"Duas Canções" - Op. 17 by Oscar Lorenzo Fernândez

Resources for Interpretation and Performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1.1.2023.48619

Keywords:

Performance Practices, Brazilian Art song, Oscar Lorenzo Fernândez, Duas Canções - Op.17

Abstract

Through this article we aim to offer subsidies for the construction of the interpretation of Duas Canções - Op. 17, by the modernist composer Oscar Lorenzo Fernândez. As theoretical-methodological references, we highlight the works of IGAYARA (1997), KIMBALL (2007), MARIZ (2002), PEDROSA DE PÁDUA (2009), SANTOS (2011) and MAINHARD (2014). Among the main conclusions, we mention the relevance of this work as a source for academic research, the pedagogical use of information, and the dissemination of the Brazilian Art song.

Author Biography

  • Veruschka Bluhm Mainhard, Federal University of Rio de Janeiro (Brazil) - UFRJ

    A versatile musician, with a master's degree in baroque transverse flute and early music from the Hooge School voor Muziek in Kunst Utrecht (Holland), Veruschka Mainhard has studied singing with Carol McDavit and Martha Herr in Brazil and Marianne Blok in Holland. She also trained in Germany at the Staatliche Musikhochshcule Karlsruhe with Roland Hermann and in France at the Calouste Gulbenkian Foundation with Jorge Chaminé. He has performed as a soloist and chamber musician in Brazil, Germany, Holland, France and the Netherlands Antilles in operas, oratorios, cantatas and recitals, and has recorded several albums and programs for radio and TV. She has taken part in several Biennials of Contemporary Music and has premiered several works written for her voice. Veruschka Mainhard is Professor of Diction and Singing at the UFRJ School of Music and vocal coach for the Sacra Vox Vocal Ensemble.

References

- Livros

KIMBALL, Carol. Song: A Guide to Art Song, Style and Literature. Milwaukee, Wisconsin: Hal Leonard, 2005.

MARIZ, Vasco. A canção brasileira de câmara. 6ª ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 2002.

NEVES, José Maria. Música contemporânea brasileira. São Paulo: Ricordi Brasileira, 1981.

TAVARES, Adelmar. Noite cheia de estrelas. Luz dos meus olhos (Myriam). Rio de Janeiro: Empreza Graphica Editora-Paulo, Pongetti & C, 1928.

TAVARES, Adelmar. Poesias completas. Rio de Janeiro: Editora A Noite, 1958.

- Dissertações ou Teses

HANNUCH, Sheila Minatti. A nasalidade no português brasileiro cantado: um estudo sobre a articulação e representação fonética das vogais nasais no canto em diferentes contextos musicais. São Paulo, 2012. 103 fl. Dissertação (Mestrado em Música). Programa de Pós Graduação do Departamento de Música da Universidade Estadual Paulista, 2012.

PEDROSA DE PÁDUA, Mônica. Imagens de brasilidade nas canções de câmara de Lorenzo Fernandez: uma abordagem semiológica das articulações entre música e poesia. Belo Horizonte, 2009. Tese (Doutorado em Letras) Programa de Pós-Graduação em Letras: Estudos Literários, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

SANTOS, Lenine. O canto sem casaca: propriedades pedagógicas da canção brasileira e seleção de repertório para o ensino de canto no Brasil. São Paulo, 2011. 479 f. Tese (Doutorado em Música). Programa de Pós Graduação em Música, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2011.

- Artigo em Periódico

KAYAMA, Adriana Giarola; CARVALHO, Flávio; CASTRO, Luciana Monteiro de; HERR, Martha; RUBIM, Mirna; PÁDUA, Mônica Pedrosa de; MATTOS, Wladimir. “PB cantado: normas para a pronúncia do português brasileiro no canto erudito”. Opus: Revista da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música – ANPPOM, Goiânia, v. 13, n. 2, p. 16-38, dez. 2007.

- Correspondência

FERNÂNDEZ, Oscar Lorenzo. [Correspondência]. Destinatário: Mário de Andrade. São Paulo, 12 set. 1931. São Paulo: Instituto de Estudos Brasileiros, IEB/USP.

- Partitura publicada

FERNÂNDEZ, Oscar Lorenzo. Duas canções: Noite cheia de estrelas, Op.17, nº1. Rio de Janeiro: Edição Bevilacqua, s.d. 1 partitura (5p.). Canto e piano.

FERNÂNDEZ, Oscar Lorenzo. Duas canções: Mãos frias, Op.17, nº2. Rio de Janeiro: Edição Bevilacqua, s.d. 1 partitura (5p.). Canto e piano.

FERNÂNDEZ, Oscar Lorenzo. Duas canções: Noite cheia de estrelas, Op.17, nº1. São Paulo: Irmãos Vitale, 1943. 1 partitura (3p.). Canto e piano.

FERNÂNDEZ, Oscar Lorenzo. Duas canções: Mãos frias, Op.17, nº2. São Paulo: Irmãos Vitale, 1943. 1 partitura (5p.). Canto e piano.

FERNÂNDEZ, Oscar Lorenzo. Duas canções: Noite cheia de estrelas, Op.17, nº1.Editorada por MAINHARD no software Finale 2014. 1 partitura (4p.). Canto e piano.

FERNÂNDEZ, Oscar Lorenzo. Duas canções: Mãos frias, Op.17, nº2. Editorada por MAINHARD no software Finale 2014. 1 partitura (4p.). Canto e piano.

- Partitura manuscrita

FERNÂNDEZ, Oscar Lorenzo. Duas canções: Noite cheia de estrelas, Op.17, nº1. Rio de Janeiro, 1925. Partitura manuscrita (voz e quarteto de cordas).

FERNÂNDEZ, Oscar Lorenzo. Duas canções: Mãos frias, Op.17, nº2. Rio de Janeiro, 1925. Partitura manuscrita (voz e quarteto de cordas).

Published

2023-12-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

"Duas Canções" - Op. 17 by Oscar Lorenzo Fernândez: Resources for Interpretation and Performance. (2023). Journal of Brazilian Erudite Vocal Music, 1(1), 1-27. https://doi.org/10.35699/1.1.2023.48619

Similar Articles

1-10 of 11

You may also start an advanced similarity search for this article.