From effective teacher to uberized teacher

the contractual precariousness of brazilian teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2021.29404

Keywords:

Teaching work, Uberization, Temporary contract

Abstract

A new economic order emerges in the structural crisis of capital, neoliberalism, which resumes market regulation, imposing a profound restructuring of production from the 1970s onwards, bringing significant changes to the world of work. New work modalities emerged in the early 21st century from this setting with the drive of Informational and Communication Technologies (ICT). As an illustration of this current capitalist facet, we highlight Uber, which brought a neologism (“work uberization”) due to its representative specificity. In the same vein, over the last few decades, teaching education and work have been swept away by the neoliberal ideology expressed by the World Bank’s influence on education and the quantitative growth of non-permanent teachers in Primary Education in the Brazilian public school system. This paper aims to reflect on the trend towards the work uberization of Brazilian teachers. We adopted bibliographical, documental, and legal research as a theoretical-methodological procedure anchored in a critical perspective to achieve the proposed objectives. We identified, comparatively, the growth of temporary and substitute work contracts of public-school teachers and the uberized nature of teaching work, showing the similarities and differences mediated by precariousness evidenced by the contractual weakness of these modalities. We concluded that the guidelines imposed by the productive restructuring promoted by the capital crisis gained new contours with the intensive use of technology, creating a setting of flexibilization, instability, precariousness, and impoverishment for the working class.

Author Biographies

  • Lívia Romero de Moura, Universidade Federal do Ceará

    Mestra em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Pós-graduação em Gestão Empresarial Estratégica pela Universidade 7 de Setembro (UNI7), Graduação em Psicologia pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR) e em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

  • Maria das Dores Mendes Segundo, Universidade Estadual do Ceará

    Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Mestre em Economia Rural pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Graduação em Economia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora Associada vinculada ao Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

  • Cássio Adriano Braz de Aquino, Universidade Federal do Ceará

    Doutor em Psicologia Social pela Universidad Complutense de Madrid, Mestre em Psicologia pela Universidad Complutense de Madrid, Mestre em Administração pela Universidade Federal da Paraíba (UFPA). Graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e em Administração pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Professor titular vinculado ao Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Ceará (UFC)

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Published

2022-02-03

Issue

Section

ARTIGOS

How to Cite

From effective teacher to uberized teacher: the contractual precariousness of brazilian teachers. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 30, n. 3, p. 67–85, 2022. DOI: 10.35699/2238-037X.2021.29404. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/29404. Acesso em: 18 dec. 2024.

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