The role of University Libraries in Knowledge Management: a comprehensive conception
Keywords:
Knowledge Management, Libraries, University libraryAbstract
Knowledge Management as a strategic factor for the competitiveness of libraries, in this unstable scenario of transformation of information media and intensive use of information and communication technologies, is urgent. To this end, we contextualize its application in libraries, using four aspects (competitive scenario; conceptual aspects; relevant skills and competences; and user needs and information competence). Next, through a literature review, important references are brought up, focusing on University Libraries, discussing their role and suggesting a conception of their performance in Knowledge Management in an integrated way. The conclusion is that University Libraries, through their managers, need to engage in this path, which is still unconventional and full of challenges, with the support of associations and committees in the area to define strategies, criteria and partnerships, so that support for the implementation of Knowledge Management in University Libraries is holistic.
Downloads
References
BEM, R. M. de. Framework de Gestão do Conhecimento para bibliotecas universitárias. 2015. 344p. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento)-Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015. Disponível em: <http://tede.ufsc.br/teses/PEGC0364-T.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2015.
BEM, R. M. de;COELHO, C. C. de S. R. Aplicações da Gestão do Conhecimento na área de biblioteconomia e ciência da informação: uma revisão sistemática. Brazilian Journal of Information Science, Marília, v. 7, n. 1, p. 69-97, jan../jun. 2013. Disponível em: <http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/bjis/article/view/2987>.Acesso em: 11 set. 2013.
Carta de Marília. In: SEMINÁRIO DECOMPETÊNCIA EM INFORMAÇÃO, 3., 2014, Marília. [Carta...].UNESP; UNB; IBICT: Marília, 2014. Disponível em: <http://www.valentim.pro.br/GICIO/Textos/Carta_de_Marilia_Portugues_Final.pdf>. Acesso em: 10 dez. 2014.
CARVALHO, I. C. L. A socialização do conhecimento no espaço das bibliotecas universitárias. Niterói: Intertexto: Rio de Janeiro: Interciência, 2004.
CHE RUSULI, M. S.; TASMIN, R.; TAKALA, J. the impact of structural approach on knowledge management practice (KMP) at Malaysian University Libraries. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, v. 6, n. 10, p. 122-128, 2012. Disponível em: <http://www.ajbasweb.com/ajbas/2012/October/122-128.pdf>. Acesso em: 25 abr. 2013.
DANESHGAR, F.; PARIROKH, M. An integrated customer knowledge management framework for academic libraries. The Library Quarterly, v. 82, n. 1, p. 7-28, jan. 2012. Disponível em: <http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=lih&AN=69861166&lang=pt-br&site=ehost-live>. Acesso em: 17 abr. 2013.
DAVENPORT, T. H.; PRUSAK, L. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. 4. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1998.
DUDZIAK, E. A. A information literacy e o papel educacional das biblitoecas. 173 f. 2001. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação)-Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001. Disponível em: <http://cmapspublic.ihmc.us/rid=1KR7VCSQX-236FRSG-5T42/DUDZIAK(2001)-Dudziak2.pdf>. Acesso em: 1 jul. 2013.
DUDZIAK, E. A.Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciencia da Informação,Brasília, v. 32, n.1, p. 23-35, jan./abr. 2003. Disponívelem: <http://www.scielo.br/pdf/ci/v32n1/15970.pdf>. Acesso em: 1ºjul. 2013.
FERGUSON, S. Information literacy and its relashionship to knowledge management. Journal of Information Literacy, v. 3, n. 2, p. 6-24, 2009. Disponível em: <http://ojs.lboro.ac.uk/ojs/index.php/JIL/article/view/PRA-V3-I2-2009-1>. Acesso em: 19 abr. 2013.
FERGUSON, S.; HIDER, P.; LLOYD, A. Arelibrarianstheultimateknowledgemanagers?Astudyofknowledge,skills,practiceandmindset.Australian Library Journal, v. 57, v. 1, p. 39-62, feb. 2008. Disponível em: <http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=lih&AN=31504718&lang=pt-br&site=ehost-live>. Acesso em: 25 abr. 2013.
GREENE, A. From Library to KnowledgeCenter: building a website to the community. Library Philosophy & Practice: introduce a new building, v. 9, n. 1, p. 1-17, 2006.
JAIN, P. An empirical study of knowledge management in academic libraries in East and Southern Africa. Library Review, v. 56,n. 5, p. 337-392, 2007. Disponível em: . Acesso em: 14 abr. 2013.
JAIN, P.Knowledge Management in Academic Libraries and Information Centres: a case of University Libraries. Journal of Information & Knowledge Management,v. 12, n. 4, p. 1-13, 2013. Disponível em: <http://dx.doi.org/ 10.1142/S0219649213500342>. Acesso em: 29 abr. 2014.
KEBEDE, G. Knowledge management: an information science perspective. International Journal of Information Management, v. 30, p. 416-424, 2010. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2010.02.004>. Acesso em: 12 abr. 2013.
MAVODZA, J.; NGULUBE, P. Exploring the use of knowledge management practices in anacademic library in a changing information environment. Library & Information Association of South Africa, v. 77, n. 1, p. 15-25, 2011. Disponível em: <http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=lih&AN=65123316&lang=pt-br&site=ehost-live>. Acesso em: 25 abr. 2013.
MCGOWN, K. A. Knowledge management in the twenty-first century: the role of the academic librarian. 2000. 132 p. Dissertação (Mestrado em Educação)–University of Saint Thomas, Minnesota, 2000. Disponível em: <http://search.proquest.com/pqdtft/docview/304672944/13EE2576D856252AF3E/1?accountid=26642>. Acesso em: 25 jun. 2013.
MIRANDA, A. C. D. Bibliotecas universitárias como gestoras do conhecimento em instituições federais de ensino superior: proposta de diretrizes. 2010. 188 p. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento)-Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010. Disponível em: <http://btd.egc.ufsc.br/wp-content/uploads/2010/10/Angelica-Miranda.pdf>. Acesso em: 25 jun. 2013.
MITTROWANN, A. Strategic, digital, human: the library of the future: aview international developments by a German Library Supplier. Public Library Quarterly, v. 28, p. 193-203. DOI: 10.1080/01616840903106949.Disponível em: <http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/01616840903106949#.UfpnpNKKKSo>. Acesso em: 1ºago. 2013.
NAZIM, M; MUKHERJEE, B. Knowledge management competencies required among library and information science professionals: an Indian perspective. Library Review, v. 62, n. 6/7, 2013, p. 375-387. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1108/LR-02-2013-0025>. Acesso em: 2 dez. 2014.
O’FARRIL, R. T. Information literacy and knowledge management at work: conceptions of effective information use at NHS24. Journal of Documentation, v. 66, n. 5, p. 706-733, 2010. Disponível em: . Acesso em: 24 abr. 2013.
RAMOS, M. C. L. Diretrizes para produção do conhecimento em bibliotecas universitárias. Florianópolis, 2012, 289 p. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) –Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012. Disponível em: <http://btd.egc.ufsc.br/?p=1324>. Acesso em: 24 jun. 2013.
ROKNUZZAMAN, Md.; UMEMOTO, K. How library practitionersview knowledge management in libraries: a qualitative study. Library Management, v. 30, n. 8/9, p. 643-656, 2009. Disponível em: . Acesso em: 12 abr. 2013.
SARRAFZADEH, M.; MARTIN, B.; HAZERI, A. Knowledge management and its potential applicability for libraries. Library Management, v. 31, n. 3, p. 198-212, 2010. Disponível em: . Acesso em: 15 abr. 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Bibliotecas Universitárias: pesquisas, experiências e perpectivas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Bibliotecas Universitárias: pesquisas, experiências e perspectivas adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
This license allows the content to be shared, remixed, adapted, and reused in any medium or format, including for commercial purposes, provided that proper credit is given to the original creator.
