Initial formation on career plans from teaching courses
a compared analysis of cases in Paraná
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2023.41320Keywords:
Teaching career plans, Initial formation, Teacher ValorizationAbstract
The present article presents parti al results from a research regarding the dimension of teaching career plans’. Considering teacher’s initial formation in order to teach in different cities throughout Paraná, three cities were chosen to be analyzed as exemplary cases: Itaperuçu, Pinhais and Quatro Barras. The main conclusions show that high school teaching courses are offered only because these cities have openings, and the openings only exist because there are such courses.
References
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Relatório do 3º ciclo de monitoramento das metas do Plano Nacional de Educação – 2020: sumário executivo. Brasília, 2020.
Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório do 4º ciclo de monitoramento das metas do Plano Nacional de Educação – 2022 – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2022.
BRASIL. Lei N° 13.005 de junho de 2014 - Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014 Acesso em: 19 set. 2022.
BRASIL. Lei Nº 11.738 de 16 de Julho de 2008. Lei do Piso Salarial Profissional Nacional. Brasília, DF, 2008.
BRASIL. Resolução nº 2, de 28 de maio de 2009. Fixa as Diretrizes Nacionais para os Planos de Carreira e Remuneração dos Profissionais da Educação Básica Pública. Brasília, 2009.
FERNANDES, Maria Dilnéia Espíndola. RODRIGUEZ, Margarita Victoria. O processo de elaboração da lei nº 11.738/2008 (lei do piso salarial profissional nacional para carreira e remuneração docente): Trajetória, disputas e tensões. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.41, p. 88-101, mar2011 - ISSN: 1676-2584.
Ferreira Jr. A,, Bittar M. A ditadura militar e a proletarização dos professores. Educação & Sociedade [Internet]. 2006; 27(97):1159-1179. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87313710005.
FIGUEIREDO, Gil Vicente Reis. A Emenda Constitucional 95: empecilhos para cumprir o PNE. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 26, p. 465-480, mai./ago. 2019.
FREITAS, Helena Costa Lopes de. PNE e a Formação de Professores: Contradições e desafios. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 8, n. 15, p. 427-446, jul./dez. 2014.
GROCHOSKA. Marcia Andreia. Políticas educacionais e a valorização do professor: carreira e qualidade de vida dos professores de educação básica do município de São José dos Pinhais/PR. 2015. Tese (Doutorado em Educação) - Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015.
GOUVEIA, A. B.; FERNANDES, Maria Dilnéia Espíndola. Agenda sindical de professores da Educação Básica: desafios postos a partir do Piso Salarial Profissional Nacional. Práxis Educativa (UEPG. online), v. 14, p. 84-98, 2019.
GOUVEIA, A. B; FERRAZ, M. A. S A valorização do magistério como uma dimensão da qualidade da educação: uma mirada sobre o debate sindical. Em Aberto, Brasília, v.33, n109, p.133-148, 2021
MASSON, Gisele. Requisitos essenciais para a atratividade e a permanência na carreira docente. Educ. Soc., Campinas, v.38, nº 140, p.849-864, jun-set., 2017.
OLIVEIRA, Michele Jiombra Alves. Formação de professores e valorização do magistério: Uma análise dos planos de carreira dos municípios paranaenses. Orientadora: Andréa Barbosa Gouveia. 2018. 64 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Curso de Pedagogia, Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018.
SUPIOT, A. Crítica do direito do trabalho. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2016.
VIEIRA, J. D. Piso Salarial para os educadores brasileiros: quem toma Partido? São Paulo: Autores Associados, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Trabalho & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
