Work and formation of subjectivity in industry 4.0
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2024.52573Keywords:
Work, Education, Industry 4.0Abstract
The article analyzes, through a literature review, scientific productions that discuss the relationship between work, education and the formation of subjectivity in the context of Industry 4.0. Based on dialectical historical materialism, the objective was to analyze the aspects of the industrial pedagogical project of the so-called Industry 4.0, seeking to understand the treatment given to the formation of workers' subjectivity. The analysis concludes that the advent of the Industry 4.0 program implies the renewal of class conflict mediation mechanisms in the educational field from the perspective of flexible models of productive organization characterizing a permanent productive restructuring. It is also identified that this pedagogical project ratifies the pragmatic, immediate and interested character of human formation of the new pedagogical configurations typical of Industry 4.0 through new devices for the subjective mobilization of workers.
References
ABBAD, Gardênia; LIMA, Geny Bárbara do Carmo; VEIGA, Maria Raimunda Mendes da. Implantação de um sistema de avaliação de desempenho: métodos e estratégias. Revista de Administração, v. 31, n. 3, p. 38-52, 1996. Disponível em: Repositório Institucional da UnB: Implantação de um sistema de avaliação de desempenho: métodos e estratégias. Acesso em: 14 jun. 2023.
ALVES, Giovanni. O novo (e precário) mundo do trabalho: reestruturação produtiva e crise do sindicalismo. São Paulo: Boitempo, 2000.
ALVES, Giovanni. Trabalho e subjetividade: o espírito do toyotismo na era do capitalismo manipulatório. São Paulo: Boitempo, 2011.
ANTUNES, Ricardo. Trabalho intermitente e uberização do trabalho no limiar da Indústria 4.0. In: ANTUNES, Ricardo. Uberização, trabalho digital e Indústria 4.0. São Paulo: Boitempo, 2020. [recurso eletrônico]
ARAUJO, Ronaldo Marcos de Lima. As referências da pedagogia das competências. Perspectiva, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 497–524, 2004. DOI: 10.5007/%x. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9664. Acesso em: 18 mai. 2023.
CARVALHO, Eduardo dos Santos de Sá; DUARTE FILHO, Nemésio Freitas. Proposta de um sistema de aprendizagem móvel com foco nas características e aplicações práticas da indústria 4.0. RISTI, Porto , n. 27, p. 36-51, jun. 2018. Disponível em http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952018000200004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 15 jun. 2023.
CORDEIRO, Marcelo de Moraes; POZZO, Danielle Nunes. O processo de inovação na educação: um estudo em uma organização educacional. Revista Gestão e Desenvolvimento, [S. l.], v. 12, n. 2, 2015. DOI: 10.25112/rgd.v12i2.343. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistagestaoedesenvolvimento/article/view/343. Acesso em: 14 jun. 2023.
DUARTE, Newton. Vigotski e o" aprender a aprender": crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas: Editora Autores Associados, 2001.
DUARTE, Newton. A individualidade para-si: contribuição a uma teoria histórico-social da formação do indivíduo. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
DURAND, Jean-Pierre. La fabrique de l’homme nouveau: travailler, consomer et se taire? Lormont: Le Bord de l’eau, 2017.
MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. Livro I. São Paulo: Boitempo, 2013.
MENDOZA JURADO, Helmer Fellman. Digitalizacion de la educación en ingeniería: del aprendizaje con base tecnológica a la educación inteligente. Edu. Sup. Rev. Cient. Cepies, La Paz , v. 6, n. 1, p. 39-50, marzo 2019 Disponível em: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2518-82832019000100009&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 14 jun. 2023.
MÉSZÁROS, István. A crise estrutural do capital. São Paulo: Boitempo, 2009.
FERREIRA, Pedro José Gabriel; BONILLA, Silvia Helena; GONÇALVES, Rodrigo Franco; FRUGOLI, Alexandre D; FRUGOLI, Pedro Américo; PAPALARDO, Fábio; SACOMANO, José B. Indústria 4.0: modelo de ensino para formação de engenheiros de produção. Revista de Ensino de Engenharia, Brasília, v. 38, n. 3, p. 93-105, 2019. Disponível em: http://revista.educacao.ws/revista/index.php/abenge/article/view/1554. Acesso em: 25 agosto 2020. Acesso em 11 ago. 2023.
