RE (ORGANIZING) HEALTH

SEEKING TO UPDATE WITHOUT IMPACT: AN ANALYSIS OF TECHNOLOGICAL INTERFERENCES IN HEALTH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2318-2326.2024.41352

Keywords:

Health Impacts; Technology; Pandemic

Abstract

The suspension of face-to-face activities as a protective/preventive form of COVID-19 was one of the numerous challenges imposed by the pandemic. In this, technologies were used to maintain many activities, significantly increasing their use. Consequently, the challenges outweighed the effects of access and learning and affected the health of individuals, negatively impacting them in different aspects. Thus, the extension project: "Re (organizing) health: seeking to update without impacting", developed through the Programa de Educação Tutorial (PET) Estratégias para Diminuir a Retenção e Evasão at the Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), aimed to guide the community regarding these negative impacts, through social networks: Facebook, Instagram and Youtube of PET Strategies, due to the reach of views on these networks. The publications were divided into four subcategories, whose analysis of their scope was carried out quantitatively, by the number of likes, comments, views and shares available for free by the networks. However, this study aims to detail the experience of the work developed by the group, taking into account the advantages, disadvantages and analyzes of other journals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carina Barbosa Borges, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri – Diamantina – Minas Gerais



References

Abdon, A. P. V. et al (2022). Tempo de uso do smartphone e condições de saúde relacionadas em idosos durante a pandemia da covid-19. Rev. Bras. Geriatr. Gerontol. 25(6):e210194. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbgg/a/Y6G6rgzTjBj7QrDXXqq4JxM/?format=pdf&lang=pt

Andrade, C. R. de; Macedo, M. de. (2017). Os efeitos negativos da internet na educação. UNIEDU. Disponível em: http://www.uniedu.sed.sc.gov.br/wp-content/uploads/2017/02/Carla-Rodrigues-deAndrade.pdf

Costa, F. de M.;Morais, M.; Souza, C. de O.; Cabral, H. G. (2020). O repensar das novas tecnologias e a saúde mental na adolescência e juventude: um desafio para o nosso tempo rethinkinh of new technologies and mental health in adolescence and youth: a challenge for our time. Rev. Ambiente Acadêmico, 6(1), 2447–7273. Disponível em: https://multivix.edu.br/wp-content/uploads/2020/07/revista-ambiente-academico-v06-n01-artigo05.pdf

Deslandes, S. F., Coutinho, T. (2020). O uso intensivo da internet por crianças e adolescentes no contexto da Covid-19 e os riscos para violências autoinfligidas. Ciência & Saúde Coletiva, 25(Supl. 1):2479-2486. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/56TbmHfDsWJyK6DVJzjcHhp/?format=pdf&lang=pt

Em Movimento. (2018). Brasileiro é um dos campeões em tempo conectado na internet | Em Movimento | G1. G1. Disponível em: https://g1.globo.com/especial-publicitario/em-movimento/noticia/2018/10/22/brasileiro-e-um-dos-campeoes-em-tempo-conectado-na-internet.ghtml

Faria, N. G. de. (2015). Universidade federal do rio de janeiro centro de filosofia e ciências humanas escola de comunicação fiz logout do mundo: dependência de redes sociais patologia moderna ou nova forma de subjetividade? Universidade Federal Do Rio De Janeiro. Disponível em: https://pantheon.ufrj.br/bitstream/11422/827/1/NFaria.pdf

Fernandes, B., Maia, B. R.; Pontes, H. M. (2019). Adição à internet ou uso problemático da internet? Qual dos termos usar? Psicologia USP, 30(e190020), 1–8. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-6564E190020

Fernandes, L. de S.; Calado, C.; Araujo, C. A. S. (2018). Redes sociais e práticas em saúde: influência de uma comunidade online de diabetes na adesão ao tratamento. Ciência & Saúde Coletiva, 23(10), 3357–3368. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-812320182310.14122018

Ferreira, E. Z. et al. A influência da internet na saúde biopsicossocial do adolescente: revisão integrativa. Rev. Bras. Enferm. 73, (2), 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0766

Kasper, D. L. (2017). Medicina interna de Harrison. A. Editora (ed.); 19th ed. Disponível em: https://doceru.com/doc/nnx81cc

Kieling, D., da Silva, D., Witt, F., & Magnagnagno, O. (2021). A IMPORTÂNCIA DA TELEMEDICINA NOCONTEXTO DA PANDEMIA DE COVID-19. FAG JOURNAL OF HEALTH (FJH), 3(1), 90-97. https://doi.org/10.35984/fjh.v3i1.302

Mattos, M. C.; Nascimento, P. C. B. D.; Almeida, S. S.; Costa, T. M. B. (2010). Influência de propagandas de alimentos nas escolhas alimentares de crianças e adolescentes. Psicologia: Teoria e Prática, 12(3), 34–51. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872010000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt

Paiva, N. M. N. de; Costa, J. da S. (2015). A influência da tecnologia na infância: desenvolvimento ou ameaça? Psicologia.Pt, 1–13. Disponível em: http://www.psicologia.pt

Sacramento, J. T. et al (2023). Association between time of exposure to screens and food consumption of children aged 2 to 9 years during the COVID-19 pandemic. Revista Paulista De Pediatria, 41(Rev. paul. pediatr., 2023 41), e2021284. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1984-0462/2023/41/2021284

Santos, C. C. dos; Barros, J. F. (2018). Efeitos do uso das novas tecnologias da informação e comunicação para o desenvolvimento emocional infantil: uma compreensão psicanalítica 2017. Psicologia.Pt, 1–25. Disponível em: http://www.psicologia.pt/artigos/textos/TL0435.pdf

Silva, L. M. da; Silva, M. F. da; Moraes, D. C. (2014). A internet como ferramenta tecnológica e as consequencias de seu uso: aspectos positivos e negativos. Revista Científica Semana Acadêmica, 01(000055). Disponível em: https://semanaacademica.org.br/system/files/artigos/artigo_sobre_internet_corrigido_0.pdf

Silva, M. A. da; Barreto, L. S.; Cascão, I. L. de L. (2016). Influência da tecnologia no nível de atividade física em crianças de 10 a 12 anos. XIX Congresso de IIiciação Cientifica Da Universidade de Mogi Das Cruzes. Disponível em: https://www.umc.br/_img/_diversos/pesquisa/pibic_pvic/XIX_congresso/artigos/Matheus_Augusto_da_Silva.pdf

Silva, T. de O.; Silva, L. T. G. (2017). Os impactos sociais, cognitivos e afetivos sobre a geração de adolescentes conectados às tecnologias digitais. Revista Psicopedagogia, 34(103), 87–97. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0103-84862017000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt

Published

2024-06-11

How to Cite

BORGES, C. B.; VIEIRA, A. A.; SANTOS, L. M. . A.; TEIXEIRA, F. T. V. RE (ORGANIZING) HEALTH: SEEKING TO UPDATE WITHOUT IMPACT: AN ANALYSIS OF TECHNOLOGICAL INTERFERENCES IN HEALTH. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], v. 12, 2024. DOI: 10.35699/2318-2326.2024.41352. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/41352. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos