University Library and Information Culture: the role of university extension in student assistance
Keywords:
University Library, Student assistance, Public Policy, Information cultureAbstract
This paper analyzes how university libraries and librarians can work with public policies such as student assistance. To this end, an exploratory study was carried out using semi-structured interviews with students living in university housing at the Federal University of Minas Gerais in order to verify their information and digital culture. The results revealed essential characteristics of the relationship between the students interviewed and information and communication technologies, along with their practices for searching for and using content related to student assistance. It was also possible to outline the information culture of the students interviewed, and to problematize the role of the University Library as an active agent in accessing citizen information.
Downloads
References
BAUER, M. W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático.3. ed. Petrópolis: Vozes, 2004. 516 p.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil–PNAES. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 20 de Jul. 2010. Seção 1. p. 5. Disponível em: <https://www.jusbrasil.com.br/diarios/6652601/pg-5-secao-1-diario-oficial-da-uniao-dou-de-20-07-2010?ref=next_button>.Acesso em:10 dez. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. REUNI 2008: Relatório do Primeiro Ano. Brasília, DF, 2009. 17p.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior –SESu: Diretoria de Políticas e Programas de Graduação, Brasília, DF, 2016.
DIAS, Maria Matilde; PIRES, Daniela. Formação e desenvolvimento de coleções de serviços de informação. São Carlos: Edufscar, 2003.p.57.
FIGUEIREDO, Nice M. Aspectos especiais de estudos de usuários. Ciência da Informação, v. 12, n. 2, p. 43–57, jul./dez. 1983.
FREITAS, Sonia Marli Barbosa. Os serviços de extensão das bibliotecas como apoio ao processo educativo das comunidades. BIBLOS, v. 9, p. 139-1001, 2009.
LAVILLE, C.; DIONNE, J.; SIMAN, L. M. C. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em Ciências Humanas. Porto Alegre: Artmed, 1999. 340 p.
MARTELETO, R. M. Cultura informacional: construindo o objeto informação pelo emprego dos conceitos de imaginário, instituição e campo social. Ciência da Informação, Brasília, v. 24, n. 1, 1995.
MATTELART, A. História da sociedade da informação. São Paulo: Loyola, c2002. 197 p.
MIRANDA, A.; SIMEÃO, E. Informação e tecnologia: conceitos e recortes. Brasília: UnB, Departamento de Ciência da Informação e Documentação, 2005. 257 p.
WERTHEIN, Jorge. A sociedade da informação e seus desafios. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 2, p. 71-77, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Bibliotecas Universitárias: pesquisas, experiências e perspectivas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Bibliotecas Universitárias: pesquisas, experiências e perspectivas adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
This license allows the content to be shared, remixed, adapted, and reused in any medium or format, including for commercial purposes, provided that proper credit is given to the original creator.