GOMEZ, Carlos Minayo. Processo de trabalho e processo de conhecimento. In: GOMEZ, Carlos Minayo. et al. (Orgs) Trabalho e conhecimento: dilemas na educação do trabalhador. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012, p. 59-82.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. v. 4. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
GROHMANN, R. Plataformização do trabalho: entre dataficação, financeirização e racionalidade neoliberal. Revista Eletrônica Internacional de Economia Política da Informação da Comunicação e da Cultura, São Cristovão, v. 22, n. 1, p. 106–122, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/eptic/article/view/12188. Acesso em: 9 maio. 2023.
IGLESIA VILLASOL, María Covadonga de la. Caja de herramientas 4.0 para el docente en la era de la evaluación por competencias. Innov. educ. (Méx. DF), México, v. 19, n. 80, p. 93-112, agosto 2019. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732019000200093&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 19 out. 2022.
LESSA, Sérgio. Lukács, trabalho e classes sociais. In: ROIO, Marcos Del. (Org) György Lukács e a emancipação humana. São Paulo: Boitempo; Marília: Oficina Universitária, 2013, p. 59-72.
LESSA, Sérgio. Trabalho e proletariado no capitalismo contemporâneo. São Paulo: Cortez, 2007.
MARTINS, Lígia Márcia; LAVOURA, Tiago Nicola. Materialismo histórico-dialético: contributos para a investigação em educação. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 34, n. 71, p. 223-239, set./out. 2018.
NOGUEIRA, Cláudia Mazzei. A saúde das trabalhadoras do telemarketing e o trabalho on-line. In: ANTUNES, Ricardo. Uberização, trabalho digital e Indústria 4.0. São Paulo: Boitempo, 2020. [recurso eletrônico]
OLIVEIRA, Ramon de. Empregabilidade e competencia: conceitos novos sustentando velhos interesses. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 5, p. 50–63, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9147. Acesso em: 10 ago. 2023.
PINTO, Geraldo Augusto. A Indústria 4.0 na cadeia automotiva: a Mercedes-Benz em São Bernardo do Campo. In: ANTUNES, Ricardo. Uberização, trabalho digital e Indústria 4.0. São Paulo: Boitempo, 2020. [recurso eletrônico]
PEDROZA FLORES, René. La universidad 4.0 con currículo inteligente 1.0 en la cuarta revolución industrial. RIDE. Rev. Iberoam. Investig. Desarro. Educ, Guadalajara , v. 9, n. 17, p. 168-194, dic. 2018. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672018000200168&lng=es&nrm=iso. Acesso em 09 jun. 2022.
SARTORI, Gisele; ZANOTTO, Mayara Pires; FACHINELLI, Ana Cristina. Liderança em tempos de indústria 4.0: Novos papéis para um Novo Perfil?. Conferências UCS - Universidade de Caxias do Sul, XVIII Mostra de Iniciação Científica, Pós-graduação, Pesquisa e Extensão. 2018. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/mostraucsppga/xviiimostrappga/paper/view/6022. Acesso em: 22 set. 2023.
SILVA, Bruno Ramos; ROA, Thiago. GIANNINI, Helio. BOTELHO, Wagner. QUINTINO, Luis F.. MENEGATTI, Valter. As Necessidades de qualificação de mão de obra na indústria 4.0. Revista Científica Semana Acadêmica. Fortaleza, ano MMXIX, Nº. 000171, 2019. Disponível em: https://semanaacademica.org.br/system/files/artigos/industria_4.0-_as_necessidades_de_qualificacao_rev.07.pdf. Acesso em: 14 jan. 2022.
SILVA, Hugo Leonardo Fonseca da. Trabalho, corporalidade e formação humana. Jundiaí: Paco, 2020.
SILVA, Maria Augusta de. Homo sapiens artificial: o profissional da quarta revolução industrial. Anais IX Congresso Brasileiro de Engenharia de Produção - CONBREPRO, 2019, Ponta Grossa. CONBREPRO 2019 - Engenharia na Indústria da Bebida, 2019. Acesso em: https://aprepro.org.br/conbrepro/2019/anais/arquivos/10202019_101048_5dac5eb8be555.pdf. Acesso em 15 mai. 2023.
SILVA, Márcio Roque dos Santos da; OLAVE, Maria Elena Leon. Contribuições das tecnologias digitais associadas à indústria 4.0 para a formação profissional. Revista Gestão e Desenvolvimento, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 82–110, 2020. DOI: 10.25112/rgd.v17i2.2047. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistagestaoedesenvolvimento/article/view/2047. Acesso em: 15 mai. 2024.
TONELO, Iuri. Uma nova reestruturação produtiva pós-crise de 2008? . In: ANTUNES, Ricardo. Uberização, trabalho digital e Indústria 4.0. São Paulo: Boitempo, 2020. [recurso eletrônico]
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Trabalho & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.