Problematics in brazilian teaching work

a literature review from ergological perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2021.32554

Keywords:

Teaching work in Brazil, Teaching work activity, Ergology

Abstract

This paper was aimed to identify the major problems experienced in teaching work in recent Brazilian studies from an ergological theoretical-analytical perspective. An integrative literature review was conducted to this end. The theoretical framework used was based on assumptions and concepts from Ergology. The selected articles are indexed in Scielo Brasil, CAPES, BVS Brasil and Revista Ergologia, and they contemplate Brazilian research that was developed over a period of five years – between 2014 and 2019. The results show several problems recently experienced by Brazilian professors. The problems were grouped and analyzed by three distinct themes: 1) Prescriptions of work; 2) Work organization; and, 3) Confrontation between knowledge. The results show that it is necessary to produce knowledge from the management of the activity for the positive transformation of teaching work.

Author Biographies

  • Mariana Ramos de Melo, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

    Doutoranda e Mestre em Administração pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES); Graduação em Administração pela Universidade Federal de Viçosa (UFV); Graduação em Ciências Contábeis pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC MG); Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

  • Mônica de Fatima Bianco, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

    Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade de São Paulo (POLI-USP); Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); Graduação em Engenharia de Produção pela Universidade de São Paulo (EESC-USP); Professora Titular do Departamento de Administração da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

  • Priscilla de Oliveira Martins-Silva, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

    Doutora e Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES); Graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES); Professora do Departamento de Administração da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

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Published

2021-09-20

Issue

Section

ARTIGOS

How to Cite

Problematics in brazilian teaching work: a literature review from ergological perspective. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 30, n. 2, p. 103–119, 2021. DOI: 10.35699/2238-037X.2021.32554. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/32554. Acesso em: 24 dec. 2025.