Science teacher undergraduates and their relationship with work

a comparative analysis of socioeconomic, academic, and professional profiles

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2024.52981

Keywords:

ENADE, student-worker, Undergraduate Science Teacher Education

Abstract

This study aimed to identify the profile of 21,373 undergraduate students from teacher education courses in Chemistry, Physics and Biology and their relationships with work. From the ENADE 2017 microdata, we selected and organized 12 questions into the Socioeconomic, Academic, and Professional dimensions and we selected one question to create three student conditions, considering sociological literature: Student (0h), Student-worker (up to 20h) and Worker-student (more than 21h). Chi-square tests, graphical diagrams, and standardized residuals made it possible to visually distinguish existing associations. Considering the three dimensions, it is possible to notice that the Student is similar to the Student-Worker, mainly due to the parents' level of education and forms of study, with the vocation for a teaching being characteristic of the latter. The Worker-student differs in all aspects from the other two and is largely marked by the relationship with work and income.

Author Biographies

  • Lídia Cristina D'Agostino, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

    Cursa Pós-graduação em Engenharia de Polímeros na Faculdade de Tecnologia no SENAI Mario Amato, São Bernardo do Campo. É Licenciada em Química pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) no Instituto de Química de Araraquara

  • Luciana Massi, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

    Livre-docente em Educação em Ciências pela UNESP, Doutora em Ensino de Química pela USP, mestre em ciências pela USP e licenciada em Química pela UNESP. Atua como docente da Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara e do Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciência da Faculdade de Ciências da UNESP de Bauru

  • Carlos Henrique Aparecido Alves Moris, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

    Doutorando e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência na Faculdade de Ciências de Bauru da UNESP e licenciado em Química pelo Instituto de Química da UNESP

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Published

2024-12-29

Issue

Section

ARTIGOS

How to Cite

Science teacher undergraduates and their relationship with work: a comparative analysis of socioeconomic, academic, and professional profiles. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 33, n. 3, p. 121–141, 2024. DOI: 10.35699/2238-037X.2024.52981. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/52981. Acesso em: 24 dec. 2025.