Vol. 1 No. 2 (2022): Dossiê: A História da Arte e a construção ilusionista na modernidade barroca: História, Ciência e Técnica.
Artigos Livres (fluxo contínuo)

Contribuições do Ensaio como narrativa para a Arte em Henri Focillon

Lorenna Fonseca
Bio

Published 2023-02-02

Keywords

  • Ensaio, Focillon, forma, obra de arte, historiografia da arte.

How to Cite

Fonseca, L. . (2023). Contribuições do Ensaio como narrativa para a Arte em Henri Focillon. Perspectiva Pictorum, 1(2), 46–60. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaperspectivapictorum/article/view/42442

Abstract

This article aims to present the relevance of the essay as a narrative for the History of Art through reflection about the work The Life of forms in art by Henri Focillon. In this book, Focillon analyzed the qualities of the artistic object as a form, supported by concepts that interact with the universe of the work, equivalent to the world, space, matter, mind and time. Contrary to writings with scientistic tendencies whose authors scrutinize the work of art overshadowing the subjectivities and doubts of writing. The essay, on the other hand, announces the object through the path of uncertainty and spontaneity. In this way, it was necessary to take into account some elements of the construction of the essay, as a specific literary form, in order to comprehend the free style with which Focillon approached the theme of form in the work of art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. ADORNO, Theodor O ensaio como forma. In: ADORNO, T. W. Notas de Literatura I. 1ª. ed. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2003. p. 15-45.
  2. BARRENTO, João. O gênero intranquilo: anatomia do ensaio e do fragmento. Lisboa: Assírio & Alvim, 2010.
  3. BENOÎT, François. I'nstitut d'art de L'Université de Lille. Revue de Synthèse Historique, Paris, XXVIII-1, fev. 1914. p. 59-62.
  4. BERGSON, Henri. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
  5. FIEDLER, Konrad. De la esencia del arte. Buenos Aires: Editorial Nueva Visión, 1958.
  6. FOCILLON, Henri. Vie des formes. Paris: Librairie Ernest Leroux, 1934.
  7. ______. Vida das Formas: seguido de elogio da mão. Rio de Janeiro: Zahar, 1983.
  8. FONSECA, Lorenna. Henri Focillon: O Formalismo na História da Arte Francesa. Monografia – Departamento de História, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.
  9. ______. O problema do tempo na obra de arte: Releituras de Henri Focillon. ARS (São Paulo), 19(41), 2021, 166-212. Disponível em: < https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/174836 >
  10. WHITE, Hayden. Teoria da Literatura e a escrita da história. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 7, n. 13, 1994, p. 23-48.