Services and competitive advantages of Junior Organizational Psychology Enterprises in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2024.53250Keywords:
Junior Psychology Enterprises, Entrepreneurship, Professional DevelopmentAbstract
Junior Enterprises (JEs) are non-profitable organizations created and managed by undergraduate students who seek to carry out practices and services related to certain fields of activity, encouraging entrepreneurial practices [ou “the development of entrepreneurial skills” in higher-education. In Psychology courses, this type of initiative is also observed in the university training space. Thus, the objective of this study is to identify and characterize Brazilians junior Psychology enterprises. Forty-seven Psychology JEs were identified from all macroregions of the country, in which forty-five of them forty-two are affiliated with Brasil Júnior, the regulating body of these companies. It is observed that most of these companies are part of public higher education institutions, and their activities are centered mostly on Organizational Psychology. As services aimed to professional qualification, and recruitment & selection are present in 97.85% and 91.3% of the companies found, respectively. Regarding the dissemination and marketing of these organizations, the predominant presence was observed on the social network Instagram (97.87%), followed by LinkedIn (91.49%) and Facebook (80.85%). Finally, it should be noted that the number of junior Psychology companies has been increasing over the last few decades, thus deserving attention and further studies in order to evaluate their configurations, contributions to society and to the developing student.
References
ALMEIDA, Wilson Mesquita de. About the end of free public Higher Education in Brazil. Cadernos de Pesquisa, v. 49, p. 10-27, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/198053146494. Acesso em: 13 dez. 2023.
ARAGÃO, Fernanda Bôto Paz; FARIAS, Fabiola Gomes; MOTA, Márcio de Oliveira; FREITAS, Ana Augusta Ferreira de. Curtiu, comentou, comprou. A mídia social digital Instagram e o consumo. Revista Ciências Administrativas, v. 22, n. 1, p. 130-161, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2317-6369000030720. Acesso em: 22 out. 2023.
ARAÚJO, Tânia Maria de; LUA, Iracema. O trabalho mudou-se para casa: trabalho remoto no contexto da pandemia de COVID-19. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, v. 46, p. e27, 2021.Disponível em: https://doi.org/10.1590/2317-6369000030720. Acesso em: 11 nov. 2023.
BRASIL. Lei n. 13.267, de 06 de abril de 2016. Disciplina a criação e a organização das associações denominadas empresas juniores, com funcionamento perante instituições de ensino superior. Brasília, DF: Presidência da República, 2016. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13267.htm. Acesso em: 10 jun. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Censo da Educação Superior 2022. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2023. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2022/apresentacao_censo_da_educacao_superior_2022.pdf. Acesso em: 13 dez. 2023.
CAMPOS, Gabriela Enes; COSTA, Helen. Caracterização dos perfis comerciais na rede social Instagram. In: Anais do V Brazilian Workshop on Social Network Analysis and Mining. Anais [...] Porto Alegre: SBC, p. 55-66, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5753/brasnam.2016.6443. Acesso em: 22 out. 2023.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Atribuições profissionais do psicólogo no Brasil. Conselho Federal de Psicologia, 1992. Disponível em: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2008/08/atr_prof_psicologo.pdf. Acesso em: 19/12/2023.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Quem faz a Psicologia brasileira? : um olhar sobre o presente para construir o futuro : formação e inserção no mundo do trabalho : vol. II : condições de trabalho, fazeres profissionais e engajamento social. Conselho Federal de Psicologia, 1 ed. Brasília : CFP, p. 288, 2022. Disponível em: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2022/12/Censo_psicologia_Vol2.pdf. Acesso em: 19/12/2023.
CRUZ, Karla de Oliveira. Estágio em empresa júnior e carreiras de estudantes de Psicologia: das práticas do psicólogo às expectativas para o futuro profissional. 2016.Dissertação (Mestrado em Psicologia), Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
DATAREPORTAL. Digital Report 2023: Brazil. 2023. Disponível em: https://datareportal.com/reports/digital-2023-brazil. Acesso em: 22 out. 2023
DE LIMA, Juliana Ribeiro; DE OLIVEIRA, Valéria Marques; PESSOA, Yldry Souza Ramos Queiroz. Empresa júnior, seus desafios e contribuições para a formação profissional: autonarrativa de uma graduanda de psicologia. Revista Valore, v. 7, p. 7001, 2022. Disponível em: https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/1150/864. Acesso em: 10 jun. 2023.
DORNELAS, José. Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. 6. ed. São Paulo: Empreende/Atlas, 2016.
EJFGV. Sobre Nós. Empresa Júnior FGV. 2023. Disponível em: https://ejfgv.com/sobre-nos/. Acesso em: 14 dez. 2023
GAI, Maria Julia Pegoraro; COSTA, Vânia Medianeira Flores; FIALHO, Camila Borges; MARZALL,Luciana Fighera. Psicólogas empreendedoras. Revista de Psicologia da UNESP, v. 17, n. 2, p. 62-78, 2018. Disponível em: https://mail.revpsico-unesp.org/index.php/revista/article/view/288/291. Acesso em: 13 mar. 2023
GAI, Maria Julia Pegoraro; COSTA, Vânia Medianeira Flores; FIALHO, Camila Borges. Psicólogas empreendedoras: diferenciais das consultoras em Psicologia do trabalho e das organizações. Caribeña de Ciencias Sociales, 2019. Disponível em: https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/07/psicologas-empreendedoras.html. Acesso em: 13 mar. 2023.
GUIMARÃES, Marilda Ferreira; ARIEIRA, Jailson de Oliveira. O processo de recrutamento e seleção como uma ferramenta de gestão. Revista de Ciências Empresariais da UNIPAR, v. 6, n. 2, 2005. Disponível em: https://gruporh.blogspot.com/2010/11/o-processo-de-recrutamento-e-selecao.html. Acesso em: 11 nov 2023
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed., São Paulo: Atlas, 2017.
GUSSO, Helder Lima; ALVARENGA, Alexandre da Silva; NUNES, Priscila Pereira, NUNES, Maiana Farias Oliveira; LUCA, Gabriel Gomes De; OLIVEIRA, Manoela Ziebell de. Psicologia Organizacional e do Trabalho no Sul do Brasil: Características dos profissionais, da atuação e dos contextos de trabalho. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, 2019. Disponível em: https://meriva.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/16136/2/Psicologia_Organizacional_e_do_Trabalho_no_Sul_do_Brasil_Caracteristicas_dos_profissionais_da_atuacao_e_dos_contextos.pdf. Acesso em: 10 jun. 2023.
LINKEDIN. Sobre o LinkedIn. 2023. Disponível em: https://about.linkedin.com/pt-br?trk=homepage-basic_directory_aboutUrl&lr=1. Acesso em 22 out. 2023
MALTA, Deborah Carvalho; SZWARCWALD, Célia Landmann; BARROS, Marilisa Berti de Azevedo; GOMES, Crizian Saar; MACHADO, Ísis Eloah; SOUZA JÚNIOR, Paulo Roberto Borges de; ROMERO, Dalia Elena; LIMA, Margareth Guimaraes; DAMACENA, Giseli Nogueira; PINA, Maria de Fátima; FREITAS, Maria Imaculada de Fátima; WERNECK, André Oliveira; SILVA, Danilo Rodrigues Pereira da; AZEVEDO, Luiz Otávio; GRACIE, Renata. The COVID-19 Pandemic and changes in adult Brazilian lifestyles: a cross-sectional study, 2020. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 29, p. e2020407, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1679-49742020000400026. Acesso em: 10 dez. 2023.
PEREIRA, Monica Aparecida Tomé; BARROS, Lucivando Costa. Expansão das universidades federais na região nordeste a partir dos anos 2000: um olhar para os pequenos e médios municípios.In: VIII Encontro de Pesquisa Educacional em Pernambuco, 2022, Campina Grande. Anais [...] Campina Grande: Realize Editor, 2022. https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/83464. Acesso em: 14/12/2023
PEIXOTO, Adriano de Lemos Alves. Empresas juniores de Psicologia: capacitar, desenvolver e transformar. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, v. 14, n. 4, p. 464-474, 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-66572014000400012&lng=pt&tlng=pt.Acesso em: 15 out. 2023
PORTAL BRASIL JÚNIOR. Dados da rede. 2023. Disponível em: https://portal.brasiljunior.org.br/dados-da-rede. Acesso em: 15 jun. 2023
SANTOS, Melissa Teles. Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de Psicologia.2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32128. Acesso em: 14 dez. 2023
SELLER, Michel Lens; LAURINDO, Fernando José Barbin. Comunidade de marca ou boca a boca eletrônico: qual o objetivo da presença de empresas em mídias sociais?. Gestão & Produção, v. 25, p. 191-203, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-530X2244-16. Acesso em: 22 out. 2023.
TWITTER. Sobre. 2023. Disponível em: https://about.twitter.com/pt. Acesso em: 22 out. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Trabalho & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
