Historical-critical didactics at the center of the engine

literature teaching and active resistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2024.52637

Keywords:

Pedagogical Praxis, Literary Reading, Teacher’s work

Abstract

This paper presents and analyzes a didactic experience grounded in Historical-critical Pedagogy and Marxist aesthetics in the ambit of Literature Teaching, which happened in a public school in the year of 2018. The didactic proposal centered itself in a project dedicated to study Latin-American literature, aiming to produce a literary mural by students. Therefore, the project was taken as empiric object of analysis for a reflection centered in the appropriation of the historical-critical foundations, in the context of the concrete conditions of the public school. It was not the research’s goal to propose a step-by-step didactic sequence, but to discuss the movement relatively artisanal of appropriation and objectivation of didactic work, emphasizing determinations around a process that tried to go beyond the alienating dynamic of splitting conception and execution of work. The author considers that the article has elements of a “active resistance” by teachers, as proposed by Dermeval Saviani.

Author Biography

  • João Pedro Nardy, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)

    Doutorando em Educação Escolar pela Faculdade de Ciências e Letras da Unesp Araraquara. Mestre em Educação Escolar e graduado em Letras Português-Espanhol pela mesma instituição. Especialista em Língua Portuguesa pela Faculdade de Educação São Luís. Professor de Língua Portuguesa da rede estadual paulista de educação.

References

CARPENTIER, Alejo. O reino deste mundo. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

DUARTE, Newton. As pedagogias do "aprender a aprender" e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira De Educação, (18), 35–40, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782001000300004.

DUARTE, Newton. Entrevista com o professor Dermeval Saviani "Pedagogia Histórico-Crítica na atualidade". Colloquium Humanarum. v. 16, n. 2, p. 4–12, 2019a. Disponível em: https://doi.org/10.5747/ch.v16i2.3121

DUARTE, Newton. A catarse na didática da pedagogia histórico-crítica. Pro-posições, Campinas, v. 30, e20170035, 2019b. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0035.

DUARTE, Newton. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas: Editores Associados, 2011.

GASPARIN, João. Luiz. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2002.

LEONTIEV, Alexei Nikolaevich. El problema de la actividad en psicología (cap. III). In: LEONTIEV, Alexei Nikolaevich. Actividad, conciencia y personalidad. México: Cartago, 1984. p. 60-97.

LUKÁCS, Georg. Ensaios sobre literatura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965.

LUKÁCS, György. Para uma ontologia do ser social II. São Paulo: Boitempo, 2013.

LUKÁCS. György. Estética: a peculiaridade do estético, volume 1. São Paulo: Boitempo, 2023.

MÁRKUS, György. Antropologia e Marxismo: o conceito de “essência humana” na filosofia de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2015. 144 p.

MÁRQUEZ, Gabriel García. Os funerais da mamãe grande. Rio de Janeiro: Record, 2007.

MARTINS, Marcos Francisco; REZENDE, Andre Canevalle. A consciência filosófica na pedagogia histórico-crítica: entrevista com Dermeval Saviani. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020018, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8659525.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

NARDY, João Pedro. Ensino de literatura e pedagogia histórico-crítica: em busca do confronto com a prática na escola pública. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2022.

RELATÓRIO de estágio supervisionado de prática de ensino em Ciências Sociais III: trabalho docente e didática. 2018. 50f. Estágio. Licenciatura em Ciências Sociais. Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2018.

RÓNAI, Paulo. Prefácio: Os vastos espaços. In: ROSA, João Guimarães. Primeiras Estórias. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

ROSA, João Guimarães. Terceira Margem do Rio. In: ROSA, João Guimarães. Primeiras Estórias. Rio de Janeiro, Nova Fronteira: 2001.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

TEIXEIRA, Lucas. André. Pedagogia Histórico-crítica, a questão dos conteúdos de ensino e o problema das áreas de conhecimento: contribuições iniciais e coletivas. In: GALVÃO, Ana. Carolina. et al. (Orgs.) Pedagogia histórico-crítica: 40 anos de luta por escola e democracia. Volume 1. Campinas, SP: Autores Associados, 2022.

Published

2024-12-29

Issue

Section

ARTIGOS

How to Cite

Historical-critical didactics at the center of the engine: literature teaching and active resistance. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 33, n. 3, p. 142–153, 2024. DOI: 10.35699/2238-037X.2024.52637. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/52637. Acesso em: 8 jun. 2025.

Similar Articles

1-10 of 434

You may also start an advanced similarity search for this article.