University Library and Information Culture: the role of university extension in student assistance

Authors

Keywords:

University Library, Student assistance, Public Policy, Information culture

Abstract

This paper analyzes how university libraries and librarians can work with public policies such as student assistance. To this end, an exploratory study was carried out using semi-structured interviews with students living in university housing at the Federal University of Minas Gerais in order to verify their information and digital culture.  The results revealed essential characteristics of the relationship between the students interviewed and information and communication technologies, along with their practices for searching for and using content related to student assistance. It was also possible to outline the information culture of the students interviewed, and to problematize the role of the University Library as an active agent in accessing citizen information. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lorena Tavares de Paula, Federal University of Minas Gerais

    Doutora e mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora da Escola de Ciência da Informação da UFMG.

  • Debora Crystina Reis, Federal University of Minas Gerais

    Graduanda Biblioteconomia da Escola de Ciência da Informação da UFMG.

References

BAUER, M. W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático.3. ed. Petrópolis: Vozes, 2004. 516 p.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil–PNAES. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 20 de Jul. 2010. Seção 1. p. 5. Disponível em: <https://www.jusbrasil.com.br/diarios/6652601/pg-5-secao-1-diario-oficial-da-uniao-dou-de-20-07-2010?ref=next_button>.Acesso em:10 dez. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. REUNI 2008: Relatório do Primeiro Ano. Brasília, DF, 2009. 17p.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior –SESu: Diretoria de Políticas e Programas de Graduação, Brasília, DF, 2016.

DIAS, Maria Matilde; PIRES, Daniela. Formação e desenvolvimento de coleções de serviços de informação. São Carlos: Edufscar, 2003.p.57.

FIGUEIREDO, Nice M. Aspectos especiais de estudos de usuários. Ciência da Informação, v. 12, n. 2, p. 43–57, jul./dez. 1983.

FREITAS, Sonia Marli Barbosa. Os serviços de extensão das bibliotecas como apoio ao processo educativo das comunidades. BIBLOS, v. 9, p. 139-1001, 2009.

LAVILLE, C.; DIONNE, J.; SIMAN, L. M. C. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em Ciências Humanas. Porto Alegre: Artmed, 1999. 340 p.

MARTELETO, R. M. Cultura informacional: construindo o objeto informação pelo emprego dos conceitos de imaginário, instituição e campo social. Ciência da Informação, Brasília, v. 24, n. 1, 1995.

MATTELART, A. História da sociedade da informação. São Paulo: Loyola, c2002. 197 p.

MIRANDA, A.; SIMEÃO, E. Informação e tecnologia: conceitos e recortes. Brasília: UnB, Departamento de Ciência da Informação e Documentação, 2005. 257 p.

WERTHEIN, Jorge. A sociedade da informação e seus desafios. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 2, p. 71-77, 2000.

Published

2018-05-23

Issue

Section

Artigos

How to Cite

DE PAULA, Lorena Tavares; REIS, Debora Crystina. University Library and Information Culture: the role of university extension in student assistance. Bibliotecas Universitárias: pesquisas, experiências e perspectivas, Belo Horizonte, v. 4, n. 1, p. 20–35, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistarbu/article/view/3109. Acesso em: 8 dec. 2025.