Teaching work with the education of affects in literature classes
perspectives for coping with the impact of social media culture on basic school students
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2025.57837Keywords:
Socio-emotional education, Literary reading, Media cultureAbstract
The official guidelines for basic education in Brazil (BNCC) did not sufficiently follow the discussion that was taking place, in the country and in the world, about the integral formation of the individual. Thus, today we have a document that privileges technical knowledge, linked to a type of post-Enlightenment education (Morin, 2000), to the detriment of the education of affections. This article therefore proposes a reflection on how the literary aesthetic experience is understood by Base (Portolomeos, 2021, 2022) and on how teaching work with literature can consolidate the development of socio-emotional skills in the contemporary context of our students, marked by “self-absorption of selfie culture” and self-modeling (Rocha, 2023). Our hypothesis is that work with literary reading at school can be understood as one of the main forces against the decline of homo psychologicus, in which there is a displacement of the axis around which what we are is built: from within (intro-directed) to the outside (alter-directed) (Sibilia, 2016). In this new configuration of the self, each person's image became the main exchange value to the detriment of elements linked to character, a fact debated by Richard Sennet (2016) as “corrosion of character”. Literary reading encourages the reader to engage with characters and ideas different from his own, encouraging him to think about values such as empathy, solidarity and tolerance in the constitution of himself and society.
References
ABED, Anita; ZUPPO, Lilian. O desenvolvimento das habilidades socioemocionais como caminho para a aprendizagem e o sucesso escolar de alunos da educação básica. Construção psicopedagógica, São Paulo, v.24, n.25, p.8-27, 2016. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-69542016000100002&lng=pt&nrm=iso Acesso em 10 jun. 2024.
BRUENING, Pamela. A HISTÓRIA, os pilares e os objetivos da educação socioemocional. [Entrevista concedida à] Revista Educação. Online. Disponível em: http://www.revistaeducacao.com.br/historia-os-pilares-e-os-objetivos-da-educacao-socioemocional/ Acesso em: 30 jan. 2024.
ANTUNES, Benedito. A olho nu - ensaios sobre literatura e cultura. São Paulo: Appris Editora, 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/195-competencias-socioemocionais-como-fator-de-protecao-a-saude-mental-e-ao-bullying Acesso em: 10 dez. 2023.
CANDIDO, Antonio. Vários Escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2006.
COSSON, Rildo. Letramento literário: Teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2016.
COSTA LIMA, Luiz. A literatura e o leitor. Textos da estética da Recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2019.
ISER, Wolfgang. O ato de leitura: uma teoria do efeito estético. Tradução: Johannes Kretschmer. São Paulo: Ed. 34, 1996, v. 1.
JAMESON, Fredric. Pós-Modernismo - A Lógica Cultural Do Capitalismo Tardio. São Paulo: Ática, 1997.
JANELA DA ALMA. Direção e Roteiro de João Jardim e Walter Carvalho. Rio de Janeiro: João H.V.S. Jardim Ravina Produções e Comunicações; Copacabana Filmes e Produções, 2001.
MÉLO, Tainá Ribas; FINK, Karina. Mídias: amigas ou vilãs? Qual a influência dobre o desenvolvimento das crianças? In: YOUNG Mary Emning (org). Do Desenvolvimento da Primeira Infância ao Desenvolvimento Humano. São Paulo. Fundação Maria Cecília Vidigal, 2017. p.89-105.
MORIN, Edgar. Introdução ao Pensamento Complexo. Porto Alegre: Sulina, 2017.
PAIVA, Natália Moraes Noleto de; COSTA, Jonathan da Silva. A influência da tecnologia na infância: desenvolvimento ou ameaça? Psicologia .pt – o portal dos psicólogos, 2015. Disponível em:https://www.psicologia.pt/artigos/textos/A0839.pdf Acesso em 06 jun. 2024.
PERRONE-MOISÉS, L. Literatura para todos. Literatura e Sociedade, [S. l.], v. 11, n. 9, p. 16-29, 2006. DOI: 10.11606/issn.2237-1184.v0i9p16-29. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ls/article/view/19709 Acesso em: 10 jun. 2024.
PORTO, Ana Paula Teixeira; PORTO, Luana Teixeira. O espaço do texto literário na Base Nacional Comum Curricular. Signo, [s.l.], v. 43, n. 78, p. 13-23, 3 set. 2018. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/12180 Acesso em 18 de jun. de 2024
PORTOLOMEOS, Andrea; NEPOMUCENO, Susana Vieira Rismo. O ensino da leitura literária na escola básica: perspectivas e desafios a partir da BNCC. Linha D’Água, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 4–20, 2022. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v35i1p4-20. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/185083. Acesso em: 17 jun. 2024.
PORTOLOMEOS, A.; BOTEGA, S. A. A poesia no ensino fundamental: uma discussão sobre as orientações da BNCC. Claraboia, n. 16, p. 291-315, jul. 2021. Disponível em: https://seer.uenp.edu.br/index.php/claraboia/article/view/265 Acesso em: 10 de jun de 2024.
ROCHA, João Cezar de Castro. O direito à leitura literária: notas iniciais. Palestra proferida para os 10 anos do Prosling CEFET – MG. Belo Horizonte, CEFET- MG, 10 de outubro de 2021.
SANTANA, MI; RUAS, MA; QUEIROZ, PHB. O impacto do tempo de tela no crescimento e desenvolvimento infantil. Revista Saúde em Foco – Edição nº 14 – Ano: 2021. Disponível em: https://portal.unisepe.com.br/unifia/wp-content/uploads/sites/10001/2021/05/O-IMPACTO-DO-TEMPO-DE-TELA-NO-CRESCIMENTO-E-DESENVOLVIMENTO-INFANTIL.pdf Acesso em 18 de jun 2024.
SENNETT, Richard. A corrosão do caráter. São Paulo: Record, 2016.
SIBILIA, Paula. Show do eu, o a intimidade como espetáculo. São Paulo: Contraponto, 2016.
WELLEK, René; WARREN, Austin. Teoria da Literatura. Rio de Janeiro: Publicações Europa-América, 1986.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Trabalho & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
