OFICINAS DA VIDA

DESAFIOS E PERSPECTIVA DE UMA ATIVIDADE EXTENSIONISTA EM CONTEXTO SOCIOEDUCATIVO

Authors

Keywords:

Adolescent, Socio-education, Dialogicity

Abstract

The present work is a report about action developed in a socio-educational center located in the city of Manaus. This action considered the context of socio-educational measures for detention to create spaces for expression and discussion on themes related to the adolescents' experiences and life perspectives. Based on a dialogical methodology, the action developed five activities with the following themes: (1) Identity; (2) Life trajectories; (3) Rights and Duties; (4) Risk and Protection Factors; and (5) Feelings. By sharing experiences and affections, these meetings enabled adolescents to reflect, respect and understand their own life stories as well as those of others. With this, we were able to reflect critically on the trajectory and life perspectives of adolescents, the reality of a socio-educational context of detention and the role of professionals in the construction of an extension project that enhances new life trajectories.

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Author Biographies

Adinete Sousa da Costa Mezzalira, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Psicóloga (2002). Doutora (2010) e Pós-Doutora em Psicologia pela PUC-Campinas (2014). Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFAM e pesquisadora da Linha Processos Psicossociais.  Membro do GT Psicologia Escolar e Educacional da ANPEPP.

Fernanda Sousa da Costa Calegare, ATribunal de Justiça do Estado do Amazonas

Pedagoga e psicóloga pela Universidade Federal do Amazonas – UFAM. Mestre em Psicologia na Linha de Processos Psicossociais da UFAM (2015). Analista Judiciária na Coordenadoria da Infância e Juventude do Tribunal de Justiça do Estado do Amazonas. Militante e pesquisadora do socioeducativo.

Rayssa Jackeline Graça Maciel, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Estudante do Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Graduada em Serviço Social pela Universidade Federal do Amazonas – UFAM (2019). Desenvolve pesquisa na área social e na socioeducação

Marcela Karina Dantas da Silva Patrício, Faculdade Martha Falcão – Wyden

Graduada em Psicologia pela Faculdade Martha Falcão - Wyden (2018), atua como psicóloga escolar/educacional em uma escola na cidade de Manaus-AM. Desenvolve pesquisas na área educacional e na socioeducação

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Published

2023-12-30

How to Cite

MEZZALIRA, A. S. da C.; CALEGARE, F. S. da C.; MACIEL, R. J. G.; PATRÍCIO, M. K. D. da S. OFICINAS DA VIDA: DESAFIOS E PERSPECTIVA DE UMA ATIVIDADE EXTENSIONISTA EM CONTEXTO SOCIOEDUCATIVO. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/42070. Acesso em: 16 may. 2024.