CÃES E GATOS ENSINAM ETOLOGIA A ALUNOS DA EDUCAÇÃO BÁSICA

Authors

Keywords:

Animais de companhia, Ensino básico, Extensão universitária

Abstract

The recent growth in the study of animal behavior, ethology, illustrates its growing importance per se and influence in other areas of study. To spark the interests of elementary students in animal behavior, we organized an extension project entitled “Among meows and barks: deciphering behavioral mysteries of man’s best friends.” This scientific initiation project included eight elementary-school students that participated in the “Small Scientist Program'' of the House of Science of the Hemocenter Foundation (Casa da Ciência da Fundação Hemocentro) of Ribeirão Preto, in the state of São Paulo. Their goal was to learn how to study and understand animal behavior based on their observations of their cat and dog pets. Student scientists were guided and trained by a graduate student in the psychological biology program of the University of São Paulo for 12 weekly meetings that lasted an hour. From these meetings, students observed and filmed their own animals, and attempted to analyze that behavior. Several topics were touched on, including an introduction to animal behavior, playing, feeding, and self-grooming behavior, and also carnivore evolution and domestication. Students presented their research project in a Scientific Mural, in which they explored and explained what they had learned. Specifically, they raised new issues, curiosities about behavior in other animals, and associated concepts about animal behavior. By working with their best pet friends, student scientists were introduced to multidisciplinary scientific thought, and how to disseminate their newfound ethological understanding beyond academia.

Keywords: Companion Animals, Elementary School, University Extension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávia Regina Bueno, Universidade de São Paulo

Possui bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, Campus de Rio Claro (2011). Possui Mestrado em Biociências - Área de Concentração: Caracterização e Aplicação da Diversidade Biológica - pela UNESP, Campus de Assis (2014), e Doutorado em Ciências - Área de Concentração: Psicobiologia - pela Universidade de São Paulo, USP, Campus de Ribeirão Preto. Realizou período de estágio no Laboratório de Etologia Aplicada da Universidade de Pádua (Università Degli Studi di Padova), Itália (2018). Tem experiência na área de Comportamento Animal, atuando principalmente nos seguintes temas: autolimpeza, ecofisiologia, roedores, carnívoros, evolução, história evolutiva e domesticação de cães e gatos, e relação homem-animal. 

Marisa Ramos Barbieri, Universidade de São Paulo

Possui graduação em História Natural pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1965) e doutorado em Filosofia pela Universidade de São Paulo (1974). Atualmente é professor aposentado colaborador da Universidade de São Paulo. Tem experiência nas áreas de Biologia e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de ciências, menarca, estudantes, adolescência e saúde rural.

References

Ades, C. (2010). Do bicho que vive de ar, em diante: Uma pequena história da etologia no Brasil. Boletim da Academia Paulista de Psicologia, 30(78), 90-104.

Alves, J. N.; Faria,B. L.; Lemos, P. G.A.;Costa,C. M.; Silva,C. S.;& Oliveira,R. M. S.R. (2020).Ciências na pandemia: Uma proposta pedagógica que envolve interdisciplinaridade e contextualização. Revista Thema, 18, 184-203. https://doi.org/10.15536/thema.V18.Especial.2020.184-203.1850.

Amorim, Y. S.; Dantas. D. M.; Alves, A. M. S.; Oliveira, F. C. A.; & Torres, C. M. G. (2020). Interdisciplinaridade no ensino de biologia: Movimento articulador do fazer pedagógico e do processo de ensino e de aprendizagem. Revista Interfaces: Saúde, Humanas e Tecnologia, 8(1), 409-416. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v8.e1.a2020.pp409-416.

Andersen, I. L.; Naevdal, E.; Bøe, E. K.; & Bakken, M. (2006). The significance of theories in behavioural ecology for solving problems in applied ethology – possibilities and limitations. Applied Animal Behaviour Science, 97, 85-104. https://doi.org/10.1016/j.applanim.2005.11.020.

Beaver, B. V. (2003). Feline behavior: A guide for veterinarians (2. ed.). United States of America: Elsevier Science.

Beck, A. M.; & Meyers, N. M. (1996). Health enhancement and companion animal ownership. Annual Review of Public Health, 17, 247-257. https://doi.org/ 10.1146/annurev.pu.17.050196.001335.

Bonatto,A.; Barros, C. R.; Gemeli, R.A.; Lopes, T. B.; & Frison, M. D. (2012). Interdisciplinaridade no ambiente escolar. Anais do ANPED SUL - Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul, 9. Caxias do Sul: UCS. http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/2414/501.pdf.

Bradshaw, J. W. S. (2013). Cat sense: The feline enigma revealed. London: Penguin.

Chagas, P. F.; Veronez, L. C.; Barbieri, M. M.; Scrideli, C.; Valera, E. T.; & Tone, L. G. (2021). O Problem Based Learning (PBL) como metodologia ativa de aprendizagem para a formação docente contemporânea: relato de experiência. Interagir Pensando a Extensão, (31), 41-52.https://doi.org/10.12957/interag.2021.56954.

Del-Claro, K. (2004). Comportamento Animal: Uma introdução à ecologia comportamental (1.ed.). Jundiaí: Livraria Conceito.

Dos Santos, C. A. (2018). Desafios para a interdisciplinaridade no ensino das ciências da natureza. Revista Thema, 15(2), 363-370. https://doi.org/10.15536/thema.15.2018.363-370.960.

Farias, J. G.; Bessa, E.; & Arnt, A. M. (2012). Comportamento animal no ensino de Biologia: possibilidades e alternativas a partir da análise de livros didáticos de Ensino Médio. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 11(2), 365-384.

Galibert, F.; Quignon, P.; Hitte, C.; &André, C. (2011). Toward understanding dog evolutionary and domestication history. Comptes Rendus Biologies, 334(3), 190-196. https://doi.org/10.1016/j.crvi.2010.12.011.

Magalhães, H. (2020). Fanzines de histórias em quadrinhos: linguagem e contribuições à educação. Discursividades, 7(2), 170-201. https://doi.org/10.29327/256399.7.2-7.

Muñoz-Delgado, J.; & Moreno, C. B. (2007). An account on the History of Ethology. Suma Psicológica, 14(2), 213-224. https://doi.org/10.14349/SUMAPSI2007.29.

Neiman, Z. (1995). A importância da inserção da etologia no currículo do 2º grau. Anais do Encontro Anual de Etologia, 13. Pirassununga: USP. chrome extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www.etologiabrasil.org.br/media/upload/eae/anais-1995.pdf.

Oliveira, A. F. M.; Quirino, C. R.; Ruiz-Miranda, F.; & Fonseca, F. A. (2011). O processo de domesticação no comportamento dos animais de produção. PubVet, 5(31), 1-18. https://doi.org/10.22256/pubvet.v5n31.1204.

Prado, F. F.; Lopes, G. Z. L.; & Barbieri, M. R. (2017). Programa Adote um Cientista: Aprendizagem de difusão em Ciências. Ciência em Tela, 10(2), 1-16.

Santos, R. C.; Barbieri, M. R.; & Sanchez, R. G. (2017). Alfabetização científica e iniciação científica: da assimilação de conceitos ao comportamento científico. Revista Brasileira de Pós-Graduação, 14, 1472. https://doi.org/10.21713/2358-2332.2017.v14.1472.

Serpell, J. A. Domestication and history of the cat. (2000). In D. C. Turner, P. Bateson, & P. P.G. Bateson (Eds.), The domestic cat: The biology of its behaviour. (pp. 180-192). Cambridge University Press: Cambridge, UK.

Snowdon, C. (1999). O significado da pesquisa em Comportamento Animal. Estudos de Psicologia, 4(2), 365-373. https://doi.org/10.1590/S1413-294X1999000200011.

Spinelli Oliveira, E.; & Magrini, L; (2015). Ethology in Brazil (I): Doctoral Dissertations from 2010 to 2014. Revista de Etologia, 14(1), 1-57.

Trigo, F. R.; Prado, F. F.; Perticarrari, A.; & Barbieri, M. R. (2017). Memória e divulgação: ações educacionais da Casa da Ciência do Hemocentro de Ribeirão Preto na difusão do conhecimento. Revista Brasileira de Extensão Universitária, 8(2), 91-102. https://doi.

org/10.24317/2358-0399.2017v8i2.4979.

Veronez, L.; Salomão, K.; Das Chagas, P.; Barbieri, M., Scrideli, C.; & Tone, L. (2019). Genética e imunologia do câncer para alunos do ensino básico: relato de uma experiência. Revista Brasileira de Extensão Universitária, 10(2), 63-70. https://doi.org/10.24317/2358-0399.2019v10i2.10625.

Vieira, A. M. L.; Almeida, A. B.; Magnabosco, C.; Ferreira, J. C. P.; Carvalho, J.L.B.; & Cabral, V. B.(2006). Programa de controle de populações de cães e gatos do Estado de São Paulo. Boletim Epidemiológico Paulista, 3, suppl. 5, 1-165.

Vigne, J.-D.; Guilaine, J.; Debue, K.; Haye, L.; & Gérard, P. (2004). Early taming of the cat in Cyprus. Science, 304(5668), 259. https://doi.org/10.1126/science.1095335.

Yamamoto, M. E. (2011). Percorrendo a história do estudo do comportamento animal: origens e influências. In M. E. Yamamoto, & G. L. Volpato (Eds.), Comportamento Animal. (pp. 10-23). Natal: EDUFRN.

Zauith, G.; Davanço, A. R.; & Barbieri, M. R. (2019). Oficina de fanzine. Comunicação & Educação, 24(1), 56-68. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i1p56-68

Published

2023-12-30

How to Cite

BUENO, F. R.; BARBIERI, M. R. CÃES E GATOS ENSINAM ETOLOGIA A ALUNOS DA EDUCAÇÃO BÁSICA. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/41129. Acesso em: 16 may. 2024.