Convergences and divergences of the European model of the Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación (CRAI) in relation to Brazilian university libraries¹

Authors

Keywords:

University library, CRAI, Information and Communication Technologies, REBIUN, SIBi/USP

Abstract

With the advent of globalization, the teaching-learning process at university is undergoing a number of changes and the development of university libraries must be included in this context in order to facilitate access to and dissemination of information resources. The European model of the Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación (CRAI), highlighting its characteristics, philosophy, organization and services, contributes to the improvement of university libraries, opting for a model that prioritizes the use of technology. In this respect, this article presents the convergences and divergences between Brazilian and Spanish university libraries, based on research carried out in both realities. It concludes that bringing the reality of Brazilian university libraries closer to that experienced by Spanish CRAIs involves adaptations aimed at making better use of Information and Communication Technologies (ICTs), different configurations of administrative structures and cultural changes among those involved (administrators, librarians and users) with university libraries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cláudio Marcondes de Castro Filho, University of São Paulo

    Professor Doutor e Coordenador do Curso de Ciências da Informação e Documentação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.

  • Waldomiro Vergueiro, University of São Paulo

    Professor Doutor Titular e Vice-chefe do Departamento de Biblioteconomia e Documentação da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo.

References

ABRAM, Stephen K. Planning for the next wave of convergence. Computers in Libraries, Westport, v. 20, n. 4, p. 46-53, Apr. 2000.

AREA MOREIRA, Manuel. De las bibliotecas universitárias a los centros de recursos para el aprendizaje y la investigación. Madrid: CRUE, 2005. (REBIUN documentos de trabajo)

BALAGUÉ MOLA, Núria. La biblioteca universitaria, centro de recursos para el aprendizaje y la investigación: una aproximación al estado de la cuestión en España. Madrid: 2003. Disponível em: <http://biblioteca.uam.es/documentos/Jornadas_REBIUN /3%20-%20biblioteca_universitaria_CRAI.pdf>. Acesso em: 28 out. 2009.

DOMINGUEZ AROCA, Maria Isabel. La biblioteca universitaria ante el nuevo modelo de aprendizaje: docentes y bibliotecarios, aprendamos juntos porque trabajamos juntos. Revista de Educación a Distancia, Murcia, v. 4, n. 4, 2005. Disponível em: <http://www.um.es/ead/red/M4/>. Acesso em: 18 out. 2009.

GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, mar./abr. 1995.

MARTÍNEZ, Didac. El centro de recursos para el aprendizaje e investigación: un novo modelo de biblioteca para el siglo XXI. Educación y Biblioteca, Madrid, v. 16, n. 144, p. 98–108, nov./dic., 2004.

MIGUEL DÍAZ, Mario de. Cambio de paradigma metodológico en la educación superior exigencias que conlleva. Cuadernos de integración Europea, Logroño, sept., 2005. Disponível em: <http://www.cuadernosie.info>. Acesso em: 20 out. 2009.

MOSCOSO, Purificación. La nueva misión de las bibliotecas universitarias ante el Espacio Europeo de Enseñanza Superior. In: JORNADAS REBIUN, 2003. Disponível em:<http://biblioteca.uam.es/documentos/Jornadas_REBIUN/4%20-%20nueva_mision _ bibliotecas.pdf>. Acesso em: 16 out. 2009.

TALADRIZ MÁZ, Margarita. Estrategias bibliotecarias para ele fomento del aprendizaje. Boletín de la Confederación de Asociaciones de Archiveros Bibliotecarios Museólogos y Documentalistas, Madrid, t. 54, n. 1/2, p, 273-280, enero/jun. 2004.

YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005. 212 p

Published

2011-08-25

Issue

Section

Artigos Originais

How to Cite

FILHO, Cláudio Marcondes de Castro; VERGUEIRO, Waldomiro. Convergences and divergences of the European model of the Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación (CRAI) in relation to Brazilian university libraries¹. Bibliotecas Universitárias: pesquisas, experiências e perspectivas, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 31–40, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistarbu/article/view/3061. Acesso em: 8 dec. 2025.