ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA PARA IMIGRANTES E REFUGIADOS

A EXTENSÃO COMO PARTE DO CURRÍCULO NO CURSO DE LETRAS

Authors

Keywords:

Portuguese as Welcoming Language; Extension Internship; University Extension.

Abstract

This article presents an experience report carried out in one discipline of Portuguese Language and Brazilian Literature degree of Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Campus Bento Gonçalves. The discipline, called Estágio Supervisionado - Projetos de Extensão, aims to curricular extension, in order to mobilize students to approach social demands through the Portuguese Language Course for Immigrants and Refugees. This article is divided into two parts: initially, an explanation is made about university extension, its importance and its inseparability with teaching and research. Then, concepts related to the teaching of Portuguese as a Welcoming Language (PWL) are discussed, in a dialogue with the course proposed to immigrants and refugees. As a result, at the same time that the undergraduate student is provided with a human and integral formation, the Higher Education Institution, through the extension, meets the social demands with the promotion of citizenship and acceptance of the other, which is the main objective of the extension.

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Author Biographies

Estella Maria Bortoncello Munhoz, IFRS Campus Bento Gonçalves

Estudante do Curso de Licenciatura em Letras. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS - Campus Bento Gonçalves

Ivone Massola, IFRS Campus Bento Gonçalves

Estudante do Curso de Licenciatura em Letras. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS - Campus Bento Gonçalves.

Carina Fior Postingher Balzan, IFRS Campus Bento Gonçalves

Doutora em Letras. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS - Campus Bento Gonçalves.

Kleber Eckert, IFRS Campus Bento Gonçalves

Doutor em Letras. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS - Campus Bento Gonçalves.

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Published

2023-07-22

How to Cite

BORTONCELLO MUNHOZ, E. M.; MASSOLA, I.; FIOR POSTINGHER BALZAN, C.; ECKERT, K. ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA PARA IMIGRANTES E REFUGIADOS: A EXTENSÃO COMO PARTE DO CURRÍCULO NO CURSO DE LETRAS . Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/40540. Acesso em: 30 jun. 2024.