; Ribeiro, K. S. Q. S.; Anjos, U. U.; Brito, G. E. G. (2018). Interdisciplinaridade e interprofissionalidade na estratégia saúde da família. Trabalho, Educação e Saúde, 16(1), 141–162.https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00098.

Fernandes, S.; Dolejal, B. A.; Silva, D. C.; Ferigolo, M.; Barros, H. M. T. (2015). Os benefícios obtidos com a parada do uso de drogas por usuários de um serviço de teleatendimento. Aletheia, 46, 66–73. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-03942015000100006#:~:text=Al%C3%A9m%20de%20ser%20um%20fator,indiv%C3%ADduo%20a%20seguir%20o%20tratamento.

Galhardi, C. P.; Freire, N. P.; Minayo, M. C. S.; Fagundes, M. C. M. (2020). Fato ou Fake? Uma análise da desinformação frente à pandemia da Covid-19 no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 25(2), 4201–4210. https://doi.org/10.1590/1413-812320202510.2.28922020.

Guraya, S. Y.; Barr, H. (2018). The effectiveness of interprofessional education in healthcare: A systematic review and meta-analysis. The Kaohsiung Journal of Medical Sciences, 34(3),160–165. https://doi.org/10.1016/j.kjms.2017.12.009.

Kent, F.; George, J.; Lindley, J.; Brock, T. (2020). Virtual workshops to preserve interprofessional collaboration when physical distancing. Medical Education, 54(7), 661–662. https://doi.org/10.1111/medu.14179.

Kabeerdoss, J.; Pilania, R. K.; Karkhele, R.; Kumar, T. S.; Danda, D.; Singh, S. (2021). Severe COVID19, multisystem inflammatory syndrome in children, and Kawasaki disease: immunological mechanisms, clinical manifestations and management. Rheumatology International, 41(1),19–32. https://doi.org/10.1007/s00296-020-04749-4

Lorenzo, H. C.; Fonseca, S. A.; Sousa, C. M. (2007). A Atividade de Extensão nas Instituições de Ensino Superior Privado: Um Estudo sobre a Cooperação Uniara – Meio Produtivo na Região de Araraquara, SP. Revista Brasileira Multidisciplinar, 11(1), 81. https://doi.org/10.25061/2527-2675/ReBraM/2007.v11i1.232.

Mann, D. M.; Chen, J.; Chunara, R.; Testa, P. A.; Nov, O. (2020). COVID-19 transforms health care through telemedicine: Evidence from the field. Journal of the American Medical Informatics Association, 27(7), 1132–1135. https://doi.org/10.1093/jamia/ocaa072.

Paro, C. A.; Pinheiro, R. (2018). Interprofissionalidade na graduação em Saúde Coletiva: olhares a partir dos cenários diversificados de aprendizagem. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, 22(supl 2), 1577–1588. https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0838

Sousa Júnior, J. H.; Raasch, M.; Soares, J. C.; Ribeiro, L. V. H. A. S. (2020). Da Desinformação ao Caos: uma análise das Fake News frente à pandemia do Coronavírus (COVID-19) no Brasil. Cadernos de Prospecção, 13(2), 331–346. https://doi.org/10.9771/cp.v13i2.35978.

Stierli, S.; Buss, I.; Redecker, H.; Baumberger, M.; Blättler, E.; Selb, M.; ... Schwegler, H.(2020). Insights from an interprofessional post-COVID-19 rehabilitation unit: A speech andlanguage therapy and respiratory medicine perspective. , 52(9), jrm00100. https://doi.

org/10.2340/16501977-2735.

Published

2023-12-30

How to Cite

SANTOS DE ARAÚJO, R. L.; SOUSA, L. C. de; DE MEDEIROS AMANCIO, A.; COSTA GUERRA, E.; FERNANDES FERREIRA, M. Ângela. TELE ASSISTANCE AND INTERPROFESSIONALITY AS HEALTH EDUCATION STRATEGIES FOR TACKLING THE COVID-19 PANDEMIC IN RN. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/38906. Acesso em: 16 may. 2024.