CONTAÇÃO DE HISTÓRIAS INFANTIS NO CONTEXTO PANDÊMICO
AN EXPERIENCE REPORT OF THE EXTENSION PROJECT "A Hora do Conto"
DOI:
https://doi.org/10.35699/2318-2326.2024.44804Keywords:
Storytelling, Pandemic, Extension Project.Abstract
This text stems from the experience of the extension project “A Hora do Conto”, developed in 2021 and early 2022, at the State University of Bahia (UNEB), Campus XII, located in the municipality of Guanambi, Bahia. This experience report aims to present the actions carried out by the project in this pandemic period and discuss the results obtained from the perspective of the theoretical framework and the National Extension Policy. First, we organized a group of monitors to tell children's stories in municipal preschools. Then, we created a Study Group composed of monitors, Pedagogy students, Basic Education teachers and the external community. Both worked via technological mediation through the Teams and Google Meet platforms. The results obtained surprised us for two reasons: first, because the participants of the Study Group went beyond the borders of the state of Bahia, also reaching Minas Gerais and Ceará due to the remoteness of the meetings; second, the partnership with the Department of Municipal Culture has extended the project's actions until March 2022, giving us the opportunity to break with the barriers of technological mediation by telling stories in person in non-school spaces. ontact with the community was expanded and with a different public than the one we initially intended to work with.
References
Abramovich, F. (1991). Literatura infantil gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione.
Ariès, P. (2014). História social da criança e da família. Tradução de Dora Flaksman. Rio de Janeiro: LTC.
Bettelhein, B. (2002). A psicanálise dos contos de fada. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Belinky, T. (2004). O caso do bolinho. Ilustração de Avelino Guedes. São Paulo: Moderna.
Busatto, C. (2003). Contar e encantar: pequenos segredos da narrativa. Petrópolis, RJ: Vozes.
Busatto, C. (2005). A arte de contar histórias no século XXI: tradição e ciberespaço. Petrópolis, RJ: Vozes.
Busatto, C. (2018). A arte de contar histórias no século XXI: tradição e ciberespaço. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.
Coelho, B. (1999). Contar histórias: uma arte sem idade. São Paulo: Ática.
Coelho, N. N. (1991). A literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Ática.
Cunha, M. A. A. C. (1987). Literatura infantil: teoria e prática. São Paulo: Ática.
Forproex. (2012). Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: FORPROEX.
Machado, A. M. (2002). Bicho Folhagem. In Histórias à Brasileira: A Moura Torta e outras recontadas por Ana Maria Machado. São Paulo: Companhia das Letrinhas.
Machado, A. M. (2002). Festa no Céu. In Histórias à Brasileira: A Moura Torta e outras recontadas por Ana Maria Machado. São Paulo: Companhia das Letrinhas.
Machado, A. M. (2002). Dona Baratinha. In Histórias à Brasileira: A Moura Torta e outras recontadas por Ana Maria Machado. São Paulo: Companhia das Letrinhas.
Ministério da Educação. (2010). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC/SEF.
Pessôa, A. (2018). Pedro Malasartes e o Fazendeiro. In Malasartes: histórias de um camarada chamado Pedro. Ilustração de Roberta Lewis. Rio de Janeiro: Lendo e Aprendendo.
Ruth, R. (2013). Bom dia, todas as cores. Ilustração de Madalena Elek. São Paulo: Salamandra.
Santana, D. R.; Reis, N. V.; Farias, J. O. (2021). Contação de Histórias Infantis na Extensão Universitária: um horizonte de possibilidades. Revista Em Extensão. Uberlândia, 01(20), 15-29. https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/57690/32142.
Zilberman, R. (1987). A literatura infantil no Brasil. São Paulo: Global.